Díjátadó Irene-nal

Szociális érzékenységű belga roadmovie nyerte a montreali nemzetközi filmfesztivál fődíját. A Hasta la Vista mellett iráni és lengyel filmeket is díjaztak a vasárnapi díjátadó gálán, ahol Catherine Deneuve életműdíjat vehetett át, s a hangulatot majdnem elrontotta az Irene nevű hurrikán.

Kárpáti György
2011. 09. 08. 22:00
VéleményhírlevélJobban mondva - heti véleményhírlevél - ahol a hét kiemelt témáihoz fűzött személyes gondolatok összeérnek, részletek itt.

A montreali nemzetközi filmfesztivál kis híján az Óz, a nagy varázsló Dorothyjának sorsára jutott, s majdnem elvitte a forgószél. Bár szombaton este még csak a tévéhíradásokban lehetett látni a New Yorkot elérő ciklont, vasárnap délelőtt már erős szél és szakadó eső jelezte, hogy Irene Kanadába is ellátogat. A nap folyamán a fővárost, Ottawát már nem lehetett elérni tömegközlekedéssel, és a mind jobban csattogó sátortetők és hajlongó színpadvilágítások arról árulkodtak, hogy Montrealba is elér valamennyi az ítéletidőből. A vasárnapra tervezett szabadtéri vetítést emiatt törölték is, és a színpadot elővigyázatosságból már délelőtt elbontották. Az újságírók kétségbeesetten figyelték a legfontosabb légikikötő-híreket, amelyek mellett a tíznapos fesztivál végére a filmek némiképp háttérbe szorultak. Pedig a húszfilmes versenyprogramban szép számmal akadtak figyelemreméltó darabok, még ha a szakma egyetértett is abban, hogy a mezőny meglehetősen egyenetlen volt. A különböző zsűrik mégis megtalálták a legjobb alkotásokat, így a vasárnap esti díjátadó gálán igazságos döntések születtek, s valamennyi említésre méltó filmet díjazták.
A Vicente Aranda spanyol rendező vezette nemzetközi zsűri a legjobb film díját a belga Geoffrey Enthoven Come As You Are (Hasta la Vista) című filmjének adta. Lapunk is méltatta korábban a versenyprogram egyik legveretesebb darabját, amely a szakma mellett a nézőket is elbűvölte, s a közönségdíjat is megnyerte. Külön elismerésben részesítette az ökumenikus zsűri is a belga produkciót, de a legjobb alkotásnak a David című, arab-zsidó valláspolitika témát feszegető amerikai független filmet találta. A legjobb rendező a német Brigitte Maria Bertele lett The Fire című filmjéért, a legjobb forgatókönyvét pedig a francia The Art of Love kapta. A nemzetközi kritikusok Fipresci-díját a Black Thursday című lengyel történelmi film kapta, amely az 1970-es Fekete csütörtök és a gdyniai forrongások hiteles feldolgozása, s egyúttal az év legfontosabb lengyel mozija. Egy másik díjazott lengyel film is a kommunista időkről szól: a The Mole főhőse egy szakszervezeti vezető, aki az ellenállás vezetője volt a régi rezsim idején, ám évekkel később kiderül róla, hogy egyúttal beépített emberként rendszeresen jelentett a hatóságoknak is. A lengyelek történelmi önvizsgálatát a nagy zsűri is értékelte és a film főszereplőjének, Borys Szycnek adta a legjobb színész díját. S hogy teljes legyen a világpolitikai paletta, a legjobb színésznő az iráni politikai film, a Here Without Me színésznője, Fatehmeh Motamed-Arya lett. A díjazottak listáját végignézve még szerencse, hogy a zárógálát nem fújta el a szél.

Ne maradjon le a Magyar Nemzet legjobb írásairól, olvassa őket minden nap!

Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.