Jogalkotás első olvasatra

Kulcsár Anna
2011. 08. 13. 22:00
VéleményhírlevélJobban mondva - heti véleményhírlevél - ahol a hét kiemelt témáihoz fűzött személyes gondolatok összeérnek, részletek itt.

Fordulópontjához érkezett a héten a munka törvénykönyvének előkészítése és vele a kormány jogalkotó s kommunikációs tevékenysége is. Rövid bizonytalanság után társadalmi vita bontakozott ki arról, hogyan viszonyuljanak egymáshoz a munkaadók és a munkavállalók jogai, érdekei. Miképpen vegyen részt az állam és hatósága a feltételek szabályozásában, ellenőrzésében, szükséges-e, hogy a törvény létrehozza a jogi tanácsadás, a független munkaügyi ellenőrzés intézményét.
A munka világának nevezett terület ütközőzóna: magába sűríti a gazdaság, a szociális szféra, a társadalompolitika összes lényeges kérdését. Aki ezekre választ keres – akár főbb összefüggéseiben is, – csak alapos megfontolás és konzultáció után teheti meg. Különösen azt követően, hogy az elmúlt 20 esztendő kormányai véletlenül sem tudtak megfelelő megoldásokat találni. Sőt! Az Antall- és a Horn-kabinet idején – a liberális elvárásoknak megfelelően – úgy privatizálták a társadalmi vagyon meghatározó részeit, az élelmiszer-feldolgozást, az energiaszektort, s általában a nagy állami vállalatokat, hogy nem számoltak a szociális következményekkel. Munkaképes emberek egész sora vonult nyugdíjba, rokkantnyugdíjba, s lett kényszervállalkozó. A járulékokkal – a társadalombiztosítási szolgáltatások fedezetével – akkor még senki sem törődött, a privatizáció nyertes cégei csak az aktuális terheket vállalták.
A munkaviszonyról mindemellett a rendszerváltozás után, 1992-ben törvényt alkotott az Országgyűlés. A jogi kódex arra törekedett, hogy a szocializmus időszakára jellemző alá-fölérendeltségi viszonyt lehetőség szerint partneri kapcsolattá alakítsa át: a munkáltató és a munkavállaló megállapodása, a munkaszerződés nagyjából egyenrangú felek kikötéseit fogalmazza meg. Ekkoriban már nagy volt a munkanélküliség, ami tulajdonképpen más formában a szocializmusban is létezett. A teljes foglalkoztatottság idején a gyárkapun belül és a termelőszövetkezetekben számos olyan honpolgárt regisztráltak munkavállalóként vagy téesztagként, aki nem dolgozott. A szociális ellátás és foglalkoztatás nem kis részt bújtatott jogviszony kereteiben valósult meg.
Húsz év múltán a helyzet most súlyosabb, hiszen a közvagyont eladogatták, s nem utolsósorban – a szociális költségek finanszírozására – az előző kormányok hitelt vettek fel: eladósították az országot. Az eltartottá vált munkaképes tömegek újrafoglalkoztatása fontos közérdek, de közben az aktív korosztályoknak is teret kell adni. A gazdaság fejlesztése – a pénzteremtés – mindenképpen összekapcsolódik a nyugdíjasok, a nyugdíjba vonulók és a segélyre szorulók megfelelő ellátásával, s a következő nemzedékek jövőjének megalapozásával. A munka törvénykönyvének felülvizsgálatát, átfogó módosítását nagyjából ennek szellemében kezdte meg a jelenlegi kormányzat. A fejlemények mostanára nyilvánvalóvá tették, hogy ez a szabályozás nem egy, az átlagos jogalkotói feladatok közül. Nyilván kommunikációs okokból csak apránként vált egyértelművé, hogy ki, milyen álláspontot próbált érvényre juttatni a tervezetben. A javaslat szűk két hete, július 22-én jelent meg a kormány honlapján, azzal a megjegyzéssel, hogy a kabinet még nem tárgyalta, és a szöveg nem tekinthető az álláspontjának. A törvénykönyv átfogó módosításának tervezetét – mint a szaktárca közleményéből kiderült – a Nemzetgazdasági Minisztérium készíttette el. Előzőleg ismertette a Befektetői s a Vállalkozásfejlesztési Tanácsban. Véleményt kért egyetemi tanszékek munkatársaitól, munkaügyi bíróságoktól és legfelsőbb bírósági bíróktól. A szakszervezetek is ebben a folyamatban értesülhettek a kodifikációról.
