Erről Répás Zsuzsanna beszélt egy szakmai konferencián pénteken a fővárosban. Rámutatott: a külhoni magyarság legnagyobb problémája a népességfogyás, aminek oka, hogy kevés gyermek születik, illetve az asszimiláció és az elvándorlás. Hangsúlyozta: a magyar közösségek szempontjából a legfontosabbak a magyar intézmények és iskolák, amelyek azonban csak akkor működhetnek, ha abba magyar gyermekek járnak. Szólt arról, hogy harminc oktatási programmal segítették a külhoni magyar oktatást. Ezek közül kiemelte a külhoni magyar óvodák évét, majd a külhoni magyar iskolák éveit és az idén a külhoni felsősök évét. A programokra 100-100 millió, 2014-ben 140 millió forint áll rendelkezésre.
Az idei, a tehetséggondozást középpontba állító tematikus program részeként márciusban Kárpát-medencei körutat szerveznek, pályaorientációs tréninget tartanak hetedikes-nyolcadikos diákoknak, és lehetőség nyílik a szakoktatás népszerűsítésére is. Folytatódik a módszertani továbbképzés, a Ringató program, és Csodasarok játék is várja a kisiskolásokat.
Sipos Imre köznevelési helyettes államtitkár kiemelte: nagyon sok és rendkívül komoly változás zajlott az elmúlt években a köznevelésben. A köznevelés egészének bővülnek a feladatai, ugyanakkor eltérő feltételrendszerben működnek az iskolák. Hozzátette: a közszolgálat irányába mozdultak el a folyamatok a köznevelés területén, és alapvető célként jelölte meg a nagyobb állami szerepvállalást az egységes, magas minőség érdekében, az iskola nevelő szerepének erősítését. Kiemelt cél a tehetséggondozás, a leszakadás megakadályozása. Fontosnak tartotta a nevelési és oktatási feladatok egyensúlyát, és kitért a pedagóguspálya presztízsének helyreállítására is. Ezen a téren tavaly komoly eredményeket mutattak fel – mondta. Sikerült elérni, hogy a pedagógusbérek értékállók – állapította meg, a pedagógusképzésben pedig az osztatlan forma visszaállítását hangsúlyozta. Jelezte: egyszerűbb, átláthatóbb modell jött létre az intézményfenntartásban. A Klebelsberg Intézményfenntartó Központ előnyei között említette az átlátható struktúra kialakításának lehetőségét, az iskolákban működő, szülőket, tanulókat segítő eljárásrendek egységesítését. A szakképzésben visszatérnek a hároméves programhoz, a szakiskolai rendszer megerősítése megtörtént – közölte.
Az Oktatáskutató és Fejlesztő Intézet által Értékek és dimenziók a Kárpát-medencében címmel elindított konferenciasorozat célja, hogy az itt élő magyarság megismerje a megújított köznevelés rendszerét, és a magyar nyelvű oktatás színterein együttműködést alakítsanak ki. A konferencia műhelykonferenciákkal folytatódik a következő hetekben hat külhoni helyszínen.