Jogállami lakásügyek

Kulcsár Anna
2011. 08. 25. 22:00
VéleményhírlevélJobban mondva - heti véleményhírlevél - ahol a hét kiemelt témáihoz fűzött személyes gondolatok összeérnek, részletek itt.

Nehéz helyzetben vannak a devizahitelesek. Nemcsak azért, mert az árfolyam változott, a kamat és a költség növekedett, hanem azért is, mert az utóbbi időben rengeteg információ zúdult rájuk. A Magyar Bankszövetség illetékese például azt nyilatkozta: tájékozódjanak az érintettek a sajtóból, majd keressék fel a hitelező bankot és személyes viszonyaiknak megfelelően hozzák meg a döntést. Mérlegeljék, változhat-e a jövőben anyagi helyzetük, majd jelentsék be: az eddigi módon törlesztik-e tartozásukat, vagy a következő három esztendőre igénybe veszik az állam segítségét. Választhatják esetleg az egyes hitelintézetek konstrukcióit is. A tanács nagyon jó, különösen, ha figyelembe vesszük, hogy a pénzvilág kiszámíthatatlan, a jövőt nem láthatjuk előre, az illúziókkal viszont le kell számolnunk.
Valamiféle megoldás azonban mégiscsak szükséges. A kormány a bankokkal egyetértésben bevezette az árfolyamgát intézményét. A devizahitelek árfolyamának rögzítését múlt péntektől kezdeményezhetik a hitelfelvevők. Néhány nap, esetleg hét még bizonyosan kell az ügyintézéshez, de szeptembertől, esetleg októbertől már a csökkentett összeget fizethetik, akik ezt a módot választják. A helyzet így is nehéz és ellentmondásos, hiszen a döntés előkészítése, az ügyintézés és az adminisztráció újabb terheket ró a hitelesekre. Akinek volt már bankkölcsöne az életben, tudhatja, hogy a szerződésmódosítás a legegyszerűbb, legkíméletesebb esetben is komoly fizikai és lelki tehertétel. Ez így van akkor is, ha a pénzintézetek a legteljesebb mértékben felkészítették munkatársaikat, s a hírek szerint a szerződés módosításában közreműködő közjegyzők is készülnek a feladatra.
Így sem lehetünk bizonyosak abban, hogy minden zökkenőmentesen zajlik majd. Az esetek ugyanis különböznek, az általános szabályokat a konkrét ügyekben nem mindig könnyű érvényesíteni, különösen, ha hiányzik hozzá a tudás vagy az akarat. Egy pécsi ügyfél immár mindenki által ismert esete jogállamban és piaci körülmények között például valóságos rémtörténet. Sokkal több egyszerű packázásnál. A hitelintézet – az eddigi információk szerint – arra szólította fel az ügyfelet, hogy átutalással fizesse ki tartozását, hiszen a több- milliós összeget a bankfiókban nem tudták átvenni. Mivel az átutalt pénz elszámolása napokig tartott, a fizetnivaló több százezer forinttal növekedett. A Pénzügyi Szervezetek Állami Felügyelete (PSZÁF) a hét végén fogyasztóvédelmi eljárást indított és jogszabály-módosítást is kezdeményezett. Úgy látja: a törvénynek tartalmaznia kellene, hogy előtörlesztés esetén a bank azonnal közölje az ügyféllel a tartozás összegét a költségekkel együtt és szabjon határidőt a befizetésre.
A PSZÁF eljárása dicséretes. A kérdés csupán az, miért nem eszerint járt el a bank az első pillanattól fogva. A vagyoni viszonyokat szabályozó, nem éppen új keletű hazai polgári törvénykönyv évtizedek óta tartalmazza, hogy a részteljesítést – így a tartozás hátralevő összegét – el kell fogadni. Az szintén kétezer éve – a római jog óta – alapvetése az üzleti életnek, hogy a szerződő partnerek a teljesítés érdekében kötelesek együttműködni. A banknak normális körülmények között nyomban el kellett volna fogadnia a pécsi ügyfél pénzét, akkor is, ha ott nem tudták átszámolni, átvenni az összeget. A hitelintézetnek más megfelelő módon gondoskodnia kellett volna a feltételekről. Lehet a szabályokat a végtelenségig módosítgatni, ám elegendő volna a meglévők teljesítése is.