Az első hírek hallatán az volt az ember érzése, hogy valamiféle önképzőköri dolgozatról lehet szó, olyan írásműről, amely nem éri el azt a nívót, amelyet egyáltalán véleményezni lehet. Értelmezők később politikai provokációt feltételeztek. Ma azt mondhatjuk: a jogszabály tervezetén még bőven dolgozni kell. A javaslat létrehozói nem tisztázták kellőképpen a szabályozás politikai elveit, gazdasági és társadalmi alapjait, jogi kereteit s a kommunikációs szempontokat. Így kerülhetett sor arra, hogy a munkáltatók érdekei helyenként éles ellentétbe kerültek a munkavállalók kívánalmaival és a közérdekkel.
Az önmagában érthető, hogy a gazdaság szereplői a javaslatban megpróbálták markánsan érvényesíteni az érdekeiket. Régóta vita zajlik ugyanis arról, ki viselje például a gyermeknevelés terheit. A munkatársak néha úgy érzik, részben ők dolgoznak a kisgyerekes anyák helyett is, ha a kolléganőjük a gyerek betegsége miatt táppénzbe kényszerül, vagy korábban távozik. A cégek sokszor szintén úgy vélik, nem egy-egy munkahelynek, hanem az egész társadalomnak, a költségvetésnek kellene gondoskodnia a jövő generációkról. A nyugdíjba készülő, védett korú dolgozók foglalkoztatását nem egy helyen ugyancsak aránytalan kötelezettségnek tartják a vállalatok, véleményük szerint a szociális szempontok itt erősen keverednek a gazdasági megfontolással.
A kormányzat már korábban kinyilvánította, hogy érvényesíteni fogja a jövő nemzedékek, a családok szempontjait, de képviseli a nyugállományba készülők érdekeit is. Ám a tervezetben ezt a két kívánalmat eddig nem sikerült összehangolni. Így a koncepció azt tartalmazza, hogy a munkába visszatérő kisgyerekes anyáknak igényük bejelentésekor is felmondhat a munkáltatójuk, nem kell ezt a szándékát jó előre közölni, s az úgynevezett védett korra sincs szükség: az 55 év fölötti munkavállalókat különösebb indok nélkül is eltávolíthatják a cégtől. A KDNP most közbülső megoldást, részmunkaidős foglalkoztatást, a vállalatoknak pedig járulékkedvezményt javasol.
A Fidesz politikusai legutóbb társadalmi vitává nyilvánították a július 22-e óta tartó eszmecserét, és kinyilvánították: az anyák jogai nem korlátozhatók, a védett kor pedig megmarad. Azt még nem tudni: megtalálják-e a megoldást a független munkaügyi vizsgálatok intézményére is. A munka törvénykönyvéről kibontakozó vita a hét elején különös módon ennek kapcsán érte el tetőpontját. Lapunknak adott nyilatkozatában Réti László, a Budapesti Ügyvédi Kamara elnöke kifogásolta a törvénytervezet azon rendelkezését, amely a független munkaügyi vizsgálat bevezetéséről szól. Az ellenőrzést – amely valójában ügyvédi feladat – cégek és magánszemélyek is vállalhatnák akkor is, ha nem tagjai a köztestületnek. A munkaügyi tanácsadó korlátlanul bejárhatna a munkahelyekre, ellenőrizhetné a munkaszerződéseket, a bérrendszert, és tanúsítványt állíthatna ki arról, hogy a cég megfelel a munkajogi feltételeknek. Egy ilyen igazolás birtokában a vizsgált vállalatot nem bírságolhatnák meg az állam hatóságai. Ez a javaslat az elmúlt 8 esztendő tapasztalatai alapján enyhén szólva is aggályos. Emlékezhetünk rá: a Gyurcsány-kormány annak idején sorozatosan privatizálta az állami feladatokat. Március 15-én őrző-védő magáncég vette el a cumisüveget a Múzeumkertben a kisgyermekes szülőktől, a Kossuth tér közelében ugyancsak privát biztonsági szolgálat fegyelmezte az ünnepre érkezőket.
Az államnak el kell döntenie: milyen szerepköröket vállal, s ezeket milyen keretek között teljesíti. A megfontolt döntésre és az egyértelmű tájékoztatásra minden választópolgár igényt tarthat, függetlenül attól, hogy másfél éve kire adta le a szavazatát. A jogszabályok társadalmi vitájának, különösen a most következő fontos jogalkotási folyamatban, kivételes jelentősége lesz.

Ne maradjon le a Magyar Nemzet legjobb írásairól, olvassa őket minden nap!

Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.