Ömlenek a panaszok a közműcégekre

Rengeteg hívás érkezik a rezsicsökkentési problémák miatt létrehozott zöldszámra.

Magyar Nemzet
2013. 04. 10. 3:55
VéleményhírlevélJobban mondva - heti véleményhírlevél - ahol a hét kiemelt témáihoz fűzött személyes gondolatok összeérnek, részletek itt.

Meglehetősen sok panasz érkezett az elmúlt időszakban a közműszolgáltató cégekre a lakosság részéről. A Magyar Nemzet megkeresésére a Magyar Energetikai és Közmű-szabályozási Hivatalnál (MEKH) azt közölték, a januári 10 százalékos rezsicsökkentéssel kapcsolatos panaszok bejelentésére létrehozott zöldszámra eddig már 3408 hívás érkezett.

Mint a laphoz eljuttatott közlésből kiderült, a zöldszámon kezdetben azután érdeklődtek a legtöbben, hogy az árcsökkenés hogyan épül fel, illetve az hogyan jelenik meg a gáz-, a villany- és a távhőszámlán. Később a rezsicsökkentéssel nem érintett termékek, szolgáltatások területén várható változások után érdeklődtek. Ilyen a palackos gáz, hulladékszállítás, ivóvíz- és csatornaszolgáltatás, amelyek díja a kormány tervei szerint július 1-jétől ugyancsak csökkenni fog.

Több fogyasztóvédelmi problémát is felszínre hozott a rezsicsökkentés Németh Szilárdnak, a Fidesz szakpolitikusának korábbi tájékoztatása szerint.

A MEKH szerint azonban jelenleg legtöbben abban kérnek segítséget, hogy az egyes díjtételekben jelentkező árcsökkentést a konkrét számlájukon hogyan tudják követni. (A számlakép márciusban megváltozott, így azon kiemelt felületen fel kell tüntetniük a szolgáltatóknak, hogy a fogyasztók mennyit takarítottak meg az árcsökkentésnek köszönhetően, ugyanakkor a legtöbb cég ezt csak áprilistól jelzi.) Ezen kívül számos reklamáció érkezett a hivatalhoz a hulladékszállítás és az ivóvíz-szolgáltatás területén a szolgáltatók által korábban megvalósított áremelés mértéke miatt. A két szegmensben ez évtől már a MEKH szabhatja meg majd a díjakat, ám ez eddig a helyi önkormányzatok hatáskörébe tartozott.

Azonban a hivatalhoz nem csak a zöldszámon érkeztek panaszok. A MEKH közlése szerint a reklamációk száma évről évre növekszik, tavaly pedig csaknem négyezer panasz érkezett hozzájuk az energiaszolgáltatókkal kapcsolatban. Ezek döntő többségét lakossági fogyasztók küldték be. A panaszok több mint fele szerződésszegéssel volt kapcsolatos. A hivatal azonban felhívta a figyelmet arra, hogy ezek közül nem minden beadvány bizonyult jogosnak. 2008 és 2012 között ugyanis csupán a panaszok 37,5 százaléka volt jogos, miközben 62,5 százalékukat nem ítélte megalapozottnak a MEKH. Igaz, ez utóbbi szám azért is magas, mert sok reklamációt a felhasználó végül visszavont.

A Magyar Nemzet március végén arról cikkezett, hogy újabb szolgáltatási körre terjesztheti ki a hatósági árak rendszerét a kormány. A tervek szerint a jövőben nemcsak a már beharangozott csatornadíjért, vagyis a szennyvízelvezetésért, hanem annak elszállításáért is kevesebbet kell majd fizetni. Az Országgyűlés várhatóan április végéig elfogadja az erről szóló törvényjavaslatot. Rogán Antal Fidesz-frakcióvezető március 19-én arról beszélt, hogy tízszázalékosnál nagyobb díjcsökkentés is elképzelhető, de ennek lehetőségét még vizsgálják.

 

Orbán Viktor miniszterelnök március 11-én a parlamentben botrányosnak minősítette a gázszolgáltatók és az energiahivatal vitájában hozott bírósági döntést, amelynek jogerőre emelkedése esetén egy családnak átlagosan 4400 forintot kellett volna visszafizetnie. Néhány nappal később azonban az Országgyűlés átalakította és rendeletalkotási joggal ruházta fel az energiahivatalt; az elfogadott változtatással bíróságon már nem lehet megtámadni az energiahivatal rezsicsökkentést érintő döntéseit.

 

Két hét alatt 310 ezer aláírást gyűjtöttek a Fidesz aktivistái a rezsicsökkentés megvédése érdekében.

 

(Dékány–Jakubász)

További részletek a Magyar Nemzet szerdai számában.

Ne maradjon le a Magyar Nemzet legjobb írásairól, olvassa őket minden nap!

Google News
A legfrissebb hírekért kövess minket az Magyar Nemzet Google News oldalán is!

Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.