Így menekülhetnénk meg metrótűz esetén

A Metróért Egyesület szerint a metróajtók kis költségvetést igénylő zárcseréje életeket menthetne vészhelyzet esetén.

Gabay Balázs
2012. 06. 03. 5:00
VéleményhírlevélJobban mondva - heti véleményhírlevél - ahol a hét kiemelt témáihoz fűzött személyes gondolatok összeérnek, részletek itt.

Nem először fordul elő, hogy a Metróért Egyesület olyan újításra tesz javaslatot, mely kézenfekvő kérdésekre ad reális választ. Füstölhetett a szerelvény, repedhetett a sínpálya, a csoport minden alkalommal perceken belül konkrét információkkal látta el ez idáig a széles közvéleményt. Tűz esetére most olyan tervet dolgoztak ki, mely olcsó megoldással orvosolná a fennálló problémát.

Néhány hónappal ezelőtt az egyesület egy hosszú távra megoldást jelentő tervet vázolt fel a végletekig lehasznált metró géppark üzemeltetése kapcsán. Pontos költségvetéssel ellátott javaslatot nyújtottak be a BKV-hoz 186 metrókocsi felújításáról, és a leglehasználtabb szerelvények kelet–nyugati vonalra való áthelyezéséről. Ehhez mellékelték a közbeszerzési eljárások pontos ütemezési tervét, és arra is találtak megoldást, mikor kellene kivitelezni a terveket. Ezek megfontolásával a BKV az egyesület szerint felújíthatná gépparkjának egy részét, és évekkel elhalaszthatná a szerelvények teljes cseréjét.

A Metróért Egyesület ezúttal újabb végtelenül egyszerű, de a közbiztonságra komoly hatást gyakorló ötlettel állt elő. Javaslatuk figyelembevételével tűz esetén megfelelő lehetőség nyílna az utasok számára a menekülésre.

Életmentő zárcsere

Jelen állapotok szerint a szerelvények végében található átjáróajtók háromszög profilú kulccsal vannak lezárva a közlekedés ideje alatt. Vészhelyzet esetén az utasok ezeken keresztül hagyhatják el a kocsikat, ehhez azonban az kellene, hogy a személyzet a helyszínen teremjen és kinyissa azokat. Az egyesület elemzése szerint a művelet legalább 3-5 percet igénybe vehet, hiszen 10 ajtót is ki kellene nyitni rövid időn belül. Tűz esetén erre nincs idő.

Az egyesület javaslata szerint az EVAV és a 81-700M típusú szerelvényeken már bevált módszer szerint távvezérléssel nyitható zárakat kellene kialakítani minden kocsiban. Tervezési költség nem állna fenn, hiszen a technika rendelkezésre áll a fentiek szerint. Az üzemeltetéshez elengedhetetlen szabad átmenő vezetékek és a vezérkocsin szükséges kis automata rendelkezésre áll. A vezérkocsikba pusztán egy átalakítót kellene beszerelni, majd kocsinként az impulzusműködtetésű zárat. Egy hatkocsis szerelvényt az internetről letölthető árlista alapján számítva nettó 56 ezer forintból lehetne felszerelni a megfelelő technikai eszközökkel.

A kivitelezést bármilyen karbantartási eljárás alkalmával el lehet végezni. Ez ugyan nem oldja meg a metrókocsik tűzvédelmével kapcsolatos problémákat, de végveszély esetén növeli az utasok túlélési esélyeit.

Az MNO korábban utánajárt, minek köszönhető, hogy Tarlós István sebtiben elrendelte a 3-as metró teljes felülvizsgálatát, s annak is, hogyan tudakozódhatunk első kézből a metróbalesetekről.>>>

A téma legfrissebb hírei

Tovább az összes cikkhez chevron-right

Ne maradjon le a Magyar Nemzet legjobb írásairól, olvassa őket minden nap!

Google News
A legfrissebb hírekért kövess minket az Magyar Nemzet Google News oldalán is!

Címoldalról ajánljuk

Tovább az összes cikkhez chevron-right

Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.