Zagyfeltárás

Sokan talán csak az utóbbi napokban hallottak először a vörösiszapról, pedig e mérgező hulladék százhúsz éve az alumíniumgyártás legsúlyosabb tehertétele. Írásunk a világszerte köbkilométeres léptékben keletkező mérgező sár kapcsán leggyakrabban felmerülő kérdéseket igyekszik megválaszolni.

Molnár Csaba
2010. 10. 18. 22:00
VéleményhírlevélJobban mondva - heti véleményhírlevél - ahol a hét kiemelt témáihoz fűzött személyes gondolatok összeérnek, részletek itt.

Hogyan keletkezik a vörösiszap?
A vörösiszap a timföldgyártás nagy mennyiségben képződő mellékterméke. A timföld az alumíniumgyártás alapanyaga. Létrejöttének végső soron az az oka, hogy az iparilag hasznosítható alumíniumot tartalmazó bauxit rendkívül sok szennyező anyagot tartalmaz. Tömegének jelentős része, harminc–hatvan százaléka vas-oxid, ennek vörös színe festi meg a bauxitot és később az iszapot is. Az alumíniumipar szempontjából értékes alumínium-oxidot úgynevezett lúgos feltárással vonják ki az ásványból.

A rozsda is vas-oxid, mégsem veszélyes hulladék. Van más is a vörösiszapban?
Igen, a vas-oxidon kívül sok más, ipari szempontból értékes anyagot is tartalmaz. Közülük több nehézfém, például a cirkónium, a titán, a gallium gazdasági értelemben fontos anyagok. Az iszap ezenkívül krómot, vanádiumot, nikkelt, rezet, mangánt, ólmot, cinket is tartalmaz. Az iszap folyékony frakciója pedig nagyrészt nátrium-hidroxid.

Mi okozza a veszélyességét?
A vörösiszapnak szinte alig van olyan összetevője, amely valamilyen módon ne lenne ártalmas a környezetre és az élővilágra. Az alumínium-oxid feltárása (kivonása) nátrium-hidroxidban való oldást jelent, amely az egyik legerősebb lúg; az élő szervezetekre gyakorolt hatását régi köznyelvi elnevezései, a marólúg és a marónátron is jól mutatják. A feltárás nátrium-aluminát formában oldatba viszi az alumínium nagy részét, és hátramarad a vörösiszap.

Nem csak a savak marnak?
Bár általában a savakkal társítjuk a maró hatást, a lúgok legalább annyira veszélyesek. Kémiai értelemben a vízzel való viselkedés a különbség közöttük. A lúgok protont (hidrogéniont) vehetnek fel a vízmolekulától, míg a savak protont adhatnak át neki. Élő szervezetekkel érintkezve mind az erős savak, mind az erős lúgok sérülést okoznak. A nátrium-hidroxid feloldja a bőrt, és még súlyosabb marást is képes okozni. Különösen a szembe kerülő lúg ártalmas, az ilyen balesetek gyakran vakulással végződnek.

Mi történik a vörösiszappal az alumínium kivonása után?
Zagytározókba helyezik, mivel hasznos nyersanyagok is vannak benne. Csakhogy Magyarországon gyakorlatilag nem nyerik ki ezeket a fémeket, mert nem gazdaságos. A lúgosság idővel csökken, hiszen a levegőben lévő szén-dioxid beoldódik a folyadékba, ahol a nátrium-hidroxiddal reagálva nátrium-karbonát (szóda vagy sziksó) jön létre. Ennek is lúgos a kémhatása, de gyengébb, mint a nátrium-hidroxidé. Sajnos a néhány napja kiömlött zagynak nem volt elég a tárolási idő ahhoz, hogy benne az összes nátrium-hidroxid átalakulhasson karbonáttá, így a vörösiszap maró hatású maradt.
Miért károsak a nehézfémek?
A nehézfémek felszívódnak a növényekbe, így bekerülnek a táplálékláncba, ezért átfogó kármentesítés nélkül nem képzelhető el a jövőben az érintett terület mezőgazdasági hasznosítása. A nehézfémek számos módon károsíthatják az élőlényeket. Természetes módon nem, illetve nagyon lassan ürülnek, így felhalmozódnak a szervezetben. Károsítják a nyálkahártyát, gátolják sok enzim működését. Több nehézfém idegméregként hat, így idegi károsodást okoz. Az immunrendszerben fontos szerepet betöltő sejtek és ellenanyagok működésében is károkat okoznak, és a rosszindulatú daganatok kialakulását is elősegíthetik.

Van-e egyéb tanulsága a katasztrófának a zagytározók jövőbeni üzemeltetésére vonatkozóan?
A tározó sarkánál szakadt át a töltés. E jelenség nem ismeretlen a fizikában. A kereskedelmi repülés hajnalán szögletes volt a repülőgépek ablaka, és leggyakrabban a sarkoknál kezdődött az anyagfáradás. A gyakori ablaktörést ovális ablakok beszerelésével lehetett megelőzni. Az ovális peremű tározók feltehetően ellenállóbbak lennének.

