Népvándorlási zavargások Angliában

Czakó Gábor
2011. 08. 28. 22:00
VéleményhírlevélJobban mondva - heti véleményhírlevél - ahol a hét kiemelt témáihoz fűzött személyes gondolatok összeérnek, részletek itt.

Azt mondják a szakemberek, hogy az augusztusban kitört angliai gyújtogatásoknak, rablásoknak nincsen faji oka, mert az ilyesmit a támadók be szokták jelenteni. Az sem valószínű, hogy a kezdet kezdetén a rendőrök által lelőtt, többszörösen büntetett fegyveres kábítószer-kereskedő halála volna az ok. Bár ez már közelít az igazsághoz, hiszen egy ilyen ember elvesztése hiányzik valakiknek. Hozzátartozóin kívül kiknek? A csőcseléknek? Létezhet egyáltalán a gazdag, régi demokráciájú Európában, sőt, az előkelő, liberális Angliában olyan társadalmi csoport, amely számára istencsapása az eset? Jól gondoljuk meg a szót: istencsapása!
A beszámolók és a rendőrségi jelentések szerint e cikk írásáig körülbelül 800 gyújtogatót, fosztogatót, garázdát tartóztattak le, köztük számos érettségizettet, egyetemistát, sőt diplomást. Ők volnának a mai csőcselék? A norvég tömeggyilkos, az amerikai útszéli vadász, a skót ovisokat késelő?
Gustave Le Bon: A tömegek lélektana, José Ortega y Gasset: A tömegek lázadása, Hamvas Béla: A láthatatlan történet című művében alaposan foglalkozott korunk egyik alapkérdésével, az új népvándorlással. A népvándorlásnak van egy hagyományos megjelenése is: milliók igyekszenek a világ szegényebb országaiból a gazdagabbakba; leginkább a volt gyarmatok lakói régi fosztogatóik honába. Új hazájukban zömmel nyomornegyedekbe kerülnek, és nyelvtudás meg szakma nélkül alantas munkákat végeznek. Hosszú éveken át, esetleg életük végéig esélyük sincs a fölemelkedésre: anyagi értelemben persze. Az említett szerzők nem külső népvándorlásra gondoltak, nem is belsőre, hanem bensőre, ami a lélek legmélyéről indul. Ez okoz igazi fölfordulást.
Hajdan, a kultúra korában, vagyis a teremtés kezdetétől az ember kultuszban élt. A paradicsomból való kiűzetése óta egyre visszavágyott alkotójához, és olyan igyekezett lenni, mint ő. Erősen egyszerűsítve: jó. Ezért lelke nemes vonásait erősíteni igyekezett, ápolni, a hitványakat pedig javítani, nyesegetni, vagy ha nem ment, elfojtani, leszorítani a tudattalanba. Civilizációját – technikáját – kultúrája korlátai között tartotta. Még a legvadabbat, a háborút is próbálta alávetni a lovagiasság szabályainak.
Éppen az említett bölcselőkkel együtt jelent meg a lélektan tudományában Freud és Jung, akik felfedezték, leírták az emberi léleknek ezt a sötét tartományát, s hírt adtak rejtett, ám lappangásából sokszor kirobbanó működéséről. Mindez társult a hosszú ideje erősödő liberális, anarchista és szocialista mozgalmakkal, amelyek az alsóbb néprétegeknek hangosan az isteni igazságossággal egyező tisztes megélhetést, megbecsülést, jogokat ígértek, csöndesen pedig a társadalmat kívánták felforgatni, talpáról a feje tetejére, mint Marx tette Hegellel… Olyannyira, hogy például a szocializmusokban a tanultság, a tudás egyenesen hátránynak, mi több, bűnnek számított, az értelmiségi a szó szoros értelmében harmadrangú polgár lett, és még mérnöki irodák, kórházak, bíróságok, vezérkarok élére is tanulatlan és tudatlan alakok kerültek. Kambodzsában, Etiópiában ki is irtották a társadalom műveltebb rétegeit, nemkülönben a Szovjetunióban és Kínában a kulturális forradalom idején. Még vérmesebben vadásztak a lélek műveltjeire: papokra és más szellemi emberekre. Ami lent volt, az fölülre került. Nem csupán társadalmi, hanem értelmi, majd szellemi tekintetben is. A változásokhoz suttyomban felzárkózott a szabadnak nevezett Nyugat a maga liberalizálódásával. ’68 után a folyamat elsöprő lendületre kapott, de átgondoltabban és alaposabban ment végbe, mint Keleten. A kommunistákhoz hasonlóan megtámadta a benső értékeket termelő hagyományos műhelyeket: elsősorban a családot, az egyházat és az iskolát – természetesen az általuk kezdettől képviselt értékekkel együtt. Sokat tanult moralizálva öldöklő elvtársai hibáiból, bátran felszabadította a tudatalattiba szorított sötét vonásokat, majd fokról fokra emberi joggá tette őket. Nos, ez az új népvándorlás lényege. Erről írta Le Bon és Ortega nyomán Hamvas, hogy a bél helyet cserél az aggyal, és gondolkodni-dönteni kezd helyette. Az élet alapkérdéseit „az öv alatti tartományba” tolja: fogyasztás, szex, szórakozás, továbbá kábítószer az agy féken tartására.
Ha megkérdezünk bárkit, ki vagy te? Azt feleli, én, és a szívére mutat. Az emberi lény lényege a szíve. A lélek lakhelye. Ez a nagy építőmester számára is világos. Gregoriánon, Mozarton, Csontváryn, Toldin nevelkedni őreá nézve roppant veszélyes. Ezért találta ki a rémfilmet, a tuc-tucot, a pornót, a tudatlanító iskolát, az ISO-, azaz izmusművészetet, szóval a szemétkultúrát, hogy visszafogja a lelki érzékenység kibontakozását. Lelki finomság tekintetében a volt keresztény kultúrkörben nincs különbség az írástudatlan csőlakók és a különféle PhD-k között. Eltérés akkor mutatkozik, amikor kiderül, hogy valakinek a zsigerei helyet cseréltek-e az agyával, még inkább a szívével.
Ilyenkor ámokfutás kezdődik, jó kis lövöldözés a nyaralók között, gyújtogatás és fosztogatás: miért ne?

A szerző író

Ne maradjon le a Magyar Nemzet legjobb írásairól, olvassa őket minden nap!

Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.