A költészet, ami felemel

Egerházi Attila 2009 tavasza óta művészeti vezetője a South Bohemian Theatre tánctársulatának Ceské Budejovicében. Bár a koreográfus múlt nyár elején rangos cseh kitüntetést kapott az évad legjobb színházi előadásáért, addig itthon az Előadó-művészeti Tanács tavaly megszüntette magyar együttesét. Bár a Magyar Balettszínház szempontjából az előadó-művészeti törvény módosítása későn jött, Egerházi nem keseredett meg.

Tölgyesi Gábor
2011. 08. 13. 22:00
VéleményhírlevélJobban mondva - heti véleményhírlevél - ahol a hét kiemelt témáihoz fűzött személyes gondolatok összeérnek, részletek itt.

Június végén fogadta el a parlament az előadó-művészeti törvény módosítását, amellyel a kulturális kormányzat igazságosabb, értékalapú támogatási rendszert kíván megteremteni a színházak, zenekarok, táncegyüttesek életében. Meglehet, a jövőben nem fordulhat elő olyan, mint egy éve: a most megszűnő Előadó-művészeti Tanács ugyanis 2010 nyarán mindenféle indoklás nélkül nem javasolta támogatásra a 2006-ban alakult Magyar Balettszínházat. – Azóta sem derült ki, milyen elvek alapján döntött így az Előadó-művészeti Tanács. Emiatt idén már nem pályázhattunk, ezzel az együttes gyakorlatilag megszűnt – mondja Egerházi Attila. – Nem hivatalos forrásból úgy tudom, rossz szemmel nézték, hogy Csehországban elvállaltam a South Bohemian Ballet vezetését is. Ami mondvacsinált ürügynek tűnik: hisz van még olyan remek táncalkotó Magyarországon, aki hasonló cipőben jár.
A most megszűnő Előadó-művészeti Tanács – munkáját a 24 fős Nemzeti Előadó-művészeti Érdekegyeztető Tanács veszi át – tollvonása azért is talányos, mert Egerházi Attila épp e döntés előtt vehette át az évad legjobb színházi előadásáért járó Színházi Hírek díját. A Tűzmadár a cseh prózai színházak produkcióit is beleértve lett egy cseh állami zsűri szerint az évad darabja. – Ezt a díjat korábban külföldi állampolgár még nem kapta meg. A ceremóniát élőben közvetítette a televízió, így köszöntem meg a kitüntetést a cseh és a magyar tánckultúra jegyében. Akkor még nem tudtam, hogy egyfajta emigránslétbe kényszerülök, mindenesetre Csehországban is a magyar tánckultúra képviselője vagyok.
Lehetséges, hogy egy évvel ezelőtt éppen ez utóbbit vonták kétségbe itthon, hiszen Egerházi Attila a világhírű Jirí Kylián tanítványaként bevallottan a mestere stílusjegyeit figyelembe véve alkot. – Ez nem jelenti azt, hogy ettől már nem önálló, egyéni valakinek a művészi képzelete. Ez a fajta művészet széles skálán mozog, beskatulyázhatatlan, talán egyesek szemében emiatt „kezelhetetlen” is. A spanyol Nacho Duato, akinek tánceszménye közel áll hozzám, bevallottan a Kylián-iskola követője, de ezt neki erényként könyvelték el, a világon mindenütt elismerik. Nekem hibának rótták fel bizonyos körökben, értek emiatt támadások, ami talán mégiscsak azt jelzi, itthon sem volt érdektelen az, amit alkottam. Ám e támadások miatt az együttes táncosainak, alkotóinak a művészete megsérülhetett, és ez baj. Ugyanakkor a közönséget is megfosztották egy bizonyos tánceszmény megismerésétől.
Idén februárban telt ház fogadta a Művészetek Palotájában a Magyar Balettszínház és a South Bohemian Ballet közös estjét. – A Művészetek Palotája mindig is bízott bennünk, ő karolta fel a Cseh táncmozaik estet, ami olyan produkció volt, amilyet az Operaház táncegyüttesén, a Magyar Nemzeti Baletten kívül más magyar társulat eddig nem valósíthatott meg: bemutattuk a nemzetközi táncéletben meghatározó Jirí Kylián Un ballo című koreográfiáját is. Kylián a darabjait csak olyan társulatoknak adja, amelyekről meggyőződött, hogy megfelelő színvonalon tudják megjeleníteni a művészetét. Az elmúlt évadnak cseh és magyar szempontból is ez az előadás volt a csúcspontja. Ami biztos: a következő évadban Ceské Budejovicében szabad téren és a kőszínházban is bemutatjuk a Rómeó és Júliát, valamint egy német színházzal koprodukcióban a Diótörőt. Utóbbi darabfelújítás, a második és a harmadik felvonását teljesen átkoreografáltam. A segítőm Shirley Esseboom lesz, aki Kylián és Paul Lightfood koreográfusasszisztense.
