Önkritikus lengyel jelentés

Némi késéssel, de Varsó is elkészült a tavaly áprilisban Szmolenszk mellett lezuhant elnöki gép katasztrófájának okait kivizsgáló jelentéssel. A bizottság úgy látta, hogy a tragédiához a lengyel és az orosz fél hibáinak összessége vezetett, a felsorolásból azonban kitűnik, hogy a felelősség alapvetően a lengyel légierőt terheli. Ezt erősíti meg, hogy a vizsgálati anyag tegnapi ismertetése után Donald Tusk kormányfő elfogadta a védelmi miniszter lemondását.

Munkatársunktól
2011. 08. 08. 22:00
VéleményhírlevélJobban mondva - heti véleményhírlevél - ahol a hét kiemelt témáihoz fűzött személyes gondolatok összeérnek, részletek itt.

Donald Tusk lengyel kormányfő tegnap sajtóértekezleten jelentette be, hogy a szmolenszki katasztrófa hivatalos vizsgálatával összefüggésben elfogadta Bogdan Klich nemzetvédelmi miniszter lemondását. A frissen nyilvánosságra hozott, a korábbi, sokszor hisztérikus és politikailag motivált megnyilvánulásokhoz képest kiegyensúlyozott zárójelentés több súlyos kifogást fogalmazott meg a lengyel kormánygép személyzetének kiképzésével és szakmai hozzáértésével összefüggésben. A jövőre vonatkozó ajánlások között szerepel, hogy szigorúbban kellene elbírálni az állam vezetőit szállító speciális repülőszázad pilótáinak engedélyeit, át kellene alakítani a kiképzés alapelveit, és pontosabb szabályozást kellene bevezetni a meteorológiai információk terén is.
Az orosz féllel párhuzamosan folyó hivatalos lengyel vizsgálatot végző 34 tagú bizottság 328 oldalas jelentése szerint a rendkívüli időjárási körülmények, a lengyel személyzet kiképzésének hiányosságai, a túl nagy sebesség és a veszélyesen alacsonyra ereszkedés, valamint az orosz irányítótorony által adott téves adatok együttesen okozták a kormánygép katasztrófáját. Megállapították, hogy a Tu–154-es műszakilag rendben volt, és teljesen kizárható, hogy bárki nyomást gyakorolt volna a pilótákra. A dokumentum utal arra, hogy a pilóták, a légköri viszonyokat érzékelve, csak próbaleszállást végeztek, de a figyelmeztető jelzés ellenére rosszul észlelték a magasságot, és a gép felemelése későn történt. A személyzet nem volt felkészülve arra, hogy a rendkívüli időjárási körülmények között kifogástalanul cselekedjen, tagjainak együttműködése és – a pilóta kivételével – orosznyelv-tudása sem volt megfelelő. A jelentés a moszkvai értékeléssel szemben az orosz felet is elmarasztalta, mondván, a repülőtér nem volt biztonságos, rosszul volt megvilágítva, és a lámpák egy részét eltakarták a fák. A légiirányítók hibás adatokat adtak meg a gép helyzetére vonatkozóan, amiért az függőleges és oldalirányban is eltért a helyes pályáról. A munkát irányító Jerzy Miller belügyminiszter a sajtótájékoztatón megjegyezte, a pilóták és az irányítóközpont kijavíthatták volna egymás hibáit.
A bizottságnak nem volt feladata felelősök megnevezése, a következtetést a katasztrófához vezető okok kiértékeléséből azonban levonta maga Donald Tusk, amikor elfogadta minisztere korábban felajánlott lemondását. A kormányfő, aki Klich utódául Tomasz Siemoniak belügyminiszter-helyettest javasolja, bírálta azokat az ellenzéki politikusokat, akik a katasztrófa kapcsán merényletről beszéltek. A visszatámadó Jaroslaw Kaczynski szerint ugyanakkor Tusk e jelentéssel nem védte meg Lengyelország becsületét a nemzetközi színtéren.

Ne maradjon le a Magyar Nemzet legjobb írásairól, olvassa őket minden nap!

Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.