Magyar mérnöki tudás Brüsszelben

Kassai Ferenc
2011. 09. 15. 22:00
VéleményhírlevélJobban mondva - heti véleményhírlevél - ahol a hét kiemelt témáihoz fűzött személyes gondolatok összeérnek, részletek itt.

Az Európai Unió Tanácsának elnökségét 2011 első fél évében ellátó Magyarország június 15. és 30. között Brüsszelben, az Európai Unió központjában kiállításon mutatta be a magyar mérnöki tudás, kutatás és kutatás-fejlesztés eredményeit, megvalósult alkotásait, gyakorlati és elméleti erőfeszítéseit. Az eseményről azonban szinte alig lehetett idehaza tudósítást olvasni, pedig Brüsszelben a siker fénye világított ránk, és az előzetes várakozásokat felülmúlva, több száz európai parlamenti képviselő és számos érdeklődő látogatta a bemutatót. Ennek a kiállítás egyik szervezőjeként örültem, de az is fontos nekem, hogy lássam, mennyit ér egy nemzetközi siker itthon. Ezért fájó, hogy szinte teljes visszhangtalanság övezte a magyar sajtóban ezt az eseményt, és azóta is motoszkál bennem a kérdés, hogy ez a pozitív hír hazánkról vajon miért nem tudta áttörni a szerkesztők ingerküszöbét? Sajtófigyelemben miért a rossz hírek részesülnek többnyire, miért nem a jók, azok, amelyek lendületet adnak az országnak. Állíthatom, hogy a magyar mérnöki tudás mércéje európai szemmértékű, vagyis megfelel a nemzetközi elvárásoknak, nézőpontját Európához és a világhoz igazította, szellemiségének középpontjában pedig a korszerűség áll.
Elöljáróban néhány szót a tárlatról: a Kreatív Magyarország – Mérnöki tudás – Múlt, jelen, jövő című kiállítás a Közigazgatási és Igazságügyi Minisztérium kormányzati kommunikációért felelős államtitkársága támogatásával, az EU-elnökségi kísérőprogramokba illeszkedve jött létre, szervezői pedig a mérnöki kamara és a Sygma Produkció volt. A fürdők, a gulyás és a pusztaromantika mellett a magyarságnak komoly műszaki kultúrája, természettudományos eredményei vannak, ezért minden alkalmat meg kell ragadnunk arra, hogy a világ színe elé vigyük ezeket. A tárlat öt mérnöki terület, a közlekedés, a járműipar, az építészet, az energetika-épületgépészet, illetve a vegyészet köré csoportosítva a múlt, jelen és jövő hármas egységében szemléltette a magyar mérnöki kreativitást és tudáshagyományt. A kiállítás a reprezentatív mérnöki teljesítmények történeti katalógusa mellett azt a tapasztalatot is közvetítette, hogy a mérnöki kreativitással létrejött alkotások hasznát a mindennapi életben lehet lemérni. A hangsúly a jelenre és a jövőre esett, azaz nem pusztán a múlt felelevenítésre törekedett a kiállítás – felvillantva azokat az emblematikus alkotásokat és híres konstruktőröket, amelyek, akik hajdanán megalapozták országunk mérnöki hírnevét –, hanem elvitte Brüsszelbe a mai találmányok, műszaki újdonságok a hírét is, amelyekkel kiléphet Magyarország az európai mezőnybe. A közlekedés szekcióban valódi hungaricumként láthat az érdeklődő magyarországi hidakat; a hídépítésben Széchenyi István óta mindig valamifajta nóvummal rukkolt elő a magyar mérnöki tudás, elég a budapesti Erzsébet vagy a Szabadság hídra, a nemrég elkészült a Balaton-melléki kőröshegyi völgyhídra vagy a legújabb szegedi Móra Ferenc hídra emlékeztetni. A járműipar területén, az autóbuszgyártásban, az aviatikában sokáig meghatározó, mi több élenjáró szerepet játszott a magyar mérnöki tudás, és tevékeny része volt a Hold- és Mars-járó megkonstruálásában is. A világon egyedülálló lánc nélküli kerékpár, a stringbike feltalálása is két magyar mérnök, dr. Kohlhéb Róbert és Lantos Mihály nevéhez fűződik.
