A sivár valóság pőre pillanatai

Szarajevóban rövid szünetekkel napok óta szakad az eső, de ez nem akadályozta meg, hogy némi szöszmötölés után minden szekcióban teljes gőzzel beinduljon a filmfesztivál, csupán a szabadtéri előadásoknak tette be csúnyán a kaput.

Hegyi Zoltán
2011. 08. 04. 22:00
VéleményhírlevélJobban mondva - heti véleményhírlevél - ahol a hét kiemelt témáihoz fűzött személyes gondolatok összeérnek, részletek itt.

Kár a kertmozihangulatért, a szöszmötölés meg azt jelenti, hogy mindenféle megnyitók, gálák, ilyen és olyan vetítések tarkították a mustra elejét, de végül is egy rendes fesztiválnak az is dolga, hogy ünnepelje magát egy kicsit, és persze a film nevű csodát nagyon. Hamar előkerültek a húzónevek is, az alaphangot rögtön Aki Kaurismaki adta meg Le Havre című alkotásával. Mint később kiderült, az aktus valóban megalapozó jelleggel bírt, a zseniális finn minimalista mester – aki olyan tiszta, egyszerű és kegyetlen, mint egy üveg vodka – stílusjegyei több produkcióban visszaköszöntek. A Le Havre főhőse, Marcel Marx, az egykori író és messze földön híres bohém visszavonultan, önkéntes száműzetésben él a kikötővárosban, bár tulajdonképpen kicsit mégis az emberiség szolgálatában, ugyanis éppen cipőpucolóként tevékenykedik. Lemondott irodalmi ambícióiról és a nagy áttörésről, és boldogan él a kedvenc bárja, a munkája és a felesége alkotta mágikus háromszögben. Mígnem egyszer csak a sors ismét keresztezi az útját egy kiskorú afrikai menekült képében, és a jól felépített bunker falai repedezni kezdenek. Kaurismaki csendes rendező, halkan szól Timo Salminen operatőr precízen megkomponált képeivel, de a maga puritán visszafogottságával azért időről időre leteszi a voksát, mint amikor például 2003-ban bojkottálta a New York-i filmfesztivált, mert a hatóságok nem adták meg a beutazási vízumot iráni kollégájának, Abbasz Kiarosztaminak. A Le Havre igazi Kaurismaki-film, mélyen emberi történet, valódi északi összetett. Kaurismakinál talán csak egyetlen filmművész képes jobban lecsupaszítani a sivárnak tetsző valóságot: Tarr Béla. A torinói ló néha szinte már úgy fáj a nézőnek, mint lónak a verés, ez bebizonyosodott az itteni gála vetítésen is, jelenleg hajlamos vagyok elhinni a rendezőnek, hogy vége, nincs tovább, hiszen hova tovább, és minek. Azért persze remélem, hogy lesz még, ami kihozza a sodrából, mert nem áll olyan jól a világ, hogy elmenjen cipőt pucolni.
Tarr filmje előtt még Michael Haneke egykori castingosának, Markus Schleinzernek első filmje, a Michael mutatott be egy darabot az élet árnyékos oldalából, aztán elstartoltak a dokumentaristák. Arman T. Riahi története az új osztrákok két generációjáról szól, és ezáltal az egyre égetőbb európai problémáról. A feketefejűek – ahogy saját magukat nevezik – már a kontinensen születtek és nevelkedtek, ugyanakkor egyáltalán nem alkalmazkodnak a befogadó közeghez. Nazar, a sztori huszonöt éves főszereplője fegyveres rablásért ült, de szabadulása után sem lett neki könnyebb. A munkanélküliségből egyetlen menedék kínálkozik számára, a rap világa. Amitől persze nem változik semmi, a szövegek nyújthatnak némi önigazolást, de ahogy Nazar és a haverjai visszatekintenek a szétszakadt családokra, az utcai bandázásokra, az egész végtelenül kilátástalannak tűnik. Ráadásul a múlt itt kísért a jelenben és a jövőben is, jönnek az új undokok. Riahi filmje brutálisan erős, elképesztően jó karakterekkel, és nagyjából annyira biztató, mint a folyamatosan szakadó eső Tarr Béla filmjeiben és itt, Szarajevóban.

Ne maradjon le a Magyar Nemzet legjobb írásairól, olvassa őket minden nap!

Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.