Kísérletezésre nincs idő

Kulcsár Anna
2011. 09. 15. 22:00
VéleményhírlevélJobban mondva - heti véleményhírlevél - ahol a hét kiemelt témáihoz fűzött személyes gondolatok összeérnek, részletek itt.

A héten kezdetét veszi az őszi politikai szezon. A hírekből ítélve látványos események zajlanak majd: a hét elején tanácskozik a kabinet, szerdától ülésezni fog a Fidesz elnöksége, egyúttal a kormánypártok háromnapos kihelyezett frakcióülést tartanak Hajdúszoboszlón. Nyári szünetét befejezve egy hét múlva – jövő hétfőn – munkához lát a parlament.
Előzőleg, múlt pénteken Orbán Viktor miniszterelnök a Sándor-palotában járt, és találkozott Schmitt Pál köztársasági elnökkel. Utóbb a miniszterelnök újságíróknak azt mondta: a nemzetközi gazdasági környezet válsága miatt szükséges, hogy a kabinet idehaza megakadályozza az államadósság újratermelődését, és még az ősszel meghozza az ország megújítását szolgáló döntéseket. Egyebek mellett a nyugdíjrendszer és az oktatásügy fejlesztését, a devizaadósságok mérséklését, a gazdaság stabilizálását említette. A Sándor-palotába felmenni, a köztársasági elnökkel megbeszélést folytatni 2003 óta nem mindennapi eseménye a hazai politikai életnek. Mellesleg az épületet – amely a kiegyezéstől a második világháború végéig az állam irányításának egyik központja volt – az első Orbán-kormány idején újíttatták föl, és ezután adták át ismét közcélokra.
Az államfő és a miniszterelnök mostani megbeszélése szimbolikus eseményként is felfogható. Az állampolgár ugyanis azt vonhatja le belőle: a közhatalom fenntartja, megőrzi működőképességét, az intézmények tevékenységének folyamatosságát a következő időkben is. Ez nem kis teljesítmény, hiszen a friss gazdasági adatok nem mutatnak biztató képet, a Fidesz elnöke, Orbán Viktor szerint elhúzódó nemzetközi válságra lehet számítani. Az MSZP–SZDSZ-es időkben felhalmozott államadósságunk tetemes, az önkormányzatok, a vállalkozók és a családok szintén törlesztési gondokkal küzdenek.
A mai válságos időkben nagyon távolinak tűnik az a korszak, amelyről Gyurcsány Ferenc 2006. május 26-án – az akkori országgyűlési választás után – az MSZP zárt frakcióülésén, Balatonőszödön kijelenthette: a trükkök százai mellett az isteni gondviselés és a világgazdaság pénzbősége segítette a szociálliberális kormányzatot. A kabinet ugyanis a Medgyessy–Gyurcsány-szakaszban, négy éven át csak osztogatott, és nem tett semmit. „Annyival vagyunk túl az ország lehetőségein, hogy mi azt nem tudtuk korábban elképzelni, hogy ezt a Magyar Szocialista Párt és a liberálisok közös kormányzása valaha is megteszi” – hangzott Gyurcsány beszéde. A szocialista politikus Őszödön így folytatta: „És közben egyébként nem csináltunk semmit négy évig. Semmit. Nem tudtok mondani olyan jelentős kormányzati intézkedést, amire büszkék lehetünk azon túl, hogy a szarból visszahoztuk a kormányzást a végére. Semmit. Ha el kell számolni az országnak, hogy mit csináltunk négy év alatt, akkor mit mondunk?”
A nyolcéves regnálás következményeit a Fidesz és a KDNP kormányzásának első másfél éve alatt csak enyhíteni lehetett. A kétharmados többség kivételes jellegű döntései azóta Európa több országa számára példaértékűek. A kormány kénytelen volt bevezetni a bankok és a multicégek különadóját, megszüntetni a kötelező magán-nyugdíjpénztárak rendszerét. Ezzel több lépésben sikerült csökkenteni az államadósságot. További kényszerű intézkedésként – a luxembourgi bíróság ítélete nyomán – a kabinet a hazai vállalkozásoknak hamarosan visszafizet 250 milliárd forint áfát. Az MSZP–SZDSZ-kormányok egyik trükkje éppen a forgalmi adó visszatartása volt.
A végrehajtó hatalomnak most nem egyszerűen a közvetlen elődök hibáit kell kijavítania, de le kell zárnia az utóbbi húsz évet is. A rendszerváltozáskor létrehozott állami-politikai berendezkedés ugyanis eljutott teljesítőképessége határára. Ezt úgy kell átépíteni, hogy közben a társadalom szellemi, erkölcsi, sőt anyagi értelemben is gyarapodni tudjon. A polgárok közössége csak így érheti el azt a célt, amelyet a legutóbbi országgyűlési és önkormányzati választásokon tűzött ki, amikor kétharmados többséget adott a konzervatív pártszövetségnek.
