Erdély: új tendert írnak ki a sztrádaépítésre

Részben felbontotta a román kormány az észak-erdélyi autópálya megépítéséről a Bechtel társasággal 2003-ban kötött szerződést. Az amerikai cég a 415 kilométeresre tervezett sztráda mindössze negyedét fogja megvalósítani, a többire a román állam új versenytárgyalást ír ki.

2011. 08. 17. 22:00
VéleményhírlevélJobban mondva - heti véleményhírlevél - ahol a hét kiemelt témáihoz fűzött személyes gondolatok összeérnek, részletek itt.

Szertefoszlott az amerikai álom Erdélyben, miután Bukarest szerződést bontott a régió legnagyobb infrastrukturális beruházásának kivitelezésével megbízott Bechtellel. Amúgy ha figyelembe vesszük, hogy az amerikai társaság hét év alatt mindössze 52 kilométert épített meg a 415 kilométeresre tervezett észak-erdélyi autópályából, a helyzetre sokkal inkább a rémálom a legjellemzőbb kifejezés. Nem véletlen tehát, hogy Emil Boc sikertörténetként könyvelte el, hogy kormánya a napokban újratárgyalta a sztrádaszerződést a Bechtellel. Az új megállapodás nyomán az amerikai cég a nyolc szakaszra felosztott pálya mindössze két szakaszán folytatja a munkát, az építési költség ötven százalékkal csökken, a még tervek szintjén létező nyomvonalak kivitelezésére pedig közbeszerzési eljárást indít a román út- és autópálya-kezelő társaság. Anca Boagiu szállításügyi miniszter szerint a Bechtel csak a Kolozs megyei Gyalu és Nádasszentmihály, valamint az Ártánd–Bors-határátkelő és Berettyószéplak közötti, mintegy száz kilométeren folytatja a munkálatokat, és mivel a kivitelező lemondott arról, hogy perre vigye a szerződésbontás ügyét, a román állam szabadon meghirdetheti a versenytárgyalást a fennmaradó hat szakaszra. Utóbbi szakaszok mintegy 300 kilométert tesznek ki, és a bukaresti kormány azt várja a jelentkezőktől, hogy legfeljebb 7,2 millió euróért vállalják egy kilométer út megépítését.
Bukarest abban reménykedik, hogy az állam hatmilliárd eurót takaríthat meg az amerikaiakkal kötött mostani megállapodás nyomán, hiszen a 2003-ban szentesített szerződés folytatása esetén az erdélyi autópálya összesen 9,9 milliárd euróba került volna, így viszont talán megépülhet 3,8 milliárdból. Az amerikaiak ugyanis vállalták, hogy a hátramaradt munkálatok során betartják a román állam által egy kilométer autópálya áraként megszabott 6,9 millió euró szabványárat, és így 50 százalékkal csökkennek a költségek. Eddig ugyanis Románia 1,25 milliárd eurót költött a forgalomnak már átadott 52 kilométer hosszú, Gyalu és Aranyosgyéres közötti szakaszra, ami azt jelenti, átlagban egy kilométer autópálya – csak a terepen végzett építkezés költségeit számolva – 14,7 millió euróra rúgott. Emil Bocék azt is elérték, hogy az amerikai vállalat nem követel semmilyen kártérítést a szerződés részleges felbontása miatt, viszont Bukarest megígérte, két részletben törleszti év végéig a vállalattal szemben felhalmozott 90 millió euró tartozását. Különben a 64 kilométeres Bihar megyei szakaszt a Bechtelnek 2013-ra kell átadnia a forgalomnak, a többi pályaszakasz átadásának határidejét azonban nem tűzték ki. Boc leszögezte, az amerikai társaságnak nem fizetnek kártérítést a szerződésmódosítás miatt, a kormányfő élesen bírálta ugyanakkor az eredeti, az állam számára előnytelen sztrádaszerződést szentesítő Nastase-kabinetet, amely szerinte a lakosság pénztárcájának rovására akarta javítani nemzetközi megítélését. „Adrian Nastasénak hatmilliárdszor kellene bocsánatot kérnie a román állampolgároktól, kártékony szerződésének módosításával ugyanis éppen ennyi eurót sikerült megtakarítanunk” – fogalmazott Boc.
A Bors és Brassó közötti nyomvonalon haladó autópálya építésével a román szociáldemokrata kormányzat 2003-ban, közvetlen tárgyalás útján, közbeszerzési eljárás meghirdetése nélkül bízta meg a Bechtelt, amely akkor vállalta, hogy 2,2 milliárd euróból, 2012-ig elkészül a 415 kilométeres betonkígyóval. Elemzők szerint az amerikai társaságnak nyújtott megrendeléssel a baloldali hatalom „meghálálta” az Egyesült Államok támogatását Románia 2004-es NATO-csatlakozása érdekében. A sztrádaszerződés mostani újratárgyalása az Egyesült Államok bukaresti nagykövetsége és Traian Basescu román államfő közreműködésével történt. Mark Gitenstein amerikai nagykövet különben szintén dicsérte a Bechtellel kötött új megállapodást, amely szerinte mindkét fél számára sikert jelent. Az amerikaiak megelégedettsége nem véletlen, hiszen az eredeti megegyezéshez képest a Bechtel mintegy 1,5 milliárd eurót vasal be a 415 kilométeres észak-erdélyi autópálya negyedének megépítéséért. Viszont az új alkura Bukarestnek is szüksége volt, hiszen az építkezés a kivitelező társasággal folytatott nézeteltérések, tárgyalások miatt korábban egy teljes évig is leállt, ez év elején pedig holtpontra jutott. Románia most abban is bízik, hogy sikerül uniós forrásokat lehívnia az észak-erdélyi autópályára. Ez eddig lehetetlen volt, mivel Brüsszel nehezményezte, hogy Bukarest pályáztatás nélkül ítélte oda az építkezés jogát a Bechtelnek.

Ne maradjon le a Magyar Nemzet legjobb írásairól, olvassa őket minden nap!

Google News
A legfrissebb hírekért kövess minket az Magyar Nemzet Google News oldalán is!

Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.