A művek éppen nyaralni mentek

Nagyszabású kortárs művészeti-kulturális központtá alakítaná át a siófoki egykori kenyér- és a mellette lévő szódagyárat a helyi önkormányzat támogatásával Juhász László ötletgazda, a városban élő kultúrmecénás. A tervek szerint megfelelő kormányzati támogatás esetén már 2012 végén megnyílhatna a mintegy 4,4 milliárd forintos költséggel kialakítandó épületegyüttes, amelyben nemrég Nyaraló művek címmel nyílt kiállítás.

P. Szabó Ernő
2011. 07. 29. 22:00
VéleményhírlevélJobban mondva - heti véleményhírlevél - ahol a hét kiemelt témáihoz fűzött személyes gondolatok összeérnek, részletek itt.

Meg kell hagyni, van hangulata az egykori siófoki kenyérgyárnak: a látogató hol a berlini Mitte alternatív galériáknak, szórakozóhelyeknek helyet adó lepusztult épülettömbjeiben, hol pedig Bern határában érzi magát. Igaz, az a csupa üveg, csupa acél, monumentális, mégis a tájba illeszkedő múzeumépület, amelyet a svájciak Paul Klee művei számára emeltek, itt még hiányzik, s egyelőre tyúkok kapirgálnak a gyárterület rozsdás vaskapuja előtt.
Juhász László és csapata elképzelései és a tavaly kiírt nemzetközi pályázat nyertese, Tarnóczky Tamás Attila víziója szerint másfél év múlva itt nyílna meg a tökéletesen rekonstruált kenyérgyárat és a három hatalmas, oszlopszerű tömbbel bővülő szódagyárat magába foglaló, jelenleg már 320fok néven működő művészeti központ, amely a térség kulturális életét szervezhetné. A 4,4 milliárd forintos beruházáshoz a város már tavaly elkülönített 1,4 milliárdot, a Dél-dunántúli Regionális Fejlesztési Tanács 2,2 milliárdot ütemezne át, a maradékot pedig uniós forrásokból fedezhetnék. A továbblépéshez csupán arra lenne szükség, hogy a kormány kiemelt kormányzati projektté nyilvánítsa a beruházást – a Nemzeti Fejlesztési Ügynökségtől az év harmadik negyedére ígérték a választ. Döntés egyelőre nincs.
A kiállítótér mindenesetre nem üres; izgalmas térben kapott helyet a Nyaraló művek című kiállítás. A tárlat elején egymás mellett szerepel egy NASA-oktatófilm és az ilyesféle oktatófilmek paródiájának tűnő kortárs művészeti alkotás, de a feliratok hiányában nehéz eldönteni, hogy mi komoly és mi nem. A kiállítás további részében a kortárs magyar fotó értékei éppen olyan autentikus, posztszocialista romkörnyezetben jelenhetnek meg, mint azok a megkerülhetetlen plasztikai alkotások, amelyeket fiatal szobrászok, többek között Kovách Gergő, Fülöp Gábor, Rabóczky Judit, Duronelly Balázs, Szabó Ádám alkottak.
Jut tér az egykori kenyérgyárban Szegedy-Maszák Mihály és Fernezely Márton interaktív videoinstallációjának, és megmaradt egy hídszerkezet is a sütöde fölött, amelyet Várnai Gyula könnyedén átértelmezett a művészet hídjává.
Izgalmas, jó a kiállítás, még akkor is, ha nem mindig oda került a 18 éven felülieknek szóló látványra figyelmeztető tábla, ahová kell. Jó, hogy ott van Szabó Benke Róbert közösülési pozitúrákat bemutató homoerotikus fotósorozata előtt, de még inkább elkelne a Nemes Csaba Remake című videóinak helyet adó terem bejáratánál. Elég baj lenne, ha a fiatal látogatók e művek alapján ismernék meg, mi is történt 2006 őszén Budapesten. A művészt talán nem a tények érdeklik, mégis, egy ilyen ambiciózus, friss művészeti központban nem árt már a legelején letenni a voksot – relativizmus helyett – a legfontosabb értékek tudatosítása mellett.

Ne maradjon le a Magyar Nemzet legjobb írásairól, olvassa őket minden nap!

Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.