Hétfő délután kígyózó sor álldogált türelmesen Torontóban a kínai negyed tövében található Spadina Avenun. Nem cipőleárazásért vagy ruhakiárusítás miatt álltak sorba az emberek, hanem hogy bejussanak Kevin Smith botrányfilmjének esti vetítésére. Bár a Toronto Underground Cinema speciális előadása csak 19.30-kor kezdődött, s a mozi előtt tábla figyelmeztetett, hogy 18 óra előtt nem nyit ki a filmszínház, a rajongók tömött sora rezignáltan álldogált délután öt órakor az utcán. A mozivezetőnek aztán öt perccel hat előtt megesett a szíve a lelkesedésen, és két sorra osztva a nézőket, kitárta a mozi kapuját: az egyik sorba az előre online jegyet vásárlók, a másikba a jegyre ácsingózók álltak. A telt ház garantált volt, bár a bejutást meglehetősen borsos áron mérték: az egyszeri vetítésre és beszélgetésre szóló jegyek átlagosan 50–70 dollárba, azaz 10 000–14 000 forintba kerültek.
A fokozott érdeklődés egyszerre tudható be Kevin Smith új forgalmazói koncepciójának és a mozi botrányos hírének. A Red State az idei Sundance Filmfesztivál nagy vitákat kiváltó alkotása volt: a történet szerint három tinédzser szexre szóló, online meghívót kap e-mailben, ám testiség helyett egy olyan szélsőséges keresztény szekta kezei közé kerülnek, ahol az elrabolt ártatlanokat kivégzik. A szekta tevékenységével szemben kezdetben a rendőrség is tehetetlen, majd egy rosszul kivitelezett rajtaütésben számos rendőr és szektatag mellett megölik a három ártatlan fiatalt is. A „Féljed Istent” mottóval reklámozott alkotás inspirálói a rendező elmondása szerint a különféle fundamentalista vallási szervezetek voltak, többek között Fred Phelps dicstelen papi tevékenysége állt példaképp Smith előtt. Az alkotás műfaját tekintve egyébként horrorfilm, az első a rendező pályafutása során, mivel Smith eddig csak vígjátékokat rendezett. Többek között ő készítette a Magyarországon is kultikussá váló Shop-stop, Comic Strip – Képtelen képregény és Dogma című függetlenfilmeket, s neki köszönhető Jay és Néma Bob karaktere.
Smith a Sundance Filmfesztivál januári világpremierjén bejelentette, hogy elege van a stúdiók hatalmas marketingköltéséből, ehelyett nyilvános aukción fogja kiválasztani a filmjéhez a legmegfelelőbb forgalmazót. Végül saját maga kezdte el terjeszteni a Red State-et, de szakértők szerint erre a kényszer vitte rá: nem volt megfelelő érdeklődő a négymillió dolláros költségvetésű film terjesztésére. Egyébként a büdzsé is csak nagy nehézségek árán – két magánbefektető segítségével – állt össze, mert a Smitht évekig szponzoráló Miramax Stúdió szakított a rendezővel. A direktor szeme előtt Mel Gibson Passiója állt mint a lehetséges önforgalmazás egy sikeres módja. A Red State-et blogokon, podcaston és a Twitteren keresztül reklámozza, egyszeri vetítésekkel roadshow-za körbe Észak-Amerikát, s közönségtalálkozókkal teszi különlegessé a vetítéseket. A hétfő esti torontói előadás kapcsán Smith elmondta, a független filmforgalmazás 2.0 elsősorban a terjesztés hatékony, pénzköltés nélküli módját jelenti számára. A negyvenegy éves, frusztrált amerikai rendező egyúttal bejelentette, hogy a következő, Hit Somebody című, a kanadai hokiról szóló filmje egyben utolsó rendezése is lesz. Azért a rajongóknak még korai lenne búslakodni: pillanatnyilag ez a bejelentés is inkább tűnik marketingfogásnak, ahogy a számtalan fordulat a Red State bemutatása körül is leginkább PR-kampányként szolgált. Néhány hete jelentette be ugyanis a Lionsgate stúdió, hogy szeptemberben ők forgalmazzák mozikban és interneten Kevin Smith filmjét. A sok hűhó pedig addig is szép, emelt helyáras, telt házas vetítéseket hoz a rendezőnek.

Melyik szó hiányzik a legismertebb közmondásokból? Csak keveseknek sikerül hibátlanul kitölteni!