Kereskedőházak: nyakló nélkül ömlik a közpénz

Luxusautó bérlésére és a New York-i divathétre is milliókat költött az állami társaság.

Horváth Csaba László
2017. 05. 04. 4:12
Vélemény hírlevélJobban mondva- heti vélemény hírlevél - ahol a hét kiemelt témáihoz füzött személyes gondolatok összeérnek, részletek itt.

Úgy tűnik, továbbra sem fukarkodnak a közpénzekkel a Külgazdasági és Külügyminisztérium tulajdonában álló kereskedőházak és kapcsolt vállalkozásaik – derült ki a társaságok által idén kötött szerződések listájából. A Magyar Nemzet birtokába jutott dokumentum arra utal, az állami cégek továbbra is bátran költik az adófizetők pénzét, miközben a Magyar Nemzeti Kereskedőház Zrt. (MNKH) tavaly 6 milliárd forint mínuszt termelt, indulása óta viszont kevesebb mint 3 milliárd forint hasznot hajtott a magyar vállalkozások számára.

A 2017-ben kötött megállapodások között az egyik legérdekesebb az MNKH Közép-európai Kereskedelemfejlesztési Hálózat Kft. által kötött autóbérleti szerződés, amelyből úgy tűnik, a társaságnál dolgozók nem tagadják meg maguktól a luxust. A cég három járművet bérelt egy évre, nettó 15 millió forintért. Bár nem tudni, milyen autókról van szó, könnyen kiszámolható, hogy egy hónapra csaknem 530 ezer forintba kerül egy-egy jármű, ami pedig azt jelenti, hogy a luxuskategóriából válogatott az állami cég.

Olyannyira, hogy ezért az összegért már egy vadonatúj Audi A8 modellt is ki lehet bérelni, de más prémiummárkák is fullextrás autókat kínálnak ennyi pénzért.

Figyelemre méltó az is: bár a nemzeti kereskedőházat eredetileg azzal a céllal hozták létre, hogy a magyar vállalkozások számára keressen külföldi üzleti lehetőségeket, nem kizárt, hogy a társaság új területekre készül betörni. Legalábbis erre utalnak a leányvállalata, a MNKH Magyar Kereskedelemfejlesztési és Promóciós Kft. által rendelt tanulmányok. Utóbbi társaság közel 17,5 millió forintot fizetett ki a Scylla Flight Innovation Kft.-nek A dróntechnológia alkalmazási területeinek bővítése, határon túl nyúló lehetőségei címmel készült tanulmányért. Szintén 17,5 millió forintért rendelték meg az EGS geotermikus erőmű várható hatásainak, előnyeinek, nemzetközi felhasználási lehetőségeinek vizsgálatára vonatkozó hatástanulmányt egy ingatlanfejlesztő cégtől.

Kiderül a szerződéslistából az is, hogy az állami kereskedőház vezetői a nemzetközi divat terén is naprakészek. A Pink Pirate Agency 11,5 millió forintot kapott azért, hogy megszervezze a magyar megjelenést a tavaszi New York-i divathéten. A társaság továbbá számos nemzetközi rendezvényen való részvételért fizetett ki több tízmillió forintot. Érdekes, hogy a szerződő partnerek közt van a korábbi kiemelt állami háttérintézményként működött Design Terminal is, ami annyira értéktelen volt a Fidesz–KDNP-kormányzat számára, hogy ingyen engedte magánkézbe. Az immár nonprofit magáncégként – ám továbbra is 600 millió forintos állami támogatásból – működő vállalkozás több mint 17,5 millió forintot kapott azért, hogy megtervezze az egyik nemzetközi szakkiállítás magyar standját. De az sem mellékes, hogy a standot a Design Terminal korábbi partnere építette fel, 166,5 millióért.

