Nincs könnyű helyzetben az orosz autópiac, az ukrán háború miatti uniós szankciók a nyugati gyártókat távozásra kényszerítették, a helyükre érkezett kínai autók nem tudják teljesen betölteni a szabadon maradt pozíciókat. Így az autók megdrágultak, és csökkentek az eladások. Ebbe a piaci környezetbe érkezik hamarosan a Lada új népautója, az Iskra, mellette azonban gyártásban a hagyják az egykor Magyarországról is jól ismert elődjét, a Grantát is, mint olcsó alternatívát. Hogy mennyivel olcsóbb? Azt nem tudjuk, mert noha ünnepélyes keretek között elindították Togliattiban az Iskra sorozatgyártását, a vételárakat csak később közlik.

Idén az ortodox húsvét is az április 19-i hétvégére esik, de nem az egyházi ünnep miatt kezdték el hivatalosan most a Lada Iskra sorozatgyártását Togliattiban, hanem azért, mert 55 évvel ezelőtt pontosan ezen a napon készült el az első VAZ–2101-es a Volga Autógyárban – anno sietni kellett, hogy Lenin születésének 100. évfordulóján, 1970. április 22-én már legyen autó a moszkvai parádén. Most csak az autó sorozatgyártásának a ténye az ünnepelni való, hiszen nem volt egyszerű maga a fejlesztés sem.

Még a Renault segítségével végezték a fejlesztést, csak aztán jött a koronavírus-járvány, ami a világon mindenhol átütemezéseket eredményezett, de az igazi akadályt az ukrán háború jelentette, ami miatt a franciák távoztak Oroszországból. Ekkor a Lada fejlesztőmérnökei fogták a Renault CMF-B-LS műszaki alapot (ami többek közt az aktuális Dacia Loganból és Sanderóból ismerős),
és mintegy ezer új alkatrészt készítve lényegében újratervezték a kompakt modellt
úgy, hogy az független az országból szintén távozó beszállítók termékeitől, a lokalizáció már kezdetben is több mint 90 százalékos – a fennmaradó részt leginkább kínai beszállítóktól származó alkatrészek teszik ki.

Togliattiban új karosszériaüzemet építettek az Iskra kedvéért, ahol 17 automata gyártósoron 112 robot készíti az elemeket fáradhatatlanul éjjel-nappal, állandó minőségben. A nullszéria mintegy 300 autót jelentett, amelyeket különféle belső és külső teszteken vizsgáltak, beleértve a gyári és nemzetközi előírásoknak megfelelő törésteszteket. Első körben a szedán és a kombi gyártását kezdték meg, a szabadidő-autós körítésű Iskra Cross később jön – de még a forgalmazás hivatalosan július 20-ra időzített kezdete előtt az is megérkezik. A Lada-márkakereskedésekben egyelőre csak érdeklődőket gyűjtenek, mert hivatalos árlista még nincs, így nem fogadnak be megrendeléseket.

Az oroszok saját 1,6 literes motorjával szerelik az Iskrát, az alap 90 lóerős és ötfokozatú váltót adnak hozzá, a 16 szelepes változat 106 lóerős, 6 fokozatú kézi kapcsolású vagy fokozatmentes automatikus váltó van hozzá – mindkettő kínai eredetű egység. A normál változat hasmagassága 170 mm, a Cross kombinál 200 mm, az alapfelszereltségben két légzsák, ABS és ESP lesz. Togliattiban évi 150 000 példány gyártására rendezkedtek be, a kínálatban továbbra is felette áll a Vesta.