Közönségkedvenc kalotaszegi

Gallatz Rita divattervező már a diplomamunkájában is a tradíció újraértelmezésével foglalkozott: indonéziai ösztöndíján szerzett tapasztalatait ötvözte a modern európai dizájnnal. Nem állt hát távol tőle a gondolat, hogy a magyar népi motívumkincsből merítve elinduljon a Gombold újra! Divat a magyar pályázaton, amelynek végül 2181 szavazattal a közönségdíjasa lett.

Juhász Emma
2011. 09. 14. 22:00
VéleményhírlevélJobban mondva - heti véleményhírlevél - ahol a hét kiemelt témáihoz fűzött személyes gondolatok összeérnek, részletek itt.

Van már olyan, aki hordja a Gallatz-féle Kapcsolat kollekció darabjait? Szembejöhet velünk az utcán?
– Igen! Általában konkrét ruhához tervezem ezeket a darabokat, amelyeket én eredetileg is kiegészítőnek szántam. A Gombold újra! pályázaton szereplő kollekción azért választottam a fekete-fehér kontrasztot, mert ez emeli ki legjobban a mintát, ez teszi igazán látványossá, de a hétköznapokban ilyen hangsúlyosságra nincs szükség; a fekete ruha felett egy sötétebb anyagból kivágott minta kicsit visszafogottabb, és ez is nagyon jól mutat.
– Mások inkább a ruhák felületén megjelenő mintarendszerben gondolkodtak, ön viszont magát a mintát nagyította ruha méretűvé. Miért?
– Nyomottanyag-tervezőként végeztem a Moholy-Nagy Művészeti Egyetemen 2009-ben, ezek a kalotaszegi varrottasok ihlette kiegészítők pedig olyanok kiterítve, mint egy-egy nagy, nyomott minta. Engem már az egyetemen is érdekelt ez a téma, csak aztán valahogy mindig más irányba tereltek. Amikor megláttam a pályázatot, egyértelmű volt számomra, hogy indulnom kell, és az, hogy végül a több mint huszonkétezer szavazatból én kaptam a legtöbbet, nagyon fontos megerősítést jelent.
– Ezeket a mintákat szó szerint felgombolta.
– Igen, először patentolásban gondolkodtam, de végül a stílusosság kedvéért úgy döntöttem, gombokkal rögzítem őket. Hogy a minták könnyedségét megőrizzem, olyan anyagot kellett választanom, amely nem foszlik, mert a szegés nemcsak jócskán bonyolította volna a műveletet, de a vonalak is veszítettek volna a lendületükből. Először pauszpapírra rajzoltam fel ezeket a karakteres mintákat, és igyekeztem őket az emberi test formájához igazítani. Aztán ki kellett találnom, hogy miként gomboljam fel a testre úgy, hogy a motívum a lehető legmutatósabb legyen.
– Kapott a kollekció a közönségdíj mellett más elismerést is?
– A diplomamunkám darabjait beválogatták a Formatervezési díj idei kiállítására. Ezeket az indonéziai ösztöndíjam tapasztalatai ihlették. A kint eltöltött fél év alatt mélyebben megismerkedhettem a batikolás technikájával, amelynek lényege, hogy rezerválja, azaz különböző módon, a mintának megfelelően megvédi az anyagot az elszíneződéstől. Én ezt préseléssel oldottam meg az általam meghatározott felületeken. Ezzel a technikával készítettem el azt a függönykollekciót, amelyen visszafogott színösszeállításban, a modern európai szemléletbe illeszkedő módon, geometrikus alakzatokat jelenítettem meg.
– Ön szerint a Gombold újra! Divat a magyar pályázatnak van a versenyen túlmutató jelentősége?
– Úgy tudom, a kilencszázas évek elején az állam szisztematikusan támogatta a manufaktúrákat. Abban bízom, hogy ezzel a pályázattal valami ilyesmi indult el újra. Az első fordulóban szigorúan szakmai alapon válogatott a zsűri, a három fődíjat viszont már inkább a nagyközönség szempontjai szerint osztották ki. A pályázat a magyar motívumkincsre irányítja a figyelmet, s rá is fért a modernizálás.

Ne maradjon le a Magyar Nemzet legjobb írásairól, olvassa őket minden nap!

Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.