Nincs könnyű helyzetben az orosz autópiac, az ukrán háború miatti uniós szankciók a nyugati gyártókat távozásra kényszerítették, a helyükre érkezett kínai autók nem tudják teljesen betölteni a szabadon maradt pozíciókat. Így az autók megdrágultak, és csökkentek az eladások. Ebbe a piaci környezetbe érkezik hamarosan a Lada új népautója, az Iskra, mellette azonban gyártásban a hagyják az egykor Magyarországról is jól ismert elődjét, a Grantát is, mint olcsó alternatívát. Hogy mennyivel olcsóbb? Azt nem tudjuk, mert noha ünnepélyes keretek között elindították Togliattiban az Iskra sorozatgyártását, a vételárakat csak később közlik.

Idén az ortodox húsvét is az április 19-i hétvégére esik, de nem az egyházi ünnep miatt kezdték el hivatalosan most a Lada Iskra sorozatgyártását Togliattiban, hanem azért, mert 55 évvel ezelőtt pontosan ezen a napon készült el az első VAZ–2101-es a Volga Autógyárban – anno sietni kellett, hogy Lenin születésének 100. évfordulóján, 1970. április 22-én már legyen autó a moszkvai parádén. Most csak az autó sorozatgyártásának a ténye az ünnepelni való, hiszen nem volt egyszerű maga a fejlesztés sem.

Még a Renault segítségével végezték a fejlesztést, csak aztán jött a koronavírus-járvány, ami a világon mindenhol átütemezéseket eredményezett, de az igazi akadályt az ukrán háború jelentette, ami miatt a franciák távoztak Oroszországból. Ekkor a Lada fejlesztőmérnökei fogták a Renault CMF-B-LS műszaki alapot (ami többek közt az aktuális Dacia Loganból és Sanderóból ismerős),
és mintegy ezer új alkatrészt készítve lényegében újratervezték a kompakt modellt
úgy, hogy az független az országból szintén távozó beszállítók termékeitől, a lokalizáció már kezdetben is több mint 90 százalékos – a fennmaradó részt leginkább kínai beszállítóktól származó alkatrészek teszik ki.

Togliattiban új karosszériaüzemet építettek az Iskra kedvéért, ahol 17 automata gyártósoron 112 robot készíti az elemeket fáradhatatlanul éjjel-nappal, állandó minőségben. A nullszéria mintegy 300 autót jelentett, amelyeket különféle belső és külső teszteken vizsgáltak, beleértve a gyári és nemzetközi előírásoknak megfelelő törésteszteket. Első körben a szedán és a kombi gyártását kezdték meg, a szabadidő-autós körítésű Iskra Cross később jön – de még a forgalmazás hivatalosan július 20-ra időzített kezdete előtt az is megérkezik. A Lada-márkakereskedésekben egyelőre csak érdeklődőket gyűjtenek, mert hivatalos árlista még nincs, így nem fogadnak be megrendeléseket.
