Román és bolgár ambíciók a Fekete-tengeren

Hogy Törökország kibontakozó középhatalmiságára, fokozódó külpolitikai önállóságára válaszul az Egyesült Államok alternatív fekete-tengeri, ezáltal kaukázusi és posztszovjet közép-ázsiai hozzáférés kiépítésében érdekelt Románián és Bulgárián keresztül, nem újdonság. Az ellenben nyitott kérdés, hogy a két felértékelődött szövetséges saját katonai képességeinek fejlesztése révén játszhat-e szerepet a térségi biztonság- és katonapolitikában.

Zord Gábor László
2011. 09. 15. 22:00
VéleményhírlevélJobban mondva - heti véleményhírlevél - ahol a hét kiemelt témáihoz fűzött személyes gondolatok összeérnek, részletek itt.

Nagyobb létszámmal zajló, huzamosabb ideig tartó közös hadgyakorlatok vagy – ahogy az amerikaiak nevezik – „partneri képességek kiépítése”. A nem túl látványos, de állandó jelenlét mellett az utóbbi években ez jellemezte az Egyesült Államok katonapolitikáját a NATO-hoz 2004-ben csatlakozott Romániában és Bulgáriában, amelyek az 1952-ben belépő Törökországgal együtt háromra bővítették a fekete-tenger-parti szövetséges országok körét. A gyakorlatok hivatalosan leginkább a közös műveletekben (például Afganisztánban) részt vevő román és bolgár katonák felkészítését célozzák. Ugyanakkor az amerikai erők korlátlan hozzáférési lehetősége és jelenléte 2001. szeptember 11-e után tagadhatatlan változást hozott a szunnyadó vagy fel-fellángoló konfliktusokkal terhelt térségi biztonságpolitikába is, amely időközben Európa energiaellátásának diverzifikációs kísérletei szempontjából kiemelkedő jelentőségűvé vált.
A jövő kérdése, hogy ebben a helyzetben az „új” fekete-tenger-parti szövetségesek is képessé válnak-e, illetve milyen mértékben a térségi katonapolitikában való aktív részvételre. A múlt hét végén Plovdivban megrendezett bolgár légi fesztiválon mindenesetre körvonalazódtak ennek a törekvésnek a keretei mind az érintett országok, mind a lehetséges üzleteket leső hadiipari cégek részéről. Ezen a területen lehet a dologba beleszólása Nyugat-Európának is, amint arra a Gripen vadászgépeit kínáló svéd Saab és az Eurofighter Typhoon vadászgépekkel házaló európai EADS Cassidian fajsúlyos jelenléte is rávilágított. Itt érhető tetten a román és a bolgár hozzáállás különbözősége is: míg Bukarest kiválasztotta az amerikai Lockheed Martin F–16-osát, csak pénzhiányra hivatkozva nem tudja megkezdeni a beszerzési programot, addig Szófia sokkal kevésbé elkötelezett egy tengerentúli megoldás iránt. Az Eurofighter német hátterét fontos referenciaként kezelik itt, ahogy a máig élő orosz kötődés a jelenleg használt MiG–29-esek továbbéltetésének, modernizációjának híveit erősíti, míg a Gripen melletti érvek talán legfontosabbika, hogy a kilencmilliós ország csak egy ilyen, könnyű vadászgép fenntartását engedheti meg magának. Hogy Bulgária az európai megoldást preferálná, azt alátámasztják az előző években több-kevesebb sikerrel lebonyolított, nagy értékű védelmi beszerzései is: kiképzőgépeket a svájci Pilatustól, szállítóhelikoptereket a francia dominanciájú Eurocoptertől, míg szállító repülőgépeket az olasz Aleniától vásároltak, igaz, egyik esetben sem sikerült az eredetileg elképzelt mennyiség árát kigazdálkodni.

Ne maradjon le a Magyar Nemzet legjobb írásairól, olvassa őket minden nap!

Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.