A kereszténység lassú előretörése
A kereszténység terjedése Európában lassú, sokszor megszakításokkal tarkított folyamat volt. Konstantin császár megtérése után a vallás könnyebben terjedt a Római Birodalomban, de Észak- és Kelet-Európa hosszú ideig megőrizte pogány hiedelmeit. Az egyház ezért szimbolikus és rituális stratégiákat dolgozott ki, amelyek enyhítették az áttérés sokkját.

A baltiak, finnek és ősi poroszok szent erdőkben, forrásoknál, kövek mellett áldoztak isteneiknek. A természet elemei – folyók, hegyek, sziklák – szakrális jelentőséggel bírtak. Karéliában a gleccsersziklákon ma is láthatók az áldozati barázdák nyomai.
Pogány rítusok a kereszténységben
A kereszténység terjedése során az egyház nemcsak a szent helyeket, hanem számos pogány rítust és szimbólumot is átalakított.

- Ünnepek: A téli napforduló ünnepe hatással volt a karácsony időpontjára; a tavaszi termékenységi rítusok elemei (tojás, nyúl) bekerültek a húsvét jelképei közé; a kelta samhain időben közel esett a mindenszentekhez és a halottak napjához, és a kelta területeken bizonyosan hatott a helyi szokásokra, bár az ünnepek eredete összetettebb.
- Szokások: A tisztító tüzekből lett a Szent Iván-éji tűzugrás, a forráskultusz a keresztelővízben élt tovább, az áldozati lakomák pedig az eucharisztiában.
- Szimbólumok: A napkultusz körmotívuma megjelent a keresztény glóriában, a pogány életfa az örökzöld karácsonyfában, a bálványtisztelet pedig a szentek kultuszában folytatódott.
Litvánia: az utolsó pogány állam
Litvánia volt az utolsó európai ország, amely hivatalosan áttért a kereszténységre. Mindaugas király 1253-ban rövid időre elfogadta a kereszténységet, de halála után a nép visszatért Perkūnas, a mennydörgés istenének kultuszához. Jogaila 1387-ben indította el a végleges áttérést: ekkor kezdődött meg a vilniusi székesegyház építése a korábbi pogány templom helyén. A ma látható klasszicista épület évszázados átépítések eredménye, de falai őrzik a középkori katedrális és a pogány szentély maradványait.

A kereszténység terjedése a 12. századtól katonai hadjáratokkal is folyt. A Német Lovagrend és más katonai rendek keresztes háborúkat indítottak a balti pogányok ellen. Ugyanakkor a szimbolikus stratégiák – szent helyek és rítusok átalakítása – kulcsfontosságúak voltak, mert a lakosság így ismerős formákban találkozott az új vallással.