Személyes történelme mindenkinek van, no persze csak egy idő után az életfolyamban. Akár tudomásul vesszük, akár nem. Akár könyvet kerekítünk belőle, akár csak olvasói vagyunk mások történelmének. Amint Babits írja: „Az író műveket alkot, melyek mindenike egy külön világ. Ki fűz e művekből irodalmat? Az olvasó: nem a néma és magányos olvasó, hanem a vitázó, érvelő, egymásnak feleselő.” Például a recenzens, aki ír. Elolvassa mások történelmét, és csodálkozik, hogy: jé, még vannak emberek, akik olyan szenvedélyesen szeretik megyéjüket, mint például L. Simon László Fejért? Aki tenni is kész érte. „De mi is a szülőföld? – kérdezi. – Az ország? Vagy annak egy darabja? A megye vagy a szűkebb tájegység, ahol felnőttünk…?” Egyetértek vele, amikor így felel erre: „Az urbanizációval sokat nyert az emberiség, ám elveszőben van az a mély érzelmi viszony, amely a szülőföldhöz s különösen a szülőházhoz kötött bennünket.” A Liszt-évforduló kapcsán emlegetjük, hogy a zeneköltő milyen örömmel és meghatottsággal kereste fel tizenhat év után szülőházát Doborjánban, a mai burgenlandi Raidingban. Egy későbbi nemzedék polgára, L. Simon László is kapaszkodik mindenbe, ami számára a poézis: egy festmény, egy régi táskaírógép, a rádió egykori, elvetélt szignálja, nagyapja ágyának horpadása, és így tovább. Ahol csak teheti, a gyökerek, az ősök után kutakodik. Bölcsességbe hajló idézeteket emleget, mert tudja: az ember akkor válik boldogtalanná, ha elkezd kérdezni. Az elégedett ember csak kijelentő mondatokat ismer. De hát – bármilyen fájdalmas – a kérdéseket olykor fel kell tenni. „Sorsfordító karácsonyok békeidőben?” – kérdezi. S a felelet a saját családját is érintő diktatúrákba, jogfosztásokba, vagyonelkobzásokba torkollik. Másutt az ünnepek szentségéről ír, amelyet az ember már alig vesz észre; XXI. századi gondolkodóként a hazaszeretetről és a szabadságról értekezik; a kommunizmus természetrajzát fogalmazza meg.
Haza (szülőföld), család, barátság, hit, élet és halál, hagyomány fogódzik össze mély tartalommal a szerző személyes történelmében. Filozofikus esszékötet felett elmélkedik az olvasó, s amikor például a mai szüretről olvas, ilyen mondatokkal találkozik: „Bor és kenyér: együtt van minden, ami ebben a rövidke életben kell, amivel mégsem tudunk megelégedni, mert a szenvedély és a becsvágy hajtja, űzi az embert.” Alapigazság.
Az olyan köteteknél, amelyek megjelent írásokat, köztük kiállításokat megnyitó és évfordulókat köszöntő gondolatokat is tartalmaznak, fogas kérdés lehet a szerkesztő számára, hogyan illeszthető össze a sokféle tartalom egy másik élettérben. L. Simon László könyvében sem találják meg a helyüket. Hiába sorakoznak a jó írások egymás mellett – amelyek egyik csúcsa a Mikszáth Kálmán fekete városai című kiállításon elhangzott értekezés –, kötetbe zártan nem mindig illenek az elképzelt láncolatba. A könyv kettészakad azáltal is, hogy első fele sok képpel illusztrált – jóllehet egyik-másik kihagyhatatlan –, a második feléből azonban – amely egységesebb egész – hiányoznak a fotók.
A szerző 2004 és 2010 között a Magyar Írószövetség titkára volt, az elmúlt év óta országgyűlési képviselő, a parlament kulturális és sajtóbizottságának elnöke. Több példa bizonyítja, hogy aki író létére politikai pályára tévedt, annak bánta a tolla. L. Simon Mikszáth kapcsán így fogalmaz: „… egypár év előtt még magam is író voltam, de mert még egyéb is akartam lenni, kevesebb lettem. Most már csak politikus vagyok. Mint politikus egészen eltompultam a szép iránt, s most már annyira vagyok, hogy a médiaalkotmány jobban érdekel, mint egy szép vers.”
Szurkolok L. Simon Lászlónak, hogy megmaradhasson írónak.
(L. Simon László: Személyes történelem. Ráció Kiadó, Budapest, 2011. Ára: 2900 forint.)
Menczer Magyarnak: Hány haver kapott a lóvéból, amikor a Diákhitel Központot vezetted? - videó