Mi az a táncszínházi eszmény, ami Csehországban kelendő, de nálunk a jelek szerint mégsem?
– Amit keresek a táncban: a költészet, ami felemel – vallja Egerházi Attila. – Tudom, ma cikinek számít költőinek lenni, a táncszénában inkább minden eszközzel sokkoló, vagy nagyon trendi, vagy nagyon könnyen emészthető előadásokat hoznak létre. Én sem ilyen, sem olyan nem akarok lenni. Alapigazságokat szeretnék kimondani a táncköltészet nyelvével, le szeretném hozni az égből az ideákat, azokat láthatóvá téve. Igaz, a költészetnek sokfajta arca van, lehet akár sokkoló is. Annak, hogy az utóbbi évtizedben sokkoló darabot nem készítettem, egy oka van: más kérdések foglalkoztattak. Fontosnak tartom még, hogy egy műben rejlő értéket ne akarjunk szájbarágósan bemutatni, a közönséget késztessük továbbgondolkodásra.
Tavasszal Egerházi Attila is indult a Magyar Nemzeti Balett vezetői posztjára kiírt – majd áprilisban érvénytelenített – pályázaton. – Tizenkét évet töltöttem el táncosként, koreográfusként, a Fiatal Koreográfusok Stúdiója egyik alapítójaként és első művészeti vezetőjeként az együttesnél, érzelmi és szakmai szálak kötnek hozzá. Pécs, Debrecen és a Magyar Balettszínház után a negyedik társulatot vezetem jelenleg, úgy gondolom, van olyan tapasztalatom, amit hasznosítani tudnék a nemzeti balett élén, illetve van megfelelő nemzetközi ismeretségem is. Bár szeretnék újra Magyarországon dolgozni, nem mindenáron lennék vezető az Operaházban: ez a feladat is egy csapatmunka része, nagyon fontos, ki lesz az Operaház főigazgatója, és ő milyen elvek, kritériumok alapján ír ki pályázatot a balettigazgatói posztra – mondja Egerházi. – De akárki is lesz a vezető, a legfontosabb, hogy a bizonytalan és kiszolgáltatott helyzetbe került balett-társulatot viszszavezesse arra az útra, ami oda juttatja el valamennyi táncosát, illetve tagját, amely idea miatt egykor ezt a pályát, életutat választva az Operaházhoz szerződött. A művészi munkába vetett hitük megszilárdítása, valamint helyes értékrend kialakítása révén kell hozzásegíteni őket olyan magas szakmai és művészi színvonal eléréséhez, amelynek minden korban jellemeznie kell a Magyar Nemzeti Balettet. Én ezt tenném. Abban az esetben pedig, ha lesz újra pályázat, és rám esne a választás, számíthatnék Jirí Kylián szakmai támogatására, akinek jelentős kiterjedt szakmai kapcsolatrendszere van, a tavaszi pályázatomnak is ő volt az ajánlója. Rajta kívül számos koreográfus, fesztiválszervező ismeretségét bírom, segítségükkel igyekezném a nemzetközi táncélet jelentősebb szereplőjévé tenni a Magyar Nemzeti Balettet. A csak rá jellemző sajátos arculat ápolásával, valamint továbbrajzolásával. A klasszikus balett hagyománya mellett idősebb Harangozó Gyula és Seregi László darabjai mindig meghatározták az együttest, ezeket az értékeket őrizni kell. Ugyanakkor bővíteném a kortárs repertoárt, például Kyliánnal, Lightfooddal. Ha a cseh együttessel be tudok mutatni ilyen darabokat, a Magyar Nemzeti Balettel semmi akadálya nem lehetne.

Ne maradjon le a Magyar Nemzet legjobb írásairól, olvassa őket minden nap!

Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.