Bemutatták a Szuhoj új gépét

Moszkva közelében tegnap bemutatták a nyilvánosságnak a Szuhoj T–50-est, Oroszország első ötödik generációs harci repülőgépét, a MAKSZ 2011 elnevezésű, tizedik repülő- és űrhajózási szalonon. A fejlesztési program – amelyen az oroszok Indiával közösen munkálkodnak – idővel azt eredményezheti, hogy az Egyesült Államok elveszíti monopóliumát ebben a haditechnikai kategóriában.

Zord Gábor László
2011. 08. 27. 22:00
VéleményhírlevélJobban mondva - heti véleményhírlevél - ahol a hét kiemelt témáihoz fűzött személyes gondolatok összeérnek, részletek itt.

Negyven ország több mint nyolcszáz cége – köztük a legnagyobb európai és amerikai gyártók – mutatja be termékeit a MAKSZ 2011 nevű nemzetközi repüléstechnikai kiállításon a Moszkva melletti Zsukovszkij katonai repülőtéren. Az augusztus 16-tól 21-ig tartó esemény szenzációja az orosz hadiipart dicséri. Vlagyimir Putyin orosz miniszterelnök jelenlétében tegnap a nemzetközi szakmai közösség és az érdeklődő publikum is láthatta működés közben a Szuhoj tervező- iroda és repülőgépgyár eddig elkészült két T–50-esét, amelyek egyikével a cég berepülőpilótája, Szergej Bogdan tartott rövid bemutatót. Az orosz ötödik generációs harci gép képességei azonban lényegesen messzebbre mutatnak annál, mintsem hogy azokat egy nagyközönség előtti műrepüléssel teljes egészében demonstrálni lehessen. A T–50-estől – amelyet nem titkoltan az amerikai F–22-es riválisának szánnak – nem kevesebbet várnak, mint hogy rendkívül nehezen legyen észlelhető a radarok számára és tartósan tudjon a hangsebesség fölött úgynevezett szupercirkáló üzemmódban repülni. Fejlesztői szerint ez a két tulajdonság teszi majd lehetővé a jövő légi hadműveleteiben, hogy a gép túlélje az ellenséges légvédelem tevékenységét, és eredményesen végre tudja hajtani feladatát.
Bár az orosz politika a gép tavalyi megjelenése óta folyamatosan támogatást ígér a programnak, az orosz költségvetési realitások fényében megfigyelők szerint nyilvánvaló, hogy csak egy tehetős külföldi partner bevonásával hozhatnak eredményt az erőfeszítések. A T–50-es esetében ez a társ India lesz, amely más forrásból nem juthat belátható időn belül ilyen példátlan képességű harci géphez, ráadásul úgy, hogy az együttműködés élenjáró technológiák átadásával is jár.
Az amerikaiak testközelből szemlélhették majdani kihívójuk bemutatkozását. Az Egyesült Államok légiereje ugyanis népes delegációjával a moszkvai repülőszalon díszvendége. A látottak azért is kellemetlenül érhették őket, mert jelenleg repülési tilalom van érvényben az F–22-esekre egy eddig nem tisztázott katasztrófa nyomán. A pilóták oxigénnel való ellátásáért felelős rendszer ugyanis szennyeződött, s ez egy repülőgép és pilótája elvesztéséhez vezetett a közelmúltban, míg több másik pilóta is veszélyes helyzetbe került.
Ami a civil szektort illeti, a Szuhoj európai közreműködéssel készülő Superjet 100-asa is bemutatkozott, és a kiállításon feltűnt az a példány is, amely először állt menetrend szerinti szolgálatba az örmény Armavia légitársaság színeiben.

Ne maradjon le a Magyar Nemzet legjobb írásairól, olvassa őket minden nap!

Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.