A voksolás óta eltelt másfél év alatt voltak hullámvölgyek a kormányerők teljesítményében. Az vitathatatlan, hogy a központi irányítás megújítása ütemesen zajlott, és a jogalkotás is ellátta legsürgősebb tennivalóit, új alaptörvényt is elfogadott. Az EU soros elnökeként emellett fél esztendőn át helytállt a nemzetközi színtéren. Mostanra azonban felgyorsultak az események. A nagyközönség arra vár, hogy a parlamenti többség gyorsan és kreatívan alkalmazkodjon a környezet változásaihoz, és professzionális döntéseket hozzon.
Eldöntendő mindenekelőtt: hogyan működjék a jövőben a jogalkotás szervezeti rendszere. Ez annál is fontosabb, mert a húsvétkor kihirdetett új alaptörvény még az idén szükségessé teszi több tucat sarkalatos jogszabály elfogadását. A kormányfő a Fidesz és a KDNP mostani frakcióülésén politikai felhatalmazást kér az őszi jogalkotáshoz. Ez a közjogi, a gazdasági és a kulturális szférát egyaránt érinteni fogja. Meghatározzák egyebek mellett, miképpen alakuljon az itthon és a külföldön élő magyar állampolgárok választójoga, milyen bírósági fórumok milyen eljárási rend szerint ítélkezzenek a jövőben, hogyan lássa el feladatát az Alkotmánybíróság és az önkormányzati rendszer.
Az igazságügyi tárca – amely alapvetően mindenütt a jogalkotás koordinátora – a választás óta kevéssé vette ki részét a törvény-előkészítő munkálatokból, így nem is tudott olyan látványos eredményeket felmutatni, mint amire egyébként lehetősége lett volna. Jórészt a technikai hátteret szolgáltatta a feladathoz. A törvényjavaslatok többségét – egyéni indítvány formájában – országgyűlési képviselők vagy képviselőcsoportok terjesztették be. Ennek – különösen a kezdeti időkben – megvoltak az indokai, tudomásul kell azonban venni, hogy a kodifikáció: szakma. Aki nem ért hozzá, és mégis gyakorolni kívánja, nemcsak magának okozhat kárt, hanem annak is, akit az esetleg rosszul előkészített rendelkezés érinteni fog. A hibákat ráadásul előbb-utóbb ki kell küszöbölni, a folytonos javítgatás, újrakezdés bizonytalanságot okoz, és időveszteséggel járhat. Kísérletezgetésre, rögtönzésre a továbbiakban nincs időnk.
Nem lehet példaszerűnek nevezni azt a folyamatot sem, amely a tanügyi és a kulturális igazgatásban zajlik. Szakszerű, célratörő tevékenység helyett a hírek hosszú időn át kisszerű belvitákról szóltak. Hiányérzetünk lehet akkor is, amikor a devizahitelesek helyzetét vesszük szemügyre, holott a kabinet ebben már több lépést is tett. Az semmiképpen nem megnyugtató, hogy a bankok üzleti titokként kezelik a felelősségüket érintő legtöbb kényes kérdést. Nem árulják el például, összesen hány állampolgárt érintenek közvetve vagy közvetlenül azok a kölcsönszerződések, amelyeket a jóhiszemű magánszemélyek néhány évvel ezelőtt, még a pénzbőség idején írtak alá. Azt sugalmazni, hogy a hitelfelvevők, a kezesek és a jelzálog-kötelezettek gyakorlatilag spekulánsok voltak, és erre egyszerűen ráfizettek, nem korrekt dolog. Az adatszolgáltatási kötelezettséget is tartalmazó jogalkotásra és következetes hatósági ellenőrzésére lenne szükség.
Amit manapság a politikától a legtöbben összességében elvárnak: a biztonságérzet, az átláthatóság megteremtése, a megalapozott döntések – az állam hatékony és jól érzékelhető működtetése. Ha a jövő kiszámítható, a szerényebb feltételek is elfogadhatóvá válnak. A választók nagy része bizonyára szívesen részt venne a tervezetek kimunkálásában, érdemi megvitatásában. Felelőtlenség lenne, ha a hivatalnokok, a politikusok mindenre maguk próbálnának válaszolni.

Ne maradjon le a Magyar Nemzet legjobb írásairól, olvassa őket minden nap!

Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.