A magyar építészmérnöki teljesítmények szakmatörténetileg jelentősen hozzájárultak a világ, benne Európa építészeti kultúrájához, stílusinnovációjához. Kós Károly népi építészeti hagyományokból táplálkozó munkássága korának európai élvonalába tartozott. Külön kiemelném Makovecz Imre munkásságát: ő ma az organikus építészeti gondolkodás és formavilág legnagyobb művésze a világon. Az építészeti innovációt egyebek mellett a Tierney Clark-díjjal is elismert a Liszt Ferenc repülőtér új épületcsarnoka, a SkyCourt képviselte. A SkyCourt épületét Tima Zoltán Ybl-díjas építész és a KÖZTI mérnöki csapata tervezte a Budapest Airport megbízásából. A SkyCourt (Égi Udvar) elegáns formájával egyszerre nyújt felejthetetlen építészeti és utazási élményt, valamint gazdag vásárlási és éttermi kínálatot.
Brüsszelben bemutattuk a magyar mérnöki lelemény két másik darabját: a nagyméretű áthidaló gerendát és a fényáteresztő betont, míg az energetikát – egyebek mellett – a világszerte ismert Heller–Forgó-hűtőrendszer fémjelezte. A vegyészetet három téma köré csoportosítottuk, mivel a legtöbb innovatív produktumot és szabadalmat a gyógyszer-, a műanyag- és a szénhidrogénipar kutatói, mérnökei állították és állítják elő napjainkban is.
A brüsszeli tárlattal azt akartuk elérni, hogy Európa is lássa: számíthat a magyar mérnöki kreativitásra, szorgalomra és kitartásra, a magyar mérnöki tudáshagyományra és kultúrára. Forradalmi műszaki találmányok sokaságát képes bárki felsorolni a gyufától kezdve a golyóstollon át a transzformátorig, citálva hajdani neves kiötlőik személyét is, ám a közelmúlt vagy a jelen mérnöki nóvumainak számbavétele már aligha menne ennyire könnyen. Holott természettudományi képzésünk magas színvonala nem csak a múltban termelt ki nagy formátumú műszaki alkotókat, tudósokat és adott megannyi fontos találmányt a világnak. Innovációs képességünk napjainkban is figyelemre méltó. Azért dolgozunk, hogy mérnökeink alkotó módon vehessenek részt a világ versenyében. Célunk: több mérnököt Magyarországnak, több magyar mérnöki tudást Európának, több magyar mérnöki tudást a világnak!
Hogy a magyar közönség első kézből tájékozódhasson róla, hogy mire képes a magyar mérnöki tudás, a tárlat ősztől országjárásra indul, és Budapest mellett látható lesz majd több vidéki nagyvárosban és egyetemi centrumban. Tematikája bővül az informatikai terület karakteresebb bemutatásával, ahol a szoftverfejlesztés világviszonylatban is egyedülálló eredményein lesz majd a hangsúly. Fontosnak érzem, hogy a magyar közönséghez, a magyar műszaki értelmiséghez is eljusson a kiállítás mondanivalója. Ezt pedig úgy tudnám megfogalmazni, hogy mérnöki teljesítmények nélkül nincs felemelkedés, a gazdaság kátyúba ragadt szekerét a műszaki értelmiség szakmai tudása nélkül nem lehet kimozdítani. A vándorkiállítás másik – a jövő nézőpontjából legbecsesebb – célja, hogy a pályaválasztás előtt álló fiatalokat orientálja és ráébressze őket a mérnöki pálya szépségeire. Meggyőződésem, hogy a jelentős mérnöki teljesítmények fölcsigázzák a pályaválasztók érdeklődését a műegyetemi tanulmányok és a mérnöki szakmák iránt, a műegyetemi hallgatókat pedig a nagy elődök példája sarkallhatja a jobb teljesítményre – ez a képződő tudás az ország felemelkedésének a záloga.

A szerző a Budapesti és Pest Megyei Mérnöki Kamara elnöke

Ne maradjon le a Magyar Nemzet legjobb írásairól, olvassa őket minden nap!

Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.