Catherine Deneuve ünneplése Montrealban

Kárpáti György
2011. 09. 08. 22:00
VéleményhírlevélJobban mondva - heti véleményhírlevél - ahol a hét kiemelt témáihoz fűzött személyes gondolatok összeérnek, részletek itt.

Hétperces késéssel érkezett, ahogy az igazi színészdívákhoz illik. Catherine Deneuve 67 éves, de a kor szinte nem is látszik rajta. Fiatalosan ragyog, s megjelenésével olyan elegancia, méltóságteljesség árad szét a teremben, amire nagyon kevesen képesek a mai színészek között. Deneuve vitathatatlanul az európai filmművészet egyik meghatározó alakja, s élő legendája, aki immár ötvenéves pályafutása során olyan ragyogó rendezőkkel dolgozott együtt, mint Luis Bunuel, Roman Polanski, Jacques Demy, Philippe de Broca és Marco Ferreri. A Cherbourgi esernyők, az Iszonyat és a Nap szépe hősnője az elmúlt években szinte minden nagy fesztiválon életműdíjban részesült, s idén Montrealban is ez a megtiszteltetés érte. A díjátadó előtt röviden a sajtó rendelkezésére állt, ahol a remek életművel kapcsolatban válaszolt a kérdésekre.
– Pályafutása elején olyan csodálatos rendezőkkel dolgozott együtt, mint Luis Bunuel és Roman Polanski. Milyen érzés volt akkor, fiatalon velük filmezni?
– Sokkal többről volt szó: nem egyszerűen közös munka volt ezekkel a rendezőkkel, hanem a színészmesterség elsajátítása is mellettük történt. Mindent tudtak a szakmáról, s én fiatal színésznőként rengeteget tanultam tőlük.
– A világhírnevet a Cherbourgi esernyők hozta el önnek, mindössze 21 évesen. Mit jelentett önnek egy zenés filmben szerepelni a hatvanas években, a musicalek fénykorában?
– A Cherbourgi esernyők több okból is nehéz feladat volt. Nagyon fiatal voltam, s közvetlenül a forgatás előtt született meg 19 évesen az első gyerekem. A musical nem a legelterjedtebb műfaj a francia filmkészítésben, így a hagyományaira nem tudtam támaszkodni. A Cherbourgi esernyőknek viszont remekül megírt zenéje volt, s nagyon jó volt a stáb is, így pedig sokkal könnyebben ment a forgatás. És ne feledkezzünk meg a rendezőről, Jacques Demyről sem, aki nagyon nagy hatással volt rám. Ezek a részletek mind hozzájárultak ahhoz, hogy a film igazi kortalan klasszikussá váljon.
– Évekkel később napjaink egyik legmegosztóbb rendezőjével, Lars von Trierrel is dolgozott együtt egy musicalben. Nem tartott attól, hogy a Táncos a sötétben című filmjében szerepeljen?
– Még korábban láttam a Hullámtörés című filmet, s Lars von Triert azóta nagyon tiszteltem. A Táncos a sötétben nagyon különleges mozi volt. Lars von Trier pedig mindenképpen Björköt szerette volna a főszerepre, aki három évig szerepelt egy musicalben és vonakodott a filmszerepléstől. Björk magának való volt, a rendező pedig nagyon autoriter, így, komoly összecsapások voltak a forgatáson. A végeredmény viszont, azt hiszem, mindenkit kárpótolt.
– Évtizedek óta állandó közszereplője a médiának. Hogyan képes együtt élni az állandó nyilvánossággal?
– Mindenekelőtt igyekszem mindig természetesen viselkedni, önmagamat adni. Ha nem agresszíven reagál az ember a nyilvánosságra, mindig sokkal könnyebb boldogulni és kezelni a különféle helyzeteket. A művészek foglalkozásukból fakadóan egy idő után hozzászoknak a folyamatos reflektorfényhez, bár bevallom, amikor a vörös szőnyegen vonulok végig, még ma is mindig van bennem plusz feszültség.

Ne maradjon le a Magyar Nemzet legjobb írásairól, olvassa őket minden nap!

Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.