Összművészet és ezredforduló

A napokban ünnepelte felavatásának tizedik évfordulóját a bécsi MuseumsQuartier. Az egykor a császári istállóknak helyet adó épülettömbben többtucatnyi múzeum, kulturális intézmény kapott helyet, a látogatók száma ma már meghaladja az évi 3,6 milliót. A legtöbben, 360 ezren a Leopold Múzeumba látogatnak el, hogy a modern osztrák művészet remekeit, elsősorban Egon Schiele festményeit és grafikáit lássák.

P. Szabó Ernő
2011. 08. 26. 22:00
VéleményhírlevélJobban mondva - heti véleményhírlevél - ahol a hét kiemelt témáihoz fűzött személyes gondolatok összeérnek, részletek itt.

A modern osztrák művészet világszerte legjelentősebb gyűjteményét, benne Egon Schiele több mint kétszáz alkotását őrző Leopold Múzeum egész éves rendezvénysorozattal ünnepli az évfordulót, miközben a múzeum legfelső emeletén az állandó kiállítás olyan panorámaképet kínál az 1900 körüli évek művészetéről, amilyet sem a császárváros, sem a világ más nagy múzeumai sem tudnak kínálni: a festészet, grafika, szobrászat, iparművészet, építészet, várostervezés, a fotográfia egyetlen hatalmas egységben jelenik meg, s a fényképeken megidézett városrészek, bécsi emberek látványa révén a művészet és saját korának a viszonyába is betekintést nyerhetünk. És persze az igazi gyűjtő gondolkodásmódját is megismerhetjük. Érdemes, hiszen Rudolf Leopold (1925–2010) egész pályája arra ösztönzi a látogatót, hogy ne előítéletek, sémák, netán divatok alapján ítéljen meg egy-egy műalkotást, hanem saját ízlését érvényesítve, egyben pedig szüntelenül finomítva. Ezt tette maga is, hiszen a képzőművészet iránti érdeklődését vagy a gyűjtés iránti szenvedélyét nem családi örökségként kapta, édesapjától, aki a mezőgazdasági minisztérium magas rangú tisztviselőjeként ért meg magas kort, inkább a biológia iránti elkötelezettséget örökölte. Ő maga a bécsi egyetem orvostudományi karán szerzett diplomát 1953-ban. Gyűjtői karrierje egyetemi éveiben indult, amikor először tette be a lábát a Kunsthistorisches Museumba. Ezt a napot élete legfontosabb napjaként tartotta számon. „Mindig azt gyűjtöttem, ami tetszett – mondta –, ha egy kép elvarázsolt, igyekeztem megszerezni.”
Több mint hatvan évvel ezelőtt fedezte fel a maga számára az akkoriban erotikus művei miatt lenézett művészként kezelt Egon Schiele alkotásait, hamarosan elkezdte gyűjteni Klimt, Koloman Moser, Richard Gerstl, a szecesszió más művészeinek, a Wiener Werkstätte mestereinek az alkotásait is. Fél évszázad gyűjtőtevékenységének köszönhetően így jött létre az a mintegy 5200 darabból álló kollekció, amelynek meghatározó részét az időközben teljesen átértékelt osztrák századelő, a szecesszió, az expresszionizmus művészetét képviselő alkotások jelentik, és amelynek a magja, esszenciája az a 220 festmény és rajz, amely Egon Schiele rövid, ám annál intenzívebb munkásságát képviseli. Maga is a teljességre, ugyanolyan Gesamtkunstwek megteremtésére törekedett gyűjteménye formálásakor, mint a bécsi szecesszió mesterei, egyben pedig a gyűjtemény nyilvánosságának a megteremtésére. Előbb a Leopold Museum-Privatstuftungot hozta létre, majd az osztrák állam segítéségével a Leopold Múzeumot, amelynek haláláig ő volt az igazgatója. A 2001. szeptember 21-én megnyílt múzeumépület népszerűsége aligha meglepő, hiszen a gyűjtemény magját jelentő művek alkotói mára főszereplőkké léptek elő. Hiába persze a sok mű, a sok név, a látogatók újra és újra a Schiele-képeket keresik a múzeumban.
Közöttük is elsősorban talán azt, amelyet kilenc éven keresztül hiába kerestek, hiszen a múzeum 2001-es megnyitásakor azt már egy bombabiztos New York-i raktárban őrizték, miután 1997-ben a Museum of Modern Artban rendezett Egon Schiele: The Leopold Collection című kiállításon szereplő művet az amerikai hatóságok lefoglalták, és kilenc éven át a tengerentúlon tartották mint „nácik által elrabolt műtárgyat”. Nem sokkal a gyűjtő halála után kötötték meg az egyezséget, amelyben a Leopold Museum-Privatstiftung kötelezte magát, hogy az örökösöknek „jelentős hozzájárulást”, azaz 19 millió dollárt (14,8 millió eurót) fizet kárpótlásul, a múzeumba éppen egy éve visszatért festmény mellett pedig egy közösen fogalmazott szövegben dokumentálják a kép provinenciáját. Az is ott olvasható a mű mellett, a XX. századi történelem nehezen feloldható ellentmondásainak dokumentumaként.

Ne maradjon le a Magyar Nemzet legjobb írásairól, olvassa őket minden nap!

Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.