Bemutatták Kevin Smith botrányfilmjét

Kevin Smith hétfő este közönségtalálkozón promotálta Torontóban legújabb, Red State című alkotását, amely az idei Sundance Filmfesztivál megosztó és provokatív alkotása volt. Smith az általa meghirdetett filmforgalmazás 2.0 keretében személyesen maga terjeszti moziját.

Kárpáti György
2011. 08. 26. 22:00
VéleményhírlevélJobban mondva - heti véleményhírlevél - ahol a hét kiemelt témáihoz fűzött személyes gondolatok összeérnek, részletek itt.

Hétfő délután kígyózó sor álldogált türelmesen Torontóban a kínai negyed tövében található Spadina Avenun. Nem cipőleárazásért vagy ruhakiárusítás miatt álltak sorba az emberek, hanem hogy bejussanak Kevin Smith botrányfilmjének esti vetítésére. Bár a Toronto Underground Cinema speciális előadása csak 19.30-kor kezdődött, s a mozi előtt tábla figyelmeztetett, hogy 18 óra előtt nem nyit ki a filmszínház, a rajongók tömött sora rezignáltan álldogált délután öt órakor az utcán. A mozivezetőnek aztán öt perccel hat előtt megesett a szíve a lelkesedésen, és két sorra osztva a nézőket, kitárta a mozi kapuját: az egyik sorba az előre online jegyet vásárlók, a másikba a jegyre ácsingózók álltak. A telt ház garantált volt, bár a bejutást meglehetősen borsos áron mérték: az egyszeri vetítésre és beszélgetésre szóló jegyek átlagosan 50–70 dollárba, azaz 10 000–14 000 forintba kerültek.
A fokozott érdeklődés egyszerre tudható be Kevin Smith új forgalmazói koncepciójának és a mozi botrányos hírének. A Red State az idei Sundance Filmfesztivál nagy vitákat kiváltó alkotása volt: a történet szerint három tinédzser szexre szóló, online meghívót kap e-mailben, ám testiség helyett egy olyan szélsőséges keresztény szekta kezei közé kerülnek, ahol az elrabolt ártatlanokat kivégzik. A szekta tevékenységével szemben kezdetben a rendőrség is tehetetlen, majd egy rosszul kivitelezett rajtaütésben számos rendőr és szektatag mellett megölik a három ártatlan fiatalt is. A „Féljed Istent” mottóval reklámozott alkotás inspirálói a rendező elmondása szerint a különféle fundamentalista vallási szervezetek voltak, többek között Fred Phelps dicstelen papi tevékenysége állt példaképp Smith előtt. Az alkotás műfaját tekintve egyébként horrorfilm, az első a rendező pályafutása során, mivel Smith eddig csak vígjátékokat rendezett. Többek között ő készítette a Magyarországon is kultikussá váló Shop-stop, Comic Strip – Képtelen képregény és Dogma című függetlenfilmeket, s neki köszönhető Jay és Néma Bob karaktere.
Smith a Sundance Filmfesztivál januári világpremierjén bejelentette, hogy elege van a stúdiók hatalmas marketingköltéséből, ehelyett nyilvános aukción fogja kiválasztani a filmjéhez a legmegfelelőbb forgalmazót. Végül saját maga kezdte el terjeszteni a Red State-et, de szakértők szerint erre a kényszer vitte rá: nem volt megfelelő érdeklődő a négymillió dolláros költségvetésű film terjesztésére. Egyébként a büdzsé is csak nagy nehézségek árán – két magánbefektető segítségével – állt össze, mert a Smitht évekig szponzoráló Miramax Stúdió szakított a rendezővel. A direktor szeme előtt Mel Gibson Passiója állt mint a lehetséges önforgalmazás egy sikeres módja. A Red State-et blogokon, podcaston és a Twitteren keresztül reklámozza, egyszeri vetítésekkel roadshow-za körbe Észak-Amerikát, s közönségtalálkozókkal teszi különlegessé a vetítéseket. A hétfő esti torontói előadás kapcsán Smith elmondta, a független filmforgalmazás 2.0 elsősorban a terjesztés hatékony, pénzköltés nélküli módját jelenti számára. A negyvenegy éves, frusztrált amerikai rendező egyúttal bejelentette, hogy a következő, Hit Somebody című, a kanadai hokiról szóló filmje egyben utolsó rendezése is lesz. Azért a rajongóknak még korai lenne búslakodni: pillanatnyilag ez a bejelentés is inkább tűnik marketingfogásnak, ahogy a számtalan fordulat a Red State bemutatása körül is leginkább PR-kampányként szolgált. Néhány hete jelentette be ugyanis a Lionsgate stúdió, hogy szeptemberben ők forgalmazzák mozikban és interneten Kevin Smith filmjét. A sok hűhó pedig addig is szép, emelt helyáras, telt házas vetítéseket hoz a rendezőnek.

Ne maradjon le a Magyar Nemzet legjobb írásairól, olvassa őket minden nap!

Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.