Szertefoszlott az amerikai álom Erdélyben, miután Bukarest szerződést bontott a régió legnagyobb infrastrukturális beruházásának kivitelezésével megbízott Bechtellel. Amúgy ha figyelembe vesszük, hogy az amerikai társaság hét év alatt mindössze 52 kilométert épített meg a 415 kilométeresre tervezett észak-erdélyi autópályából, a helyzetre sokkal inkább a rémálom a legjellemzőbb kifejezés. Nem véletlen tehát, hogy Emil Boc sikertörténetként könyvelte el, hogy kormánya a napokban újratárgyalta a sztrádaszerződést a Bechtellel. Az új megállapodás nyomán az amerikai cég a nyolc szakaszra felosztott pálya mindössze két szakaszán folytatja a munkát, az építési költség ötven százalékkal csökken, a még tervek szintjén létező nyomvonalak kivitelezésére pedig közbeszerzési eljárást indít a román út- és autópálya-kezelő társaság. Anca Boagiu szállításügyi miniszter szerint a Bechtel csak a Kolozs megyei Gyalu és Nádasszentmihály, valamint az Ártánd–Bors-határátkelő és Berettyószéplak közötti, mintegy száz kilométeren folytatja a munkálatokat, és mivel a kivitelező lemondott arról, hogy perre vigye a szerződésbontás ügyét, a román állam szabadon meghirdetheti a versenytárgyalást a fennmaradó hat szakaszra. Utóbbi szakaszok mintegy 300 kilométert tesznek ki, és a bukaresti kormány azt várja a jelentkezőktől, hogy legfeljebb 7,2 millió euróért vállalják egy kilométer út megépítését.
Bukarest abban reménykedik, hogy az állam hatmilliárd eurót takaríthat meg az amerikaiakkal kötött mostani megállapodás nyomán, hiszen a 2003-ban szentesített szerződés folytatása esetén az erdélyi autópálya összesen 9,9 milliárd euróba került volna, így viszont talán megépülhet 3,8 milliárdból. Az amerikaiak ugyanis vállalták, hogy a hátramaradt munkálatok során betartják a román állam által egy kilométer autópálya áraként megszabott 6,9 millió euró szabványárat, és így 50 százalékkal csökkennek a költségek. Eddig ugyanis Románia 1,25 milliárd eurót költött a forgalomnak már átadott 52 kilométer hosszú, Gyalu és Aranyosgyéres közötti szakaszra, ami azt jelenti, átlagban egy kilométer autópálya – csak a terepen végzett építkezés költségeit számolva – 14,7 millió euróra rúgott. Emil Bocék azt is elérték, hogy az amerikai vállalat nem követel semmilyen kártérítést a szerződés részleges felbontása miatt, viszont Bukarest megígérte, két részletben törleszti év végéig a vállalattal szemben felhalmozott 90 millió euró tartozását. Különben a 64 kilométeres Bihar megyei szakaszt a Bechtelnek 2013-ra kell átadnia a forgalomnak, a többi pályaszakasz átadásának határidejét azonban nem tűzték ki. Boc leszögezte, az amerikai társaságnak nem fizetnek kártérítést a szerződésmódosítás miatt, a kormányfő élesen bírálta ugyanakkor az eredeti, az állam számára előnytelen sztrádaszerződést szentesítő Nastase-kabinetet, amely szerinte a lakosság pénztárcájának rovására akarta javítani nemzetközi megítélését. „Adrian Nastasénak hatmilliárdszor kellene bocsánatot kérnie a román állampolgároktól, kártékony szerződésének módosításával ugyanis éppen ennyi eurót sikerült megtakarítanunk” – fogalmazott Boc.
A Bors és Brassó közötti nyomvonalon haladó autópálya építésével a román szociáldemokrata kormányzat 2003-ban, közvetlen tárgyalás útján, közbeszerzési eljárás meghirdetése nélkül bízta meg a Bechtelt, amely akkor vállalta, hogy 2,2 milliárd euróból, 2012-ig elkészül a 415 kilométeres betonkígyóval. Elemzők szerint az amerikai társaságnak nyújtott megrendeléssel a baloldali hatalom „meghálálta” az Egyesült Államok támogatását Románia 2004-es NATO-csatlakozása érdekében. A sztrádaszerződés mostani újratárgyalása az Egyesült Államok bukaresti nagykövetsége és Traian Basescu román államfő közreműködésével történt. Mark Gitenstein amerikai nagykövet különben szintén dicsérte a Bechtellel kötött új megállapodást, amely szerinte mindkét fél számára sikert jelent. Az amerikaiak megelégedettsége nem véletlen, hiszen az eredeti megegyezéshez képest a Bechtel mintegy 1,5 milliárd eurót vasal be a 415 kilométeres észak-erdélyi autópálya negyedének megépítéséért. Viszont az új alkura Bukarestnek is szüksége volt, hiszen az építkezés a kivitelező társasággal folytatott nézeteltérések, tárgyalások miatt korábban egy teljes évig is leállt, ez év elején pedig holtpontra jutott. Románia most abban is bízik, hogy sikerül uniós forrásokat lehívnia az észak-erdélyi autópályára. Ez eddig lehetetlen volt, mivel Brüsszel nehezményezte, hogy Bukarest pályáztatás nélkül ítélte oda az építkezés jogát a Bechtelnek.
Mutatjuk, így néz ki VV Fanni gyilkosa - videó