Negyven év, negyven együttes

A magyar jazz páratlanul gazdag színképét adta a 40. Debreceni jazznapok idei programja. Négy nap alatt 11 ország 40 együttese lépett fel a cívisvárosban, méltón ünnepelve a fesztivál negyvenedik évfordulóját.

Turi Gábor
2011. 09. 15. 22:00
VéleményhírlevélJobban mondva - heti véleményhírlevél - ahol a hét kiemelt témáihoz fűzött személyes gondolatok összeérnek, részletek itt.

Étlen, szomjan jazz – adódna a cím, a szervezőket ugyanis értelmetlen helyi rendelkezés akadályozta meg abban, hogy ne csak a fülnek, hanem a gyomornak is vonzó kínálattal álljanak elő. A vendéglátás anomáliái csökkentették az öt helyszínen zajló koncertek élvezeti értékét, holott zenei táplálékban nem volt hiány.
Világsztárok fellépése nélkül nincs valamirevaló jazzfesztivál, és a debreceni szűkös költségvetés ellenére is felvonultatott néhányat. Ilyen volt a lélegzetállító technikai képességeket mutató amerikai Chris Potter szaxofonos és az egyenrangú partnernek bizonyuló Budapest Jazz Orchestra közös koncertje, valamint a lenyűgöző intelligenciájú és kreativitású Omar Hakim dobos Trio of Oz nevű együttesének produkciója. A spanyol Chano Domínguez míves triója a flamenco jazzből adott lírai ízelítőt, a Finnországban élő Süle László zongorista és Pentti Lahti szaxofonos pedig bensőséges, elmélyült zenével jelentkezett.
A 40 év – 40 együttes rendezőelv zsúfolttá tette a kínálatot, olykor három esemény is zajlott egy időben. A legtöbb érdeklődőt ezúttal is a Baltazár téri koncertek vonzották, de remekül bevált a Gyémánt László festőművész képeivel dekorált kiállítóterem, a hangulatos emeleti bálterem és a Modem belső udvara is. Pezsgett az élet, a színes műsor sokakban a 70-es, 80-as évek fesztiváljainak hangulatát idézte fel.
A legidősebb és a legfiatalabb nemzedék hangja szólalt meg a többször is fellépő Szakcsi Lakatos Béla zongorista és a fiatal Subicz Gábor trombitás játékában. Előbbi szólóban, a Szakcsi Climate Change elnevezésű, „környezettudatos” jazzt játszó, Dresch Mihállyal kiegészült kvartettel, sőt tradicionális zenei keretben, a Debrecen Dixieland Jazz Band vendégeként is színpadra lépett. A sokoldalú Subicz Gábor saját, SG5 nevű együttesével és más formációk vendégeként száz év jazztörténetét fogta át játékában. Harcsa Veronikát is háromszor hallhatta a közönség, mindannyiszor lelkesen fogadva az énekesnő szenvedélyes előadását.
A jazz kísérleti, avantgárd vonulata leginkább Peter Rom és Andy Manndorff osztrák gitárosok révén jelent meg. Bőven akadtak viszont a modern főáramba illeszkedő produkciók (Tzumo Trió, Fekete–Kovács Kornél Kvintett, Gayer Mátyás Trió, Rozsnyói Péter Trió, Tóth Sándor Kvintett, Trio Acoustic) és a fúzió különféle változatait képviselő együttesek (Szabó Dániel Kvintett, New Soul Band, Vasvári Pál Soul Six Band, Fusio Group, Egri-Pluto Active Electric Basses). A duók közül a Tamarazene szólalt meg a legegyénibb hangon, a visegrádi országokat képviselő együttesek közül a cseh Vertigo Quintet zenéje emelkedett ki, és megnyerő színpadi személyiséget ismerhettünk meg a román Luiza Zan énekesnőben.
A fesztivál stílusosan a Cívis Big Band Debrecen lendületes játékával zárult, ami biztatás arra: lesz folytatása az elmúlt negyven évnek.
(40. Debreceni jazznapok, szeptember 1–4.)

Ne maradjon le a Magyar Nemzet legjobb írásairól, olvassa őket minden nap!

Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.