A képviselő hozzátette: a fogyasztóvédelem hatékonyabbá tételét szolgálja egyebek mellett a bírság felső határának 100 millióról 500 millió forintra emelése, a közszolgáltatóknál az egységes számlakép előírása, a negyedéves mérőleolvasás lehetőségének a megteremtése, a fogyasztók jogainak megsértése esetén járó tízezer forintos kötbér, továbbá a fogyasztói csoportok létrehozásának a megtiltása.
Miután a fogyasztói panaszok 70 százaléka az energiaszolgáltatókat érinti, ezek a cégek idén kiemelt ellenőrzésre számíthatnak – ismertette a tervek között Pintér István, a Nemzeti Fogyasztóvédelmi Hatóság főigazgatója.
Németh Szilárd kifejtette: a fogyasztóvédelem 2010 előtt gyenge és bírságközpontú volt. Azóta a napi gyakorlatban érvényesül a fogyasztóvédelem. A közműszolgáltatókkal szemben a fogyasztók addig kiszolgáltatottak voltak, de azóta folyamatosan alakul ki a tudatos fogyasztói magatartás. Kiemelte: a húsz kormányhivatalban megszervezték a fogyasztóvédelmi rezsipontokat, amelyeket támogattak a szolgáltatók is. Ugyanilyen fontos az, hogy a nagyvállalatoknál, valamint a közműszolgáltatóknál kötelező – megfelelő képesítéssel rendelkező – fogyasztóvédelmi referenst alkalmazni.
Pintér István a múlt évről elmondta, hogy a hatóság 47 témavizsgálat keretében 25 ezer konkrét vizsgálatot végzett. Ezek között szerepelt többek közt a szavatosság-jótállás, az árfeltüntetés, továbbá a termékbemutatóval egybekötött értékesítés vizsgálata is. Ez utóbbival kapcsolatban megjegyezte a főigazgató, hogy a legjobb védelem ellenük az, ha a fogyasztó el sem megy azokra. A piacfelügyelettel kapcsolatban elmondta: az NFH első lett az uniós országok ilyen típusú intézményei között a fogyasztók egészsége és biztonsága érdekében tett intézkedéseivel.
Kifejtette, a tudatos fogyasztóvá válást szolgálja a fogyasztóbarát tanúsítási rendszer, amelyet szigorú kritériumoknak való megfeleléssel lehet megszerezni, illetve a hatóság pozitív listája is. Ez utóbbira azok a kereskedelmi és vendéglátó-ipari vállalkozások kerülhetnek fel, amelyeknél három országos vizsgálati program során sem talált semmilyen rendellenességet a fogyasztóvédelmi hatóság, a megelőző egy évben nem alkalmaztak velük szemben szankciót, illetve nem volt megalapozott panasz ellenük. Jelenleg 2181 vállalkozás szerepel a listán, és az utóellenőrzések során is csak 23-at kellett törölni.
Az idei ellenőrzések sorában – az energiaszolgáltatókon túl – szerepelnek a termékbemutatóval egybekötött értékesítést végző cégek, de vizsgálja az NFH a 18 éven aluliak kiszolgálási tilalmának betartását és a rezsicsökkentés végrehajtását is – mondta.