Nem először fordul elő, hogy a Metróért Egyesület olyan újításra tesz javaslatot, mely kézenfekvő kérdésekre ad reális választ. Füstölhetett a szerelvény, repedhetett a sínpálya, a csoport minden alkalommal perceken belül konkrét információkkal látta el ez idáig a széles közvéleményt. Tűz esetére most olyan tervet dolgoztak ki, mely olcsó megoldással orvosolná a fennálló problémát.
Néhány hónappal ezelőtt az egyesület egy hosszú távra megoldást jelentő tervet vázolt fel a végletekig lehasznált metró géppark üzemeltetése kapcsán. Pontos költségvetéssel ellátott javaslatot nyújtottak be a BKV-hoz 186 metrókocsi felújításáról, és a leglehasználtabb szerelvények kelet–nyugati vonalra való áthelyezéséről. Ehhez mellékelték a közbeszerzési eljárások pontos ütemezési tervét, és arra is találtak megoldást, mikor kellene kivitelezni a terveket. Ezek megfontolásával a BKV az egyesület szerint felújíthatná gépparkjának egy részét, és évekkel elhalaszthatná a szerelvények teljes cseréjét.
A Metróért Egyesület ezúttal újabb végtelenül egyszerű, de a közbiztonságra komoly hatást gyakorló ötlettel állt elő. Javaslatuk figyelembevételével tűz esetén megfelelő lehetőség nyílna az utasok számára a menekülésre.
Életmentő zárcsere
Jelen állapotok szerint a szerelvények végében található átjáróajtók háromszög profilú kulccsal vannak lezárva a közlekedés ideje alatt. Vészhelyzet esetén az utasok ezeken keresztül hagyhatják el a kocsikat, ehhez azonban az kellene, hogy a személyzet a helyszínen teremjen és kinyissa azokat. Az egyesület elemzése szerint a művelet legalább 3-5 percet igénybe vehet, hiszen 10 ajtót is ki kellene nyitni rövid időn belül. Tűz esetén erre nincs idő.
Az egyesület javaslata szerint az EVAV és a 81-700M típusú szerelvényeken már bevált módszer szerint távvezérléssel nyitható zárakat kellene kialakítani minden kocsiban. Tervezési költség nem állna fenn, hiszen a technika rendelkezésre áll a fentiek szerint. Az üzemeltetéshez elengedhetetlen szabad átmenő vezetékek és a vezérkocsin szükséges kis automata rendelkezésre áll. A vezérkocsikba pusztán egy átalakítót kellene beszerelni, majd kocsinként az impulzusműködtetésű zárat. Egy hatkocsis szerelvényt az internetről letölthető árlista alapján számítva nettó 56 ezer forintból lehetne felszerelni a megfelelő technikai eszközökkel.
A kivitelezést bármilyen karbantartási eljárás alkalmával el lehet végezni. Ez ugyan nem oldja meg a metrókocsik tűzvédelmével kapcsolatos problémákat, de végveszély esetén növeli az utasok túlélési esélyeit.
Az MNO korábban utánajárt, minek köszönhető, hogy Tarlós István sebtiben elrendelte a 3-as metró teljes felülvizsgálatát, s annak is, hogyan tudakozódhatunk első kézből a metróbalesetekről.>>>