Mottó 1.: „Az a civilizáció, amely a katedrálisokkal kezdődött, a skizofrénia hermetizmusával fog véget érni. (…) Ahhoz, hogy a barlangokból a szalonokba jussunk, hosszú időre volt szükségünk. Vajon kell-e ugyanennyi, hogy megtegyük a visszautat, vagy egy iramban fogunk végigrohanni rajta?”
(Emil Cioran)
Mottó 2.:
„(…)
Mondjad neki, Márton, im ezt felelem:
Kegyelmet uradtól nem vár soha Szondi,
Jézusa kezében kész a kegyelem:
Egyenest oda fog folyamodni.
(…)
Hogy vítt ezerekkel! hogy vítt egyedűl!
Mint bástya, feszült meg romlott torony alján:
Jó kardja előtt a had rendre ledűl,
Kelevéze ragyog vala balján. (…)”
(Arany János: Szondi két apródja)
„Mondjad neki nővér, im ezt felelem:
Sörhasat magától nem vár soha Szendi,
Sebésze kezében kész a kegyelem:
Egyenest oda fog folyamodni.
Hogy szítt ezerrel! szivatta degeszül!
Mint zsírosbödön rossz kórházi ágyán:
Tébékártya előtt bő zsírja összegyűl,
Műkockahas felett búsul tokáján.
(Ismeretlen szerző műve)
Minden valószínűség szerint sokkal kevesebb időbe telik majd az elegáns szalonokból visszajutni a barlangba, mint amennyi időbe telt eljutni a barlangból a szalonig. S lám: Szonditól eljutni Szendiig szintúgy beletelt 525 keserves és boldogságos jó magyar esztendőbe.
Nagy és dicsőséges hagyománya van a magyar vitézségnek, Búvár Kundtól Hunyadin, Zrínyin és Dobón át egészen az aradi tizenháromig és Mansfeld Péterig akár. Ebbe a dicső és kebelt dagasztó sorba illik Szondi György, Drégely várának hős védője, az egyszerű mezővárosi polgárszármazék, kinek egregius megszólítása katonai és nem nemesi rangjának szólt.
S mennyire mindegy is! Nemes volt, polgár volt, jobbágy volt? Nem számít. Az számít, ahogy odafönt, Drégely várában cselekedett, amikor Ali budai pasa 1552-ben, tizenkétezer harcosával ostrom alá vette a várat. A várat, amit Szondi György és 146 katonája védett. A többit ismerjük. Ismerjük, hogyan vetette máglyára az értékeket, hogyan ölte le a pompás lovakat, ne jusson semmi az ellenség kezére. Aztán meghalt. Megcselekedte, mit megkövetelt a haza. S még inkább a hit, a keresztény hit, mert akkoriban az előtte járt a hazának is.