Olimpiához igazított fejlesztések

Nyolc kulcsfontosságú budapesti közlekedési beruházás terveinek előkészítése mellett döntött a kormány.

2016. 07. 22. 10:10
VéleményhírlevélJobban mondva - heti véleményhírlevél - ahol a hét kiemelt témáihoz fűzött személyes gondolatok összeérnek, részletek itt.

Nyolc kulcsfontosságú budapesti közlekedési beruházás terveinek előkészítése mellett döntött szerdai ülésén a kormány – derült ki a Magyar Közlöny tegnap megjelent legújabb számából. Bár a kormányhatározat nem említi, ezek a fejlesztések kivétel nélkül Budapest 2024-es olimpiai pályázatához kapcsolódnak, amelyről a Nemzetközi Olimpiai Bizottság 2017 szeptemberében dönt.

A főváros belső közlekedését leginkább az évtizedek óta tervezett Galvani híd megépítése érinti, amely Budát és Pestet a kelenföldi Galvani utca és a ferencvárosi Illatos út vonalában köti össze Csepel északi csúcsa fölött átívelve. Ehhez Seszták Miklós nemzeti fejlesztési miniszter azonnali hatállyal nemzetközi tervpályázatot ír ki. A tárcavezetőnek az eljárásba – Fürjes Balázs kiemelt beruházásokért felelős kormánybiztossal együttműködve – Tarlós István főpolgármestert is be kell vonnia. A Galvani híd engedélyezési terveinek 2018. szeptember 30-ra kell elkészülniük.

Már egy évvel korábban terveket vár a kormány a Rákóczi híddal párhuzamos Déli összekötő vasúti Duna-híd átépítésére, a kelenföldi és ferencvárosi vasútállomások közötti háromvágányú kapcsolat, valamint új megállók kiépítésére. Ehhez csatlakozik a Budapestet a szerb határnál lévő Kelebiával összekötő vasútvonal nyomvonal-korrekciója is. A főváros fejlesztési terheit csökkenti az állam az 1-es metróként is ismert kisföldalatti vasút rekonstrukciójának és járműbeszerzésének átvállalásával.

Mivel 2017 januárjától végleg visszaveszi az állam a fővárostól a HÉV közlekedtetését, az egyik legfőbb tervezett olimpiai helyszín, azaz Észak-Csepel megközelítése érdekében a már korábban megismert fejlesztésekről a kormány dönt. A csepeli HÉV-et a fővárosi villamoshálózatba, a ráckevei vonalat pedig az „egységes fővárosi kötött pályás közlekedési hálózatba” integrálják. A Budapestről induló M1-es és M7-es autópályákat kétszer három sávosra bővítik Győr, illetve Balatonvilágos között. A tervezésre a következő három évben 12 milliárd forint állami forrást fordítanak.

Tarlós István kérdésünkre elmondta: a beruházások nem érintik a fővárosi fejlesztések keretét, és úgy tudja, a 3-as metró felújítási szerződéseinek megkötéséhez szükséges fedezetgaranciáról augusztus 5-én dönthet a kabinet.

Ne maradjon le a Magyar Nemzet legjobb írásairól, olvassa őket minden nap!

Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.