Bűnösnek vallotta magát gondatlanságból elkövetett emberölésben helyi idő szerint hétfőn Philadelphiában az a kormányos, aki tavaly nyáron halálos kimenetelű vízi balesetet okozott a Delaware folyón. A 35 éves Matt Devlint hajón elkövetett, halált okozó kötelességszegéssel vádolják, ami a hajózási jogban a gondatlanságból elkövetett emberölés kategóriájával egyenértékű. Tettéért a férfit 37-től 46 hónapig terjedő szabadságvesztéssel sújthatják – adta hírül a távirati iroda.
Ismert, tavaly július 7-én 35 utassal – köztük egy mosonmagyaróvári iskola 13 diákjával – a fedélzetén elindult a Delaware folyón egy kétéltű sétahajó. Tíz perccel később a kapitány füstöt látott az utastérben, ezért leállította a motort és vészjelzéseket adott le. Ezeket nem vette észre egy közeledő, 76 méteres bárkát rendező tolóhajó. A járművek ütköztek, s a bárka maga alá gyűrte a turistákat szállító hajót. A balesetben életét vesztette két magyar fiatal, az egymás mellett ülő 16 éves S. Dóra és a 20 éves P. Szabolcs.
A szövetségi közlekedésbiztonsági hatóság (NTSB) júniusban nyilvánosságra hozott vizsgálata megállapította, hogy a balesetért elsősorban a tolóhajót kormányzó Matt Devlin a felelős. Noha a rendezőhajót üzemeltető cég szabályai tiltották, a férfi a baleset idején és az azt megelőző órákban folyamatosan telefonált és a laptopját használta. Ráadásul a felső helyett az alsó kormányosi állásban tartózkodott, ahonnan szabad szemmel nem láthatta, hogy az uszály útjában egy kisméretű hajó vesztegel. Bár működött a rendezőhajón levő rádió, a férfi nem hallotta a kacsahajóként is emlegetett vízi jármű segélyhívását, mert a berendezést korábban lehalkították.
Devlin azért használta szolgálat közben mobiltelefonját, mert úgy tudta, hogy életveszélyben van a fia. Az akkor ötéves gyereknek rutin szemműtéte lett volna, a fiú azonban rosszul reagált az altatásra. Apja ezért a műszakja alatt 21 hívást intézett családtagoknak és a vállalati laptopon több mint két órán át szörfözött az interneten. A baleset előtti 12 percből 10-et töltött telefonálással. Akkor is a készüléken beszélt, amikor a lehorgonyzott kacsahajó kapitánya megpróbálta rádión figyelmeztetni.
„Szóltak nekem, hogy a fiam nyolc percig nem jutott oxigénhez és nem tudtam, hogy ennek mik lehetnek az egészségügyi következményei. Az egyetlen kapcsolatom a külvilággal a mobiltelefonom volt, ezért használtam, de azt kívánom, bár ne tettem volna. Bárcsak viszszamehetnék és megváltoztathatnám az akkori döntésemet” – mondta Legrome D. Davis bírónak a zokogó férfi. Helyi jelentések szerint a majdnem egy óráig tartó tárgyalás előtt a folyóson egy idegen nő lépett oda a terhelthez és azt állította, hogy ő a baleset egyik túlélője. A férfi erre felpattant a padról, amelyen addig ült, elkezdett bocsánatot kérni és megkérte az újságírók, hogy hagyják magukra őket.
Az ügyészség már júliusban jelezte, hogy Devlin – aki hosszú ideig megtagadta a nyomozókkal való együttműködést – kész bűnösnek vallani magát és visszaadni a parti őrség által kibocsátott hajózási engedélyét. Az ügyben az ítélethirdetést november 1-jére tűzték ki. Addig a férfi tízezer dollár óvadék ellenében szabadlábon védekezhet.
Miként megírtuk, az elhunyt gyermekek családjai korábban beperelték a kacsahajót üzemeltető Ride the Ducks International L. L. C. társaságot, továbbá azt a céget (K-Sea Transportation Partners L. P.), amely a bárkát rendező tolóhajót működtette.
Szentkirályi Alexandra: Magyar Péter bevallotta, hogy létezik a szivárványkoalíció