Részletes visszatekintés az S-osztály történelmébe

A technikai tudás, a biztonság és a komfort miatt, minden évtizedben követendő példa volt.

null

A legnagyobb Mercedes megvásárlásával nem pusztán az átlagon felüli presztízst, hanem a stuttgarti márka mérnökeinek legjobb tudását fizetjük meg, mellyel generációról generációra megalkotják a világ – sok szempontból – legjobb autóját. A technikai tudást, a biztonságot és a komfortszintet tekintve meghatározó S-osztály minden évtizedben követendő példa volt az autógyártók számára, ezzel együtt a korszakot szimbolizáló popkulturális ikonná vált.

Ugyan a háború utáni első, ponton karosszériás W180-as és W128-as, a fecskefarkú W111-es és a W108/W109-es páros is ehhez a vérvonalhoz tartozott, S-osztálynak csak 1972-től nevezték a gyáriak, ezért hivatalosan a W116-ossal nyitott új fejezetet a Mercedes. Ezúttal a teljesség igénye nélkül, képekben tekintjük át az elmúlt 48 év technológiai újításait.

W116 1972-1980

Az 1974-es Év Autójának választott W116-ost kiemelkedő biztonságával reklámozták. Merev utascellával, masszív oszlopokkal, első-hátsó gyűrődőzónákkal és a hátsó tengelyre épített üzemanyagtartállyal tették minden korábbinál biztonságosabbá a karosszériát.

Az elődmodellhez is létezett, de ebben a szériában terjedt el a fényszórótörlő és -mosó. 1978-tól a Mercedesnél vált először elérhetővé a Bosch-sal közösen fejlesztett, elektronikusan vezérelt, modern blokkolásgátló.

Megjelent a középkonzol, a biztonságot párnázott műszerfal, deformálódó kapcsolók és energiaelnyelő kormánykerék is fokozták.

Fotó: Autó-Motor/Archív

W126 1979-1991

1979-ben először alkalmazták a sindelfingeni gyárban a forgatható bölcsőt, amely megkönnyítette az autón dolgozó szakember dolgát. 1981-től vezetőoldali, 1987-től utasoldali légzsákkal is lehetett S-osztályt rendelni. 1989-ben az európai piacos W126-osban debütált a kipörgésgátló.

Fotó: Autó-Motor/Archív

W140 1991-1998

A W140-es limuzin egyik fontos újdonsága az ESP volt, de a V12-es motor is mérföldkőnek számított.

1991-ben elsőként lehetett navigációs rendszert venni az S-osztályhoz.

1991-es bemutatásakor két, hátramenetben előbújó pálcika, 1995-től tolatóradar segítette a sofőrt a tolatásban.

Fotó: Autó-Motor/Archív

W220 1998-2005

2002-től a W220-ast kínálták először 4Matic összkerékhajtásal.

Az újdonságnak számító két függönylégzsákon kívül alapáron további hat ”lufi” védte a bent ülőket.

A Comand rendszer mellett modern navigációs szoftverrel is elérhető volt. Világújdonság volt a tükörbe épített index. A feláras, radaros tempomat szenzorát a hűtőrács mögé építették be.

Fotó: Autó-Motor/Archív

Sztárok és csillagok

Minél messzebbre megyünk vissza az időben, annál valószínűbb, hogy a tehetős színészek, énekesek, sportolók és más hírességek garázsában Mercedeseket találunk, ugyanis a mára általánossá vált színvonalat hosszú évtizedeken át szinte csak a stuttgartiak nyújtották. Nem véletlen, hogy a filmekben, sorozatokban is szimbólumként használták a legnagyobb szériát, a 70-es, 80-as és 90-es években jól körülírható társadalmi pozíciót töltöttek be az S-osztály tulajdonosai.

Fotó: Autó-Motor/Archív

Jockey Ewing a milliomos üzletember mintapéldája volt, de gyakran a negatív szereplők vezették ezeket az autókat, mint például a Szigorúan bizalmas című James Bond-filmben. A valóságban is hasonlóan alakult a típus sorsa, Diana walesi hercegné egy párizsi szálloda W140-esében szenvedett halálos közlekedési balesetet 1997-ben, és a 90-es évek Magyarországán zajló maffiaháború egyik legismertebb áldozata, Fenyő János vállalkozó is egy S-osztály ülésében lelte halálát 1998-ban.

A teljes cikket IDE KATTINTVA érheti el.

Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.