Így menekülhetnénk meg metrótűz esetén

A Metróért Egyesület szerint a metróajtók kis költségvetést igénylő zárcseréje életeket menthetne vészhelyzet esetén.

Gabay Balázs
2012. 06. 03. 5:00
VéleményhírlevélJobban mondva - heti véleményhírlevél - ahol a hét kiemelt témáihoz fűzött személyes gondolatok összeérnek, részletek itt.

Nem először fordul elő, hogy a Metróért Egyesület olyan újításra tesz javaslatot, mely kézenfekvő kérdésekre ad reális választ. Füstölhetett a szerelvény, repedhetett a sínpálya, a csoport minden alkalommal perceken belül konkrét információkkal látta el ez idáig a széles közvéleményt. Tűz esetére most olyan tervet dolgoztak ki, mely olcsó megoldással orvosolná a fennálló problémát.

Néhány hónappal ezelőtt az egyesület egy hosszú távra megoldást jelentő tervet vázolt fel a végletekig lehasznált metró géppark üzemeltetése kapcsán. Pontos költségvetéssel ellátott javaslatot nyújtottak be a BKV-hoz 186 metrókocsi felújításáról, és a leglehasználtabb szerelvények kelet–nyugati vonalra való áthelyezéséről. Ehhez mellékelték a közbeszerzési eljárások pontos ütemezési tervét, és arra is találtak megoldást, mikor kellene kivitelezni a terveket. Ezek megfontolásával a BKV az egyesület szerint felújíthatná gépparkjának egy részét, és évekkel elhalaszthatná a szerelvények teljes cseréjét.

A Metróért Egyesület ezúttal újabb végtelenül egyszerű, de a közbiztonságra komoly hatást gyakorló ötlettel állt elő. Javaslatuk figyelembevételével tűz esetén megfelelő lehetőség nyílna az utasok számára a menekülésre.

Életmentő zárcsere

Jelen állapotok szerint a szerelvények végében található átjáróajtók háromszög profilú kulccsal vannak lezárva a közlekedés ideje alatt. Vészhelyzet esetén az utasok ezeken keresztül hagyhatják el a kocsikat, ehhez azonban az kellene, hogy a személyzet a helyszínen teremjen és kinyissa azokat. Az egyesület elemzése szerint a művelet legalább 3-5 percet igénybe vehet, hiszen 10 ajtót is ki kellene nyitni rövid időn belül. Tűz esetén erre nincs idő.

Az egyesület javaslata szerint az EVAV és a 81-700M típusú szerelvényeken már bevált módszer szerint távvezérléssel nyitható zárakat kellene kialakítani minden kocsiban. Tervezési költség nem állna fenn, hiszen a technika rendelkezésre áll a fentiek szerint. Az üzemeltetéshez elengedhetetlen szabad átmenő vezetékek és a vezérkocsin szükséges kis automata rendelkezésre áll. A vezérkocsikba pusztán egy átalakítót kellene beszerelni, majd kocsinként az impulzusműködtetésű zárat. Egy hatkocsis szerelvényt az internetről letölthető árlista alapján számítva nettó 56 ezer forintból lehetne felszerelni a megfelelő technikai eszközökkel.

A kivitelezést bármilyen karbantartási eljárás alkalmával el lehet végezni. Ez ugyan nem oldja meg a metrókocsik tűzvédelmével kapcsolatos problémákat, de végveszély esetén növeli az utasok túlélési esélyeit.

Az MNO korábban utánajárt, minek köszönhető, hogy Tarlós István sebtiben elrendelte a 3-as metró teljes felülvizsgálatát, s annak is, hogyan tudakozódhatunk első kézből a metróbalesetekről.>>>

Ne maradjon le a Magyar Nemzet legjobb írásairól, olvassa őket minden nap!

Google News
A legfrissebb hírekért kövess minket az Magyar Nemzet Google News oldalán is!

Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.