A PSZÁF korábban megemlítette, hogy az érintett pénzintézet nem csatlakozott a banki magatartási kódexhez. Az illemszabálynak tekinthető dokumentumot – mint emlékezetes – a Bajnai-kabinet idején, 2009 őszén írta alá 13 hitelintézet, a kormány és a pénzügyi felügyelet. A cél az volt, hogy erősítsék a bizalmat a bankok és ügyfeleik között, s a hitelintézetek ne tudjanak visszaélni erőfölényükkel. Már akkor is vita tárgya volt, helyes-e egy ilyen, jogszabálynak nem minősülő – nem kötelező – kódexet aláírni vagy törvényt kellene alkotni. Úgy látszik, mégsem volt helyes, hogy csupán az etikett írásba foglalása mellett döntöttek. A jogalkotás ugyan később kiegészítette a pénzügyi szabályokat, de nyilvánvaló, hogy ez most már nem elegendő. Az elégedetlenség különféle megnyilvánulásai arra kell, hogy intsék az állami hatóságokat és a törvényhozókat: ismét gondolják át a viszonyokat. Számos pórul járt ügyfél perre készül, mert nem tud beletörődni, hogy a devizaárfolyam változásai miatt elveszítse lakását, javait. Jogászok, közgazdászok és szociális szervezetek is úgy vélekednek: a hazai bankvilág alkalmatlan terméket kínált, hiszen számolnia kellett azzal, hogy ilyen hosszú időn át nem lehet az anyagi csőd veszélye nélkül spekulálni, a költségeket változtatni, a szerződéseket egyoldalúan módosítgatni. Ugyanakkor megfontolandó, milyen következményei lehetnének egy tömeges perindításnak. Az elmúlt húsz év bírósági tapasztalatai nem sok jóval kecsegtetnek. Rászedett, olykor meggondolatlan embereknek a jogállam kialakulása óta rendszeresen csalódniuk kellett a tárgyalótermekben. Túlnyomórészt elveszítették a pert. Az ügyvédi kamara most mindenesetre óvatosságra inti a jogászokat. A legcélszerűbb talán az lenne, ha az ügyészség és a pénzügyi felügyelet áttekintené a közgazdasági és a jogi érveket, s közérdekű pert indítana a devizahitelezés ügyében. Így egyetlen ítélet az összes hasonló esetre érvényes volna, csak a kártérítések összegét kellene külön-külön kiszámítani. Már amenynyiben a bíróság elfogadná az ügyészség vagy a PSZÁF álláspontját. Attól sem zárható el ugyanakkor senki, hogy maga forduljon az igazságszolgáltatáshoz. Ha nem lennének próbaperek – mert nem akadna, aki vállalni merné az újszerű jogértelmezés kockázatát –, sosem tudnánk kilépni a régi sémákból. Csak a korábbi precedenseket követnénk.
Nem kétséges, hogy a Gyurcsány-kormány időszaka mélypont volt a hazai politika és társadalom történetében. Az, hogy a szocialista politikus valótlan, nem igaz programmal nyerte meg a 2006-os választást, nem igaz országhoz vezetett. A rászoruló polgárok azt hihették, a világgazdaság pénzbősége a kezükre játszik, a legtöbb kívánságuk teljesül, csak alá kell írniuk a megfelelő szerződést. Az őszödi korszak kormánya ehhez hátteret, biztatást adott.
Ahhoz, hogy a kivezető utat ebből a helyzetből megtaláljuk, jogászoknak, közgazdászoknak, gyakorlati és tudományos szakembereknek a rendszerváltozást követő egész időszakot elemezniük kellene lakásügyi szempontból. Az Antall-kormány idején az Országgyűlés törvényt alkotott: az állami lakásokat az önkormányzatok tulajdonába kell adni. A helyhatóságok az otthonokat jutányos áron, háromszázalékos kamattal eladhatták a bérlőknek. Ugyanebben az időszakban törvényt fogadtak el arról is, hogy aki 1990 előtt háromszázalékos kamatra – állami kamatkiegészítéssel – lakáskölcsönt vett fel, hitelét 15 százalékos kamattal köteles viszszafizetni. Emiatt számos családot kilakoltattak. A Horn-érában folytatódott a bérlakások kedvezményes privatizálása. Az első Orbán-kabinet kamattámogatást nyújtott a lakásszerzéshez, ezt a szocialista kormányok később eltörölték. Segélyezésre, támogatásokra költötték a pénzt és működésük alatt korrupt üzletek sorozata köttetett meg. Az elhibázott balliberális gazdaságpolitikának a 2010-es országgyűlési választás vetett véget. Előtte azonban a Bajnai-kormány még megpróbálta bevezetni az ingatlanadót. A devizahitelesek ekkor már javában fizették a növekvő törlesztőrészleteket.

Ne maradjon le a Magyar Nemzet legjobb írásairól, olvassa őket minden nap!

Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.