Életre kel a Hangya szövetkezet

Egyszer már kihúzta a válságból az országot a Hangya szövetkezeti mozgalom, amely fénykorában 700 ezer tag öszszefogásával teremtette meg a magyar termékek termelési, értékesítési és fogyasztási láncolatát. A mozgalmat 1898-ban alapító Almási Balogh Elemér unokája, Balogh Gyula az Egyesült Államokból tért haza, s édesapja kívánságát teljesítve, az Amerikaiak a Magyarokért Alapítványon keresztül szervezi újjá az egykor virágzó szövetkezeti birodalmat. A magyar termékeket forgalmazó Új Hangya kártyarendszerhez már több ezer termelő és kereskedő csatlakozott.

Szabó Anna
2011. 09. 14. 22:00
VéleményhírlevélJobban mondva - heti véleményhírlevél - ahol a hét kiemelt témáihoz fűzött személyes gondolatok összeérnek, részletek itt.

Túlélt jó néhány gazdasági válságot, több számjegyű inflációt és egy világháborút a hazai Hangya mozgalom, amely egészen 1945-ig sikeresen kapcsolta össze a hazai termelőket a fogyasztókkal. Több ezer szövetkezetet foglalkoztatott, védte a vidéki gazdákat a pénzuzsora ellen, és még liberális gazdasági környezetben is képes volt életben tartani a patrióta gazdaságot. Az egykor 700 ezres tagságú, számos gyárat és feldolgozóüzemet tulajdonló Hangya-összefogás most az alapító, Almási Balogh Elemér unokájának segítségével szerveződik újjá, hogy a XXI. századi technika segítségével hozza össze a magyar termelőket a fogyasztókkal. A feladat nehezebb, mint 1898-ban volt, amikor életre hívták az első Hangya szövetkezeteket. A z öszszefogás nemcsak a termelők piacra jutását támogatta, hanem jelentősen segítette a gazdálkodáshoz szükséges oktatást is: a mozgalom pénzéből hozták létre például az első közgazdasági egyetemet, a mai Corvinus elődjét. Az alapító unokája, Balogh Gyula Elemér még édesapjának ígérte meg, hogy Amerikából hazatérve a mozgalom százéves múltjára alapozva folytassa a Hangya mozgalmat. A célhoz csatlakozott a parlament korelnöke, Horváth János, az első pénzügyi támogatáshoz pedig sikerült megnyerni az Amerikai Magyar Szövetséget. A magyar termékek tisztességes piacra jutásáért egy olyan hálózatot alakítottak ki, amelyben a termelő, kereskedő és fogyasztó tagok kölcsönösen előnyökhöz jutnak egy elszámoló rendszer révén, amelyhez kedvezménykártya is tartozik.
– A hazai mezőgazdaság szempontjából a huszonnegyedik órában járunk: az élelmiszerimport az uniós csatlakozás óta megduplázódott, és már olyan hagyományos magyar mezőgazdasági cikkeket is külföldről szerzünk be, mint a hagyma vagy a fűszerpaprika. Cukorgyáraink közül mindössze egy maradt talpon, jelentősen visszaesett a tejtermelés és a gyümölcstermesztés, valamint a húsfeldolgozás. A legtöbb munkahely, sok tízezer állás ma a mezőgazdaságban jöhet létre – fogalmazott lapunknak Balogh Gyula Elemér, az Új Hangya Integrációs Szövetkezet elnöke. Hangsúlyozta: az Egyesült Államokban 29 ezer szövetkezet működik, amelyhez 130 millió tag tartozik, és Európában is számos példa akad a helyi termékeket gyártó gazdák hasonló jellegű összefogására. Véleménye szerint körülbelül három évre és összehangolt vidékfejlesztési stratégiára van szükség ahhoz, hogy a szövetkezeti rendszert itthon is ki lehessen építeni. Elemzők szerint ehhez módosítani kell a szövetkezeti törvényt annak érdekében, hogy a közös vagyon és stratégia meghatározását ne akadályozza a tagok esetleges széthúzása.
Balogh Gyula Elemér kitért arra is, hogy az Új Hangya szövetkezetek kialakításának része az elméleti és gyakorlati oktatási központok létrehozása, amely a közmunkaprogram egyik eleme. A szövetkezeti kezdeményezés másik célja az országban kihasználatlanul álló mezőgazdasági géppark felkutatása, hasznosítása, az elromlott gépek megjavítása, a régiek felújítása, a legtöbb helyen ugyanis a munkaeszközök hiánya jelenti a legfőbb gondot. – Az Új Hangya szövetkezeti rendszer egy úgynevezett integráló szervezet segítségével működik, amely összefogja az egyes társulásokat, és biztosítja számukra az országos hálózatot – mondta Ments András, a kezdeményezés mögé álló Magyar Termék Kereskedőház tulajdonosa. Kiemelte, hogy a klasszikus Hangya-rendszer lényege a termeltetés, annak finanszírozása, az áruk piacra juttatása a fogyasztóig. Ennek elősegítésére találták ki az Új Hangya klubkártyát, amelyet már 1800 helyen lehet használni országszerte.
A pénzügyi felügyeletek által jóváhagyott kártya nem csupán árkedvezményre jogosít, hanem nyilvántartja a vásárolt termékek után járó úgynevezett kedvezményforintokat, amelyeket bármikor le lehet vásárolni. Mindez támogatást jelent a magyar termelőnek, mert így az ő termékeire is ugyanolyan kedvezményt kap a fogyasztó, mintha külföldi árut venne egy multinacionális láncnál. A kártya pénzintézeti hátterét a Gránit Bank biztosítja, amely a pénzügyi műveletek díjszabásánál kiemelkedő kedvezményt ad az Új Hangya szövetkezet tagjainak. Ments András aláhúzta: a kereskedő is érdekelt a rendszerben, egyrészt a kártyakedvezmény miatt több lesz a vásárlója, másrészt az Új Hangya gondoskodik arról is, hogy a rendelt friss áruja több logisztikai központ segítségével 48 órán belül bárhová eljusson az ország határain belül. A kártyaelfogadáshoz mindössze egy kártyaleolvasót kell üzemeltetni, amelyet díjmentesen lehet beszerezni egy minimális rendelésmennyiség után. A terminálok használói ráadásul ingyen telefonálhatnak egymás között. – Régen a Hangya-füzetbe írták fel a kedvezménypontokat, most a kártya látja el ugyanezt a funkciót – fogalmazott Ments András. Hozzátette: leginkább azok a vásárlók és kereskedők járnak jól, akiknek fontos a hazai gyártás és munkahelyteremtés fellendítése. További fontos stratégiai szereplő az összefogásban, hogy az Új Hangya szövetkezet termékei a Magyar Termék védjegyet használhatják.

Ne maradjon le a Magyar Nemzet legjobb írásairól, olvassa őket minden nap!

Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.