Sokszorosított grafikák üzenete

A magyar sokszorosított grafika napja címmel nyílt kiállítás a napokban Szoboszló hajdúvárossá válása évfordulóján a hajdúszoboszlói Nemzetközi Modern Múzeumban. Úgy tűnik, a hagyományteremtő szándékkal megrendezett tárlat üzenete máris meghallgatásra talált: kedden este ugyanis a budapesti Fény Galériában is hasonló címmel nyitottak kiállítást.

P. Szabó Ernő
2011. 09. 17. 22:00
VéleményhírlevélJobban mondva - heti véleményhírlevél - ahol a hét kiemelt témáihoz fűzött személyes gondolatok összeérnek, részletek itt.

Komoly hagyományai vannak a legújabb kori magyar művészetben a sokszorosított grafikának. Hiszen például Zichy Mihály Arany János balladáihoz készített illusztrációinak éppen olyan rangja van, mint az 1920-as évek rézkarcoló nemzedéke (Aba-Novák, Szőnyi István, Patkó Károly és mások) lapjainak. Utóbbiak akkor és ott is kvalitásos műtárgyat jelentettek, amikor és ahol – a Trianon után elszegényedett országban – festményre csak keveseknek tellett. Az ötvenes évek grafikusai számára, élükön Kondor Bélával, a szabadság, a szabad kifejezés lehetőségét jelentették a nyomatok, amelyeken olyan kérdésekről is szólni lehetett, amelyekről a festő, szobrász nem szólhatott. Ma mintha mégsem lenne elég becsülete a klasszikus technikákkal előállított nyomatoknak, az új technika, a számítógép segítségével készült képeket pedig a nagyközönség legfeljebb csak „árureklámként” ismeri. Kifejezetten üdvözlendő tehát a múzeum, illetve a gyűjteményt létrehozó Joseph Kádár képzőművész szándéka: a grafika napja teremtsen újabb lehetőséget arra, hogy a képzőművészek kapcsolatba kerüljenek a sokszorosított grafikát értékelő közönséggel, gyűjtőkkel, galériákkal, múzeumokkal…”
Nyilván újabb művek megszületését is elősegítheti a művész-műbarát közötti szorosabb kapcsolat, az egymás mellett látható művek sora. Joseph Kádár múzeumba került gyűjteménye amúgy is különös élvezetet jelenthet a látogatónak, mert itthon és a határon túl, elsősorban Párizsban dolgozott, dolgozó művészek munkái együtt, egymás mellett szerepelnek, a megszokottnál sokszínűbb képet adva több mint nyolc évtized sokszorosított magyar grafikájáról. A legkorábban született művész, Kassák Lajos képarchitektúrája a húszas években készült, a legfiatalabb kiállító, Ernszt András a kilencvenes években kezdte pályáját. Az Európai Iskola, a szentendrei geometrikus törekvések képviselői éppen úgy nagyobb összeállítással vannak jelen, mint például az Iparterv generáció. A múzeumi gyűjtemény újabb értékeket kínál a következő évi rendezvényre is, hiszen a mostani tárlaton elsősorban geometrikus munkák szerepelnek.
(A magyar sokszorosított grafika napja, Hajdúszoboszló, Nemzetközi Modern Múzeum, szeptember 30-ig.)

Ne maradjon le a Magyar Nemzet legjobb írásairól, olvassa őket minden nap!

Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.