Felelős vagyonpolitika

A vagyongazdálkodás hathatós eszközként segíti a magyar államot gazdaságpolitikai programja megvalósításában és a társadalmi szükségletek kielégítésében – nyilatkozta lapunknak Halasi Tibor, a Nemzeti Fejlesztési Minisztérium vagyonpolitikáért felelős államtitkára. A szaktárca vagyongazdálkodást érintő új koncepciójában olyan megoldások körvonalazódnak, amelyek révén a magyar állam, tulajdonosi jelenlétét megerősítve a stratégiai vállalatokban, hatást gyakorolhat a piaci folyamatokra. Az államtitkár szerint nagy lépések történnek a korrupció felszámolásában is.

Vasvári Éva
2010. 10. 20. 22:00
VéleményhírlevélJobban mondva - heti véleményhírlevél - ahol a hét kiemelt témáihoz fűzött személyes gondolatok összeérnek, részletek itt.

A vagyongazdálkodás büntetőügyekké dagadó, az előző kormányzati ciklushoz köthető botrányait figyelve a tisztességes állampolgár azt mondhatja, itt sohasem lesz rend. Mikorra lesz rend?
– Nem vagyok meggyőződve róla, hogy az állampolgárok ilyen pesszimista jövőképet vizionálnának, mindenesetre az első lépés a szabálytalanságokat sejtető ügyek azonosítása, feltárása, kivizsgálása és szankcionálása. Mindez megkezdődött – hiszen a közvélemény is ennek kapcsán szerzett tudomást a törvénysértésekről –, önmagában azonban ez nem elegendő. Tiszta helyzet akkor teremthető, ha magát a struktúrát alakítjuk át, amely rendszerszintű, új szisztémákkal szab gátat a törvényszegésnek.
– A Magyar Nemzeti Vagyonkezelő (MNV) Zrt. korábbi vezetői közül néhányan – például Tátrai Miklós vezérigazgató és Császy Zsolt értékesítési igazgató – előzetes letartóztatásban vannak, s az ügyészi szervek vizsgálatot kezdtek – például – a sukorói ingatlancsere, a Bábolna Nemzeti Ménesbirtok Kft., a moszkvai kamarai ingatlaneladás, illetve a Malév Zrt. értékesítése ügyében. Mi az, ami közös, és általános tanulsággal szolgál ezekben a „történetekben”?
– Azt emelném ki, hogy – bár az említett ügyek vizsgálati szakaszban vannak – a jogsértések nem maradhatnak következmények nélkül. Ugyanakkor azt is látni kell, hogy a vagyonkezelő megalakulásakor olyan szakmai hibákat vétettek, amelyek zavaros viszonyokat teremtve megágyaztak a jogsértéseknek. A három szervezet – a Kincstári Vagyoni Igazgatóság (KVI), a Nemzeti Földalap (NFA) és az Állami Privatizációs és Vagyonkezelő (ÁPV) Zrt. – „egybeterelése” nem volt szakmailag megalapozott, s túl gyorsan zajlott le. Jól jelzi e döntés elhamarkodottságát, hogy míg az ÁPV Zrt. a munka törvénykönyve, addig a KVI a közalkalmazotti, az NFA pedig a köztisztviselői törvény hatálya alatt működött, s nem hagytak időt e „mixtúra” kiérlelésére.
– Ön szerint az előző kormánynak miért volt olyan fontos a vagyontörvény, s ennek alapján e gyors összevonás kivitelezése?
– Az előző kabinet ebbéli szándéka még a kommunikáció szintjén sem vált világossá. Az alapgondolat, miszerint az állami vagyont célszerű egy helyütt összpontosítani, akár indokolható is – hiszen mi is ebben gondolkodunk –, de nem ezt valósították meg. Ugyanis az MNV hatáskörébe utalt vagyonnak csupán a 12-13 százalékát kezelték közvetlenül, a többi pedig szétterült a kisebb, eltérő elvek alapján működő vagyongazdálkodási centrumokban. Így éppen az nem valósult meg amit akartak, a koncentráció és az átláthatóság.
– Az elkövetkező évek gazdasági fejlődésében – de a bizalmi tőke megerősítésében is – meghatározó, hogy a minisztérium milyen vagyonpolitikát követ. E tekintetben megvan a stratégiai elgondolás?
