Török gyerek megvágta

Bivalyerős a ma este záruló 17. Szarajevói Nemzetközi Filmfesztivál játékfilmes mezőnye. Ez azért jó hír, mert nem mindig van ez így, még az úgynevezett A kategóriás mustrák esetében sem, amely státus felé egyébként Szarajevó rohamléptekkel halad. És akkor majd csak az lesz a kérdés, hogy meg tudja-e őrizni sajátos karakterét és báját, valamint az, hogy képes-e megóvni a minőséget a szponzorok kivédhetetlen nyomásával szemben.

Hegyi Zoltán
2011. 08. 08. 22:00
VéleményhírlevélJobban mondva - heti véleményhírlevél - ahol a hét kiemelt témáihoz fűzött személyes gondolatok összeérnek, részletek itt.

Mert Szarajevónak akkor lesz vége, amikor Tom Cruise először beteszi ide a lábát. Addig is a fesztivál bátran merít a csodálatos európai kínálatból, annak is abból a tartományából, amelyek sajnos nem feltétlenül kerülnek majd hazájukon kívül a mozikba, már amennyiben léteznek még valahol ilyen intézmények. Mert őszintén, ki a fene fog Magyarországon forgalmazni egy albán filmet, és ha mégis, mekkora a várható nézettségi mutató, ami ugye átvette Isten szerepét a filmszakmában is? Itt persze felértékelődik a művészetek iránt valamelyest fogékony televíziók szerepe, mert létezik még az a múlt században szocializálódott, makacsul kitartó réteg, amelyet fel lehet heccelni éjfél után ilyesmivel.
Ha már albánok, itt van például mindjárt Bujar Alimani versenyfilmje, az Amnesztia. Jó alapötlet a valóságból kiindulva, erős forgatókönyv, hangsúlyos, ütős dialógusok, lassú, de egy percig sem unalmas elbeszélésmód, briliáns színészi játék, az egyetlen lehetséges, kimunkált befejezés. Alapkövetelmények, gondolnánk, de a tapasztalat gyakran mást mutat. A történet akkor kezdődik, amikor Albániában egy új törvény először tette lehetővé a házaspárok intim együttlétét a börtönökben. Elsa (Luli Bitri, egy újabb szenzációs színésznő a tömött sorból) hoszszú buszozásokkal látogatja férjét Tiranában, Spetim pedig a feleségéhez jár be a börtönbe, de egyikőjük sem túl lelkes. Találkozásuk és a falakon kívüli szerelmi történet sorsszerű, mint egy görög tragédia, és ugyanúgy halad az elkerülhetetlen végzet felé. Mert a kormány egyszer csak amnesztiát hirdet, és a házastársak kiszabadulnak. És mert ez itt nem New York, hanem Tirana, mások a taxik is, a medvével pedig nem hülyéskedünk, ahogy azt a székelyek mondják. A társadalom felbomlóban és átalakulóban, de még élnek a hagyományok, és Elsa apósa, aki meghökkentően hasonlít Surda bácsikájára a Forró szél című felejthetetlen jugoszláv szériából, két dologhoz ért igazán, a kecskedudához és a vadászpuskához, és a megfelelő pillanatban használja is azokat. Megrázó mozi a totális kilátástalanságról, csakúgy, mint Seyfettin Tokmak munkája, az Összetört kagylók.
Mint a török filmek komoly rajongója, nagy várakozással ültem be a vetítésre, és nem is csalódtam. Tokmak szívszorító, lenyűgöző, felejthetetlen filmet készített, a Négyszáz csapáshoz mérhetőt. Két gyerek sorsát követhetjük nyomon egy ideig, akik vidékről érkeztek Isztambulba, amit persze csak ugródeszkának tekintenek a földi paradicsom, az ígéret földje, Németország felé. Embertelen körülmények, állandó életveszély, nyomor a köbön, fel-felcsillanó csalfa reménysugarak. A kagylóbiznisszel próbálkoznak, mint a lehetséges munkák legjobbikával, természetesen annyi eséllyel, mint Woody Allen egyik hőse, Virgil Starkwell, aki egy ideig utcai kecsegeárusítással is próbálkozott, de abba is belebukott, pedig díszdobozban hozta forgalomba őket. A fiúk megismerkednek egy bosnyák menekült nővel és szívbeteg kislányával, aki sürgős, életmentő műtétre szorul. Az egyik srácból tudtán és akaratán kívül kábítószerfutár lesz, a bosnyák nő eladja az egyik veséjét a szervkereskedőknek és belehal, a gyerekek végképp magukra maradnak, igaz, most már némi mocskos pénzzel a zsebükben, egy csónakban, a világ egyik legnagyobb városában. Az új terv a videokazetta-piac, és aztán irány Németország. Valamikor, egyszer csak, esetleg, talán. Tehát leginkább soha.
A néző meg a stáblista végén valahogy kibotorkál a szarajevói esőbe, és eltűnődik a világ azonnali megváltoztatásának szükségességén. Meg azon, hogy a világ, amelyet ugye sürgősen és gyökeresen meg kellene változtatni, megy-e előbbre a művészetek által. Jelentem, megy.

Ne maradjon le a Magyar Nemzet legjobb írásairól, olvassa őket minden nap!

Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.