Nem sajnálják a pénzt a kereskedőházaknál a szakértőkre sem. Weidel Walter, a Magyar Nemzeti Vidéki Hálózat főtitkára például egy éven át, összesen 4,8 millió forintért lát el tanácsadói feladatokat az agrárszektort érintően. Továbbá alig négy hónapig, 7,8 millió forintért végzett agrárgazdasági stratégiai elemzéseket Csépe Balázs egyéni vállalkozó. Bár lehet, hogy csak a véletlen műve, de 2015 januárjában szűnt meg a munkaviszonya a Miniszterelnökséggel egy szintén Csépe Balázs nevű főosztályvezető-helyettesnek. Ugyanakkor bontottak szerződést Hajdu Petrával is, aki a Kormányzati Információs Központ sajtófőnökeként dolgozott Giró-Szász András volt kormányszóvivő irányítása alatt. Ő is kapott megbízást a kereskedőházaktól. A korábbi fizetési listák szerint Hajdu Petra 1 millió forintot vehetett föl havonta, hogy az Egyesült Államokban, Coloradóban folytasson úgynevezett ügynöki tevékenységet az állami vállalatnak.

Mint arról lapunk beszámolt, a Magyar Nemzeti Kereskedőház megbízási szerződéseinek legnagyobb haszonélvezői a Fideszhez vagy a kormányhoz köthető személyek. Szijjártó Péter külgazdasági és külügyminiszter jó barátjának cége például két megbízást is kapott a tárca által felügyelt vállalattól. A Kuna Tibor tulajdonában álló Trinity International Communications Kft.-vel 2015-ben egyéves időtartamra szerződött az MNKH. Az állami társaság havonta 600 ezer forintért bízta meg a céget pr- és kommunikációs szolgáltatások ellátásával. Matolcsy György jegybankelnök rokona, Matolcsy Mátyás két és fél éven át adott tanácsokat a nemzeti kereskedőháznak. Jutott megbízás Zaid Naffa tiszteletbeli jordán konzul cégének is; ezenkívül Fellegi Tamásnak, a második Orbán-kormány fejlesztési miniszterének vállalkozása nyerte el az MNKH izraeli irodájának üzemeltetését. A társaság szerződést kötött Nógrádi Györggyel is; a „biztonságpolitikai szakértő” 0,5 millió forintért nyújtott szakmai tanácsokat a külügyi tárca felügyelete alatt működő társaságnak.

A Demokratikus Koalíció arra szólította fel Orbán Viktor miniszterelnököt és Szijjártó Péter külgazdasági- és külügyminisztert, hogy számoljanak el azzal a „6 milliárd forint veszteséggel, amit a haveroknak adtak a kereskedőházakon keresztül.” Gréczy Zsolt, a párt szóvivője az MTI-nek nyilatkozva úgy fogalmazott, hogy a pénz ráadásul „fideszes urizálásra ment el”. A DK szerint 2018 után minden olyan kormányzati területet az igazságszolgáltatásnak kell majd átvilágítania, amelyet a Fidesz kifizetőhelynek használt. A Demokratikus Koalíció mindent meg fog tenni, hogy egy év múlva Orbán Viktornak és Szijjártó Péternek a saját zsebéből kelljen visszafizetnie az így szétosztogatott közpénzeket.

A Magyar Nemzeti Kereskedőház Zrt. cikkünk megjelenése után azt közölte: a cég nem veszteséges, hanem nyereséget termel a magyar kis- és középvállalkozóknak - reagált a MNKH a Demokratikus Koalíció szóvivőjének csütörtöki kijelentésére. Az MTI-hez eljuttatott közleményében azt írták: az MNKH állami szolgáltatást végez, amelynek során az exportfejlesztéssel kapcsolatos kiadásokat a kereskedőház viseli, a bevétel viszont a magyar kis- és középvállalkozásokhoz kerül. A magyar export 2015-ben és 2016-ban is rekordértéket ért el, tavaly minden idők legmagasabb exportját produkálta a magyar gazdaság, és minden idők legmagasabb külkereskedelmi többletét tudta elérni – álla a közleményben.

A Magyar Nemzet cikkével kapcsolatban közölték, az számos valótlanságot tartalmaz, nem igaz például, hogy az MNKH Közép-európai Kereskedelemfejlesztési Hálózat Kft. luxusautókat bérel, mert a kft. kizárólag Skoda és Suzuki típusú gépjárműveket bérel a cikkben szereplő bérleti díj töredékéért. Emellett a cikkben hivatkozott 15 millió forint egy keretösszeget jelent.

 

Ne maradjon le a Magyar Nemzet legjobb írásairól, olvassa őket minden nap!

Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.