– Ennek lényege, hogy új szabályozási környezetben új szervezeti struktúra és működési modell jön létre. A fejlesztési minisztérium által irányított vagyonkezelő centrumban összpontosul az állami vagyonkezelés, illetve az állami közbeszerzés mint funkció, s ide kapcsolódnak a végrehajtó szervek: a vagyonkezelésért felelős MNV, a közbeszerzések végrehajtását koordináló Központi Szolgáltatási Főigazgatóság (KSZF) és bizonyos infrastrukturális fejlesztéseket szervező Magyar Fejlesztési Bank (MFB).
– E rendszerben melyek az erős és a gyenge pontok?
– Erősség a minisztériumban létrejött vagyonpolitikai államtitkárság – amely mozgatója az új struktúrának –, viszont egyértelműen gyenge pont a KSZF, ahol minden fordítva történik: a központi közbeszerzés költséges, lassú és joggal vált ki elégedetlenséget.
– A hazai közvélekedésben a közbeszerzés is a korrupció melegágya. Szakmabeliek szerint első lépésnek jó volt a törvénymódosítás, ám további korrekciókat sürgetnek. E tekintetben mi a szándékuk?
– Teljesen át kell szabni a törvényt és ennek alapján a gyakorlatot és az intézményrendszert is; a kodifikációs munka ősszel elindul. Széles körű szakmai és társadalmi vitát kezdeményezünk, azt szeretnénk, hogy olyan törvény szülessék, amely leegyszerűsíti és megrövidíti a közbeszerzést. S ami mindennél fontosabb: a korrupció lehetőségét radikálisan mérsékli. E munkára még a jövő év is rámegy, elsősorban az elektronikus közbeszerzés feltételeinek megteremtése miatt. Ez fontos eleme lehet a korrupció elleni harcnak, hiszen minél inkább kiiktatódnak a szubjektív elemek, annál korrektebb lehet az eljárás.
– Egy dolog a jogszabályi háttér és a rendszer kiigazítása. De az elmúlt évek korrupciós ügyei a bizalmi pilléreket is kikezdték. Ezzel a problémával mit lehet kezdeni?
– Valóban, a szabályozás és az intézményi háttér megújítása nem elég. Sajnos a korrupció viselkedésformává vált. Ezen akkor lehet változtatni, ha az emberek látják: a korrupciós ügyeket leleplezik és a tetteseket megbüntetik. A KSZF megújításával azt szeretnénk üzenni, hogy szakítva a múlttal teljesen új szellemiséget kívánunk meghonosítani a központi közbeszerzésekben.
– Ha célba érnek is ezek az üzenetek, sokan mégis azt kérdezik: vajon van-e remény arra, hogy az elmúlt években a korrupciós csatornákon elgurult közpénzekből viszszajöjjön valami…
– E tekintetben az eredeti állapot helyreállítására irányuló eljárásokat kezdeményezünk. Ez történik most a leggyakrabban emlegetett Sukoró-ügyben is. Mindent megteszünk, ami rajtunk múlik, s ez a vagyonkezelés rendbetételét illetően is igaz. Ezt azért hangsúlyoznám, mert az állami vagyon állapotának kitüntetett jelentősége van abban is, hogy miként segítheti az állami feladatok ellátását és a társadalmi szükségletek kielégítését. Ez azt jelenti, hogy a vagyongazdálkodás eszközét is felhasználva kívánjuk támogatni a kormányzati intézkedéseket. Az állam legfőbb szándéka, hogy a stratégiai ágazatokban erősítse szerepét és növelje lehetőségeit; az energetikai szektort érintően nyilván az energiacégekre, a hitelesek problémáinak megoldásában valamilyen állami vagyongazdálkodási egységre kívánunk alapozni.
– Ezt azt jelenti, hogy a vagyongazdálkodással akár a piaci folyamatokba – például az energiaárak alakulásba – is beavatkoznának?
– Nem beavatkozni akarunk. Csupán olyan megoldásokra törekszünk, amelyek révén – akár állami tulajdonú céges formát öltve, mint a majdnem száz százalékban állami kézben lévő, sikeresen működő Magyar Villamos Művek esetében – hatást gyakorolhatunk a piaci folyamatokra.

Ne maradjon le a Magyar Nemzet legjobb írásairól, olvassa őket minden nap!

Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.