A Tannhäuser Koppenhágában

Lenni vagy nem lenni, nem ez itt a kérdés. Inkább hogy nézőnek vagy énekesnek lenni jobb-e Dániában? Mert az biztos, hogy izgalmat és minőséget hozott Európába a legfiatalabb, alig hat esztendeje felavatott operaház. Körülnéztek, és Wagnerre böktek: ezer kilométeres körzőívben támasztott riválist Koppenhága Berlinnek előbb teljes Ring-, majd most Tannhäuser-produkciójával.

Ókovács Szilveszter
2011. 08. 26. 22:00
VéleményhírlevélJobban mondva - heti véleményhírlevél - ahol a hét kiemelt témáihoz fűzött személyes gondolatok összeérnek, részletek itt.

Nem tér el a közvélekedéstől alaptézisük: Wagner saját dilemmáját ábrázolja, a művész érzéki önvilága és a polgári társadalom erkölcselvárásai között vergődik. Tannhäuser, a dalnok igazi kompember, hol Vénusz barlangjába, hol vissza a türingiai udvarba, Elisabethez vágyódik, ám e darab kiált az absztrakció után. Az előadás tere nem is marad középkori prémes-páncélos lovagok díszletében, helyszíne egy nagypolgári otthon. Wagner legfontosabb nyitánya és a Bacchanália együttes húsz perce bravúros megoldást hoz: a költő pihe-puha nyugalomban élő családja (felesége, kisfia) boldogságklisékben mozog, az inasok tesznek-vesznek, a függöny- és szőnyegrojtok kisimulnak. Aztán a képbe tolul négy feltűnően állig gombolkozott szobalány – itt már sejteni, hogy vétkezés és vetkezés következik. És valóban: Tannhäuser mögött feltápászkodik a milói alkatú Vénusz, kemény szüfrazsett ő, vörös haj, férfiruha. Beletúr a költő üstökébe, és a bal egyes szobalány máris fejét mártja a felmosóvödörbe! A másik megeszi a virágcsokrot, az inas nyalja az ablaküveget, másodpercek alatt minden kifordul polgári önmagából, s aztán el is engednek az erkölcs zsanérjai.
Emlékezetes még a dalnokverseny jelenete: korrekt schubertiádára készül a szalon közönsége, s ebbe rondít bele a címszereplő fékezhetetlen szerelemkultuszával. A rendező számtalan akusztikus elemmel operál: tapsok, háborgások, prózák és kiáltott Entschuldigungok teszik élővé a hosszú színt, és csak e felvonás végének nagyszabású együttese és kórusa nehezíti az átültető dolgát. Se kivont pengék, se Rómába készülő zarándok nincs ebben az inerciarendszerben, de jól bazíroz Kasper Holten, mert a látvány lebirkózza a wagneri librettót is.
Nagy koherenciazavar a romantikus opera végén köszönt be. Rendben, Tannhäuser nem megy se a pápához, se az El Caminóra, csak dolgozószobájában vállal belső száműzetést. És odabenn veti papírra a Római elbeszélést mint afféle keserű szerelemhimnuszt, ami így viszont fikció. Kirontva onnan szétdúlja Wolfram álmait (kevesen hangsúlyozzák a jó barát finoman jelzett, reménytelen vágyakozását Elisabeth iránt), és menne, futna megint Vénuszhoz – a dán ensemble Stig Andersen főszereplésével irigylésre méltót produkál, vokálisan minden pompásan zajlik. Illetve majdnem, hisz van gyenge pont is. Nem véletlen, hogy épp az énekkar: igazi kézművesmunka összecsiszolni a hangzást, kiismerni és kinevelni a tagokat, amihez idő kell. Azt is jegyezzük meg, hogy a Tannhäuser nehéz kórusparti, és a dán férfikar nem bír el vele: sem intonációban, sem pontosságban nem nőhetnek fel az előadáshoz. A masszát viszont bírják, csakhogy üvölteni minden operakórus képes.
A zárókép pedig tipikus esete annak, amikor a színházi rendező elhajlítja a darab végét. Most sem zarándokok, hanem a szalonból megismert vendégkoszorú tér vissza, tapsolva. A himnikus kar itt nem Istent, inkább az isteni költőt dicséri, emléktábláját belógatják, s szegélyezi egy kicsiny, stilizált ágacska is. Wolfram hiába mutat az áldozatba és a lelkifurdalásba belehalt Elisabethre, Tannhäuserre: az utókor a művet élteti, ha már a művészt meghalasztotta.
Hiába az előadás ötcsillagos részletei, a lényeg: hogy a szűzi Wolfram idolja, az Esthajnalcsillag ugyanaz a Vénusz, mint aki Tannhäuser veszte lett, hogy a bűnre van bocsánat, s hogy a pásztorbot kizöldül, már senkit nem érdekel.
(Wagner: Tannhäuser – Decca 2 DVD, 2011.)

Ne maradjon le a Magyar Nemzet legjobb írásairól, olvassa őket minden nap!

Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.