Finnország több évtizedes szolgálat után tavaly vonta ki a szolgálatból utolsó két szovjet gyártmányú, de korszerűsített Mi– 8-as helikopterét, amelyeket aztán a Többnemzetiségű helikopter kezdeményezés programon keresztül felajánlott a részt vevő országoknak, hogy ezáltal hozzájáruljon az afganisztáni nemzetközi misszióhoz. A választás Magyarországra esett; bár az ajándék helikoptereket nem telepítik hadműveleti területre, azok lehetővé teszik, hogy a magyar személyzetek folytassák repüléseiket idehaza, s ezáltal felkészüljenek oktatói-tanácsadói feladataikra. A honvédség jelenleg két ilyen tanácsadói csoportot tart fenn Afganisztánban, egyet Kabulban Mi–24-es harci, a másikat Heratban Mi–17-es szállítóhelikopteren, amely a Mi–8-as erősebb változata. A magyar személyzetek megfelelő szintű felkészítése, a hazai (például árvízvédelmi) feladatok végrehajtása az elmúlt tíz évben nagymértékben megnehezült, miután a hadra fogható helikopterek száma a töredékére esett vissza; információink szerint ma jó, ha egy időben öt-hat üzemképes forgószárnyasa van a honvédségnek.
A finn ajándék gépek leszállítására és ezáltal a tegnapi átadásra a műszaki-hatósági követelmények diktálta szempontokhoz képest jelentős késéssel került sor. Ebben javarészt bürokratikus okok játszottak közre, ahogy abban is, hogy a két helikopter első hazai repüléseire még akár hónapokat is várni kell. Bennfentesek szerint a honvédségi repülőszakmai szervezetek felszámolása az előző két évtized haderőreformjai során nagyban hozzájárult ahhoz, hogy egy ilyen átadás-átvételi feladatot ma már nem lehet ütemesebben végrehajtani.
Időközben információink szerint körvonalazódnak a Magyar Honvédség helikoptererőire vonatkozó tervek a minisztériumban, s a kérdés kormányszinten is téma volt a napokban. Ennek a Mi–8-asok és Mi–17-esek megtartása, ez utóbbiak korszerűsítése mellett a legfontosabb eleme használt UH–1N helikopterek beszerzése az Egyesült Államoktól. A legnagyobb dilemma a Mi–24-es harci helikopterek továbbéltetését övezi; a térségünkben Csehország és Szlovákia kivonásukat fontolgatja, míg Bulgária tavaly leállította ezt a típust.

Így alakulnak az üzemanyagárak – nem mindegy, hol tankolsz