Keserű hollywoodi mesék

F. Scott Fitzgerald, az amerikai „elveszett nemzedék” egyik legendás alakja élete utolsó két évében száműzött aranyifjúként, botrányhősként élt, vagyis inkább tengődött a kaliforniai álomgyárban. Ebben az időszakban születtek rövid, szatirikus elbeszélései; éppen ez a kesernyés utóíz adja a Pat Hobby történetei velejét. Igazi irodalmi csemege, először magyar nyelven.

Horváth László Imre
2011. 08. 08. 22:00
VéleményhírlevélJobban mondva - heti véleményhírlevél - ahol a hét kiemelt témáihoz fűzött személyes gondolatok összeérnek, részletek itt.

Maró, keserű, valahogy mégis könnyed, szórakoztató olvasmány Fitzgerald végtelenségig cinikus novelláskötete. Az íróé, aki az ifjúság dühöngő szabadságvágyának megfogalmazója volt fénykorában, azután botrányai miatt még a rajongói is elfeledték. Emlékezetes szakasz Hemingway Vándorünnepében, ahogy a fiatal Ernest pátyolgatja az élhetetlen, sztárallűrökkel rendelkező kölyökzseni Fitzgeraldot.
Az író magáról mintázhatta Pat Hobby figuráját. Legalábbis az egzisztenciális nyomor és a súlyos alkoholizmus rá is jellemző volt, illetve Fitzgerald életrajzából a filmírói kulimunka kényszere és a múlt dicsősége utáni örökös nosztalgia is ismerős. Érdekes viszont, hogy a fiktív hős, a keleti parti értelmiségi írók, akikhez az író leginkább közel állt, Pat Hobby életében ellentétként jelennek meg – Fitzgerald róluk is megkapó paródiát fest.
A kiégettség esetében „hatékony” gátlástalansághoz vezetett, tényleg nem kíméli, amit (akit) a tolla hegyére vesz. A novellák főszereplője tulajdonképpen persze maga Hollywood, az álomgyár működése, amelynek bemutatására eszményi teremtés Pat Hobby, szobrot lehetne róla önteni valamelyik stúdió előtt. Hollywood a producerek, az eladható ötletek, a színészlegendák, a csillogás és a bornírt személyiségnélküliség, a ripacsok paradicsoma. Fitzgerald ugyan csak rejtve és fél szavakban, de ennél is tovább megy. Egész Amerikát láttatja görbe tükörben. A második világháború elején járunk, az Egyesült Államok még nem lépett be a háborúba, Hollywood mégis rááll a háborús filmekre. Fitzgerald megveti ezt a lelkesedést, általában az egész háborút, és a talán legjobban sikerült darabban (Két nagyöreg) le is rántja a leplet a filmes propagandáról és a nyomában járó hadi szentimentalizmusról, valamint a háttérben húzódó valóságról, az üzletiességről és a pökhendi giccsről.
A történetek általános hangulata egy régimódi televíziós vígjátéksorozathoz hasonlít leginkább. A történetekben Pat Hobby, a kiöregedett, sokkal jobb napokat látott filmíró (aki finoman szólva sosem volt egyértelmű tehetség, karrierje csúcsán némafilmekhez írt összekötő mondatokat) a filmgyárak környékén lebzsel, régi ismeretségeket és leeső lehetőségeket kutatva, hogy legyen pénze ételre, szállásra, rozoga kocsijára, és még inkább italra, lóversenyre. A legnevetségesebb, legszánalmasabb svindlikre képes a heti kétszázötven dolláros (vagy akár ötdolláros) fizetésért cserébe, ezekre rendre ráfarag, bukdácsolásával és emberi gyengeségével együtt mégis vicces, szerethető figura. Természetesen visszasírja a régi, igazi időket, a némafilm korát, szemben a modern, lelketlen jelennel, amelyben hódít a színes és hangos film, s amelyben elvesztette a fogódzókat.
A nosztalgikusok, a harmincas évek vége, negyvenes évek eleji időszak kedvelői, a film noir hangulat rajongói is élvezni fogják Fitzgerald keserűsége ellenére is könnyed és szellemes Pat Hobby történeteit.
(F. Scott Fitzgerald: Pat Hobby történetei, Fapados Könyvkiadó, 2011.)

Ne maradjon le a Magyar Nemzet legjobb írásairól, olvassa őket minden nap!

Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.