Az intézet nyilatkozatával három jogvédő szervezet bírálatára reagált. A Társaság a Szabadságjogokért, a Magyar Helsinki Bizottság és az Eötvös Károly Közpolitikai Intézet közleménye utal arra, hogy a héten életbe lépett kormányrendelet értelmében a választási plakátok nem jelenhetnek meg a villanyoszlopokon, közút felett vagy az úttest mellett. Álláspontjuk szerint ezzel szűkül a jelöltek és pártok politikai vitájának a lehetősége és a kampányolás szabadsága, ez pedig tovább rontja a választások tisztességességét.
Azt írták, a reklámtáblák, reklámhordozók és egyéb reklám célú berendezések közutak melletti elhelyezésének részletes szabályairól szóló kormányrendeletet kiterjesztette a választási plakátokra is.
Orbán Balázs, a Századvég kutatási igazgatója közleményében azt írta, hogy a 2011-ben hatályba lépett szabályozás lényege, hogy a közutak mentén korlátozza azoknak a jelzéseknek, köztük a reklámtábláknak, hirdetéseknek a kihelyezését, amelyek alkalmasak lehetnek a közlekedők figyelmének elterelésére vagy a közlekedésbiztonságot veszélyeztetnék.
Közölte, ennek értelmében közúton, lakott területen kívül ötven méteren, míg autópálya, autóút vagy főútvonal mentén száz méteren belül nem lehet elhelyezni reklámcélú berendezéseket. Hozzátette: közvilágítási, valamint a villany- és telefonoszlopokra sem helyezhetők ki reklámok. Ezen túlmenően azonban a szabályozás lehetővé teszi a közterületi reklámozást.
Emlékeztetett arra is, hogy a 2011-ben életbe lépett jogszabályt tavaly az Alkotmánybíróság is alkotmányosnak találta, és határozatában ésszerűnek mondta a szabályozást, hiszen a reklámfelületek elterelhetik a közlekedők figyelmét.
Utalt arra, hogy korábban is felmerült már egyfajta jogértelmezési kérdés azzal kapcsolatban, hogy a közutak menti reklámok korlátozása kiterjed-e a választási plakátokra, hirdetésekre is. Közölte, a Századvég álláspontja szerint már a korábbi szabályozás is kiterjedt a választási célú hirdetésekre is, hiszen a korábbi szabályozás is kimondta, hogy minden olyan reklámtábla korlátozás alá esik, amely „ideológiák, elvek, értékek, elképzelések támogatásáról vagy elutasításáról” akar meggyőzni. A szabályozás tehát nemcsak a pártokra, hanem mindenkire, például a civil szervezetek által ilyen célból közzétett reklámokra is kiterjedt – írták.