Úgy tűnik, továbbra sem fukarkodnak a közpénzekkel a Külgazdasági és Külügyminisztérium tulajdonában álló kereskedőházak és kapcsolt vállalkozásaik – derült ki a társaságok által idén kötött szerződések listájából. A Magyar Nemzet birtokába jutott dokumentum arra utal, az állami cégek továbbra is bátran költik az adófizetők pénzét, miközben a Magyar Nemzeti Kereskedőház Zrt. (MNKH) tavaly 6 milliárd forint mínuszt termelt, indulása óta viszont kevesebb mint 3 milliárd forint hasznot hajtott a magyar vállalkozások számára.
A 2017-ben kötött megállapodások között az egyik legérdekesebb az MNKH Közép-európai Kereskedelemfejlesztési Hálózat Kft. által kötött autóbérleti szerződés, amelyből úgy tűnik, a társaságnál dolgozók nem tagadják meg maguktól a luxust. A cég három járművet bérelt egy évre, nettó 15 millió forintért. Bár nem tudni, milyen autókról van szó, könnyen kiszámolható, hogy egy hónapra csaknem 530 ezer forintba kerül egy-egy jármű, ami pedig azt jelenti, hogy a luxuskategóriából válogatott az állami cég.
Olyannyira, hogy ezért az összegért már egy vadonatúj Audi A8 modellt is ki lehet bérelni, de más prémiummárkák is fullextrás autókat kínálnak ennyi pénzért.
Figyelemre méltó az is: bár a nemzeti kereskedőházat eredetileg azzal a céllal hozták létre, hogy a magyar vállalkozások számára keressen külföldi üzleti lehetőségeket, nem kizárt, hogy a társaság új területekre készül betörni. Legalábbis erre utalnak a leányvállalata, a MNKH Magyar Kereskedelemfejlesztési és Promóciós Kft. által rendelt tanulmányok. Utóbbi társaság közel 17,5 millió forintot fizetett ki a Scylla Flight Innovation Kft.-nek A dróntechnológia alkalmazási területeinek bővítése, határon túl nyúló lehetőségei címmel készült tanulmányért. Szintén 17,5 millió forintért rendelték meg az EGS geotermikus erőmű várható hatásainak, előnyeinek, nemzetközi felhasználási lehetőségeinek vizsgálatára vonatkozó hatástanulmányt egy ingatlanfejlesztő cégtől.
Kiderül a szerződéslistából az is, hogy az állami kereskedőház vezetői a nemzetközi divat terén is naprakészek. A Pink Pirate Agency 11,5 millió forintot kapott azért, hogy megszervezze a magyar megjelenést a tavaszi New York-i divathéten. A társaság továbbá számos nemzetközi rendezvényen való részvételért fizetett ki több tízmillió forintot. Érdekes, hogy a szerződő partnerek közt van a korábbi kiemelt állami háttérintézményként működött Design Terminal is, ami annyira értéktelen volt a Fidesz–KDNP-kormányzat számára, hogy ingyen engedte magánkézbe. Az immár nonprofit magáncégként – ám továbbra is 600 millió forintos állami támogatásból – működő vállalkozás több mint 17,5 millió forintot kapott azért, hogy megtervezze az egyik nemzetközi szakkiállítás magyar standját. De az sem mellékes, hogy a standot a Design Terminal korábbi partnere építette fel, 166,5 millióért.