Egy erdőn vitázik az orosz rockvilág

Ha a himki erdő beszélni tudna, most sok érdekes dologról mesélhetne. A Szentpétervár felé készülő autópálya miatt kivágásra ítélt Moszkva környéki zöld sáv körüli patáliákba belebukott már a moszkvai polgármester, a viták többek szerint szembeállították egymással a tandem két tagját, felkarolta az egyébként meglehetősen ellentmondásos ügyet a Kreml ellenzéke, legutóbb pedig az orosz rock világának két emblematikus alakja különbözött össze miatta.

Stier Gábor
2010. 10. 17. 22:00
VéleményhírlevélJobban mondva - heti véleményhírlevél - ahol a hét kiemelt témáihoz fűzött személyes gondolatok összeérnek, részletek itt.

Néhány napja a YouTube-ra feltett klippel törte meg az együttes körül immár két éve uralkodó csendet a Leningrád. A hangos botrányairól, nyomdafestéket nem tűrő szövegeiről ismert népszerű csapat frontembere, Szergej Snurov, alias „Snur” Himki erdő című szatirikus felhangú dalával a liberális érzelmű zenészeket, élükön a legendás DDT szólistáját, Jurij Sevcsukot és az úgynevezett aktivista művészetet vette célba, azonnal két táborra osztva az orosz kulturális-politikai életet. Már a himki erdő körüli történések panorámáját nyújtó klip zárójelenetében is egymásnak feszül a sötét és a világos hóemberek serege, oldalukon szovjet és amerikai rajzfilmhősökkel. E két világ kultikus figurái egymással szemben harcolnak. Cseburáska Mickey Mouse-zal, Tommy macska pedig a „No, megállj csak!” farkasával.
A klip legalább akkorát durrant az egyik oldalon, mint a másikon Sevcsuk tavaly májusi, a demokráciát számon kérő vitája egy jótékonysági vacsorán Vlagyimir Putyinnal. Nemrégiben a kormányfő egy interjújában ennek kapcsán oda is szúrt Sevcsuknak, amikor kijelentette, hogy azért bemutatkozhatott volna a számára ismeretlen zenész. A DDT örök ellenzéki zenésze ezután a Kremlt bírálók emblematikus figurája lett, s egyik motorja volt a himki erdő megmentésére szervezett Puskin téri koncertnek is, amely ügy mellé moszkvai fellépésén Bono is odaállt azzal, hogy felhívta a színpadra Sevcsukot.
A botrány már csak azért is kódolva volt, hiszen nyílt titok, hogy Snurov mindig is az önreklámozást és a pénzt, az idegen befolyást látta a liberális zenész-aktivisták fellépései mögött, míg a másik oldal a Kreml projektjének tartja a Leningrádot. Aligha lehet csodálkozni azon, hogy a kibontakozó szembenállásra rámozdult a média, s különösen a blogoszféra. Míg az egyik tábor szerint a nyál ugyan nem repül az égig, „Snur” azonban ismét köpött egyet a művészetekre és az igazságra, addig mások szerint végre felkavarta valami zenei teljesítmény az állóvizet. S egyébként is – teszik hozzá sokan –, elég volt már abból, hogy Sevcsuk visszavágyik a 80-as évek második felébe, amikor tiltakozó lírája kétségkívül jól illett a peresztrojka hangulatához.

Ne maradjon le a Magyar Nemzet legjobb írásairól, olvassa őket minden nap!

Google News
A legfrissebb hírekért kövess minket az Magyar Nemzet Google News oldalán is!

Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.