– Tényleg mindent átsző a korrupció?
– Sokat elmond a jelenlegi helyzetről, hogy a nemzetközi elismeréseket kivívó ferencvárosi rehabilitáció, a súlyos szociális helyzeteket azért mégiscsak megoldó sikerek kevésbé váltottak ki nagy érdeklődést, míg a tényszerűen korábban és ma is meglévő korrupció, amely csak egy fejezete a könyvemnek, mindent vitt.
– Beszámolt „utaztató”, szándékaikat alig leplező cégvezetőkről vagy akár önnek szexuálisan is felajánlkozó kolléganőikről, közpénzt eltüntető hivatalnokokról, vállalkozóknak kedvező pártpolitikusokról, önkormányzati képviselőkről. A közélet ma sokkal terheltebb az ezeknél ezerszer nagyobb, körmönfontabb ügyektől, de ön polgármesterként elejét vette-e a bűncselekményeknek? Amikor „meg akarták kenni”, ellenállt-e a kísértésnek, megtette-e a feljelentéseket?
– Nem fogadtam senkit sem bekapcsolt magnóval vagy videóval, s ezek nélkül nagyon nehéz bizonyítani, hogy mi történt. Ha egy tárgyalópartner csak úgy megjegyzi: „nem lennék hálátlan”