Mit lehet tenni a terület újbóli életre keltése érdekében?
Az érintett termőföld megtisztítása nem lehetséges, csak teljes talajcserével lehet újból termőképessé tenni a földeket. Hasonlóan szennyezett volt a talaj a nagytétényi Metallochemia gyár telephelyén. A rendszerváltás előtt működő fémfeldolgozó ott is végletesen beszennyezte a talajt nehézfémekkel. A mostani katasztrófa azonban negyven négyzetkilométerre terjed ki, így az egyméteres mélységre értendő talajcsere negyvenmillió köbméter földet jelent. Ennek az elhelyezése is megoldásra vár.

Beszélnek sugárzásról is. Olyasmit képzeljünk el, mint a csernobili katasztrófa idején volt?
A vörösiszap radioaktivitása, bár gyakran hivatkoznak rá mint környezeti kockázati tényezőre, nem jelentős, ezért nem ez jelenti a fő veszélyforrást. Mértéke össze sem hasonlítható például az uránbányászat során keletkező zagy aktivitásával. A vörösiszap nem radioaktívabb, mint bármely más fém feldolgozásának melléktermékei.

A tározót üzemeltető cégnek csak filléres biztosítása volt. Nem kötelező a veszélyes anyagokat kezelő vállalatoknak a károkozás várható mértékével arányos biztosítást kötniük?
A hatósági engedélyezés mellett minden gazdálkodó szervezet, amelynek tevékenysége során veszélyes hulladék keletkezik, illetőleg tevékenységi körében veszélyes hulladék kezelésével foglalkozik, köteles a keletkező, illetve a kezelt hulladék mennyiségével arányos fedezetet biztosítani, illetőleg adott esetben felelősségbiztosítást kötni az okozható károk felszámolására, illetve a veszélyes hulladék ártalmatlanítására. A biztosíték formáját, mértékét, feltételeit, elszámolását a törvény rendelkezései szerint egy később megalkotandó kormányrendeletnek kell (pontosabban kellene) szabályoznia.

Akkor miért nincs biztosítása?
Mert a szükséges kormányrendeleteket 1995 óta nem alkották meg, és ma sincs ilyen. Létezik egy veszélyes hulladékokról szóló kormányrendelet, amely szerint engedélyhez kötött hulladékkezelési tevékenység olyan gazdálkodó szervezeteknek engedélyezhető, amelyek a külön jogszabályban meghatározott mértékű biztosíték, pénzügyi garancia meglétét igazolják. Minthogy ilyen jogszabály nincs, ez a rendelet is teljesen hatástalan ebben a kérdésben.

Tehát semmi sem kötelezi a cégeket a biztosításra?
A környezetvédelmi felügyelőségek igyekeztek lépni az ügyben, és a jogi szabályozatlanságot orvosolandó egyedi hatósági határozatok útján biztosítás megkötését írták elő bizonyos cégeknek. Formailag e határozatok jogossága vitatható, hiszen nincs mögöttük az egyértelmű jogszabályi háttér. Ugyanakkor ezek a határozatok, bár a leírt jogtól eltérnek, a törvény szellemével nagyon is egybevágnak.

Az Európai Unió tagjai vagyunk. Nem tisztázza a kérdést uniós jogszabály?
Az Európai Unió környezeti felelősségről szóló irányelvét 2007-ig kellett átültetni a tagállamok nemzeti törvénykezésébe. Magyarország azon kevés tagállamok között volt, amelyek idejében megtették ezt, méghozzá viszonylag szigorú formában. A megalkotott magyar törvény ugyanis nem engedi meg a kárt okozó cégnek a mentesülést a felelősség alól, csak viszonylag szűk keretek között. Az uniós irányelv úgy fogalmaz, a tagállamok döntésén múlik, hogy mentesülhet-e a felelősség alól a környezetkárosítást okozó cég, ha rendelkezett engedéllyel, és a technikailag elérhető legfejlettebb módszereket alkalmazta. Hazánk szabályozása ezt nem teszi lehetővé, tehát a törvény értelmében az alumíniumgyártó cég nem háríthatja el a felelősségét például a meglévő engedélyre hivatkozva. Az Európai Unió irányelve pénzügyi biztosítékokról szóló passzust is tartalmaz. E szerint a tagállamok intézkednek annak érdekében, hogy ösztönözzék a pénzügyi biztosítékok és azok piacának a megfelelő pénzügyi szereplők általi fejlesztését. Ez tehát semmilyen kötelező érvényű rendelkezést nem tartalmaz a biztosítás módjára, mértékére vonatkozóan. Az európai jogba tehát gyakorlatilag nem ütközik az, ha egy ilyen veszélyes tevékenységet végző cégnek nincs biztosítása.

A kérdések megválaszolásához a következő szakemberek segítségét vettük igénybe: Bajnóczy Gábor, a Budapesti Műszaki és Gazdaságtudományi Egyetem kémiai és környezeti folyamatmérnöki tanszékének docense; Bándi Gyula, a Pázmány Péter Katolikus Egyetem környezetjogi és gazdasági szakjogok tanszékének vezetője; Kiss Csaba környezetvédelmi szakjogász, az EMLA Környezeti Management és Jog Egyesület igazgatója; Kovács József, az Iparfejlesztési Közalapítvány hulladékgazdálkodási szakmérnöke. Segítségüket köszönjük!

Ne maradjon le a Magyar Nemzet legjobb írásairól, olvassa őket minden nap!

Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.