A tanárnő plasztikai műtétje

Cameron Diaz egyetlen problémája a teljes játékidő alatt, hogy pénzt szerezzen mellnagyobbító plasztikai műtétjére. A Rossz tanár olyan középiskolában játszódó mozi, amelyből kihagyták a középiskolásokat.

Kárpáti György
2011. 08. 27. 22:00
VéleményhírlevélJobban mondva - heti véleményhírlevél - ahol a hét kiemelt témáihoz fűzött személyes gondolatok összeérnek, részletek itt.

Népszerű filmtéma a középiskola, benne a fiatalok problémáival, a tanárok problémáival, egymással való problémáikkal, és a dolog komolyságától függően mindez még változatos műfaji skálán is megvalósulhat. Persze az esetek jelentős hányadában olyan vígjátékban oldódnak fel a hétköznapi konfliktusok, amely egyszerre esetlenül szórakoztató és didaktikusan tanító szándékú, és a hangos kacagás mellett van egy pillanat, amikor össze lehet nézni: lám, akadnak még jó tanárok, jó diákok, jó iskolák s a többi.
A Rossz tanár ilyen momentumokkal nem bír, nevetni is legfeljebb kínosan feszengve lehet rajta, a pedagógiai szándék meg sem fordult a forgatókönyvírók fejében, és még a szórakoztatásban sem voltak biztosak. A cselekmény legfőbb konfliktusát az adja, hogy a csinos tanárnő megvalósítsa legfőbb álmát, és egy gazdag férfi háztartásbeli feleségévé váljon. Amikor ez a film elején a célegyenesben hiúsul meg egy anyósnak köszönhetően, eljön a a hősnő számára a reveláció, és ráébred, hogy nagy mellek nélkül nem lehet eredményt elérni. Ennek megfelelően mindent megtesz, hogy összejöjjön a plasztikai műtét ára: lop, csal, hazudik, de minden megoldást szigorúan csak az erkölcstelenség felől közelít meg.
A Rossz tanár legnagyobb tanulsága, hogy Cameron Diaz pályafutása során most érzi először igazán úgy, hogy már nem elég vonzó, ezért mesterségesen kell változtatnia külsején. A szőke színésznő szerepek tucatjaiban játszott Barbie babát, a vágy titokzatos tárgyát, csábítót és bombanőt, de ha nem is volt rá szükség, akkor is szinte kivétel nélkül kicsattant az önbizalomtól, és pontosan tisztában volt testi adottságaival. A kor azonban őt is utolérte, és olyan közegben igyekezett kompenzálni, amelyben Sidney Poitiertől Robin Williamsen át Michelle Pfeifferig sokaknak sikerült maradandót alkotni. Van is filmes referencia szép számmal a moziban a sulifilmekből, pedig ezekkel a mozikkal csak látszólagos a rokonsága a Rossz tanárnak.
A hollywoodi vígjáték ugyanis csak színleg szól középiskoláról, benne a diákok teljesen háttérbe szorulnak, a felmerülő problémák mellékesen oldódnak meg, a film sztereotip mellékszereplői mellett pedig csak a főszereplőnőre koncentrál. Emiatt válik különösen kínossá például a popsztár Justin Timberlake teljesen téves helyettesítő tanár szerepe, emiatt szorul háttérbe a kedves tornatár, s emiatt érdektelen a konkuráló tanárnő gonosz rivalizálása. A film története a közönségestől a kiszámíthatóig ingadozik, hogy másfél óra elteltével feltegyük a kérdést, miért is játszódott ez a film középiskolában – az ebből fakadó vicceskedést leszámítva.
A Rossz tanár nemcsak rossz film, de tréfának is idétlen, szomorú mélypontja a mégse örökifjú Cameron Diaz habkönnyű karrierjének.
(Rossz tanár. Színes, szinkronizált amerikai film, 92 perc, 2011. Rendező: Jake Kasdan. Forgalmazó: InterCom.)

Ne maradjon le a Magyar Nemzet legjobb írásairól, olvassa őket minden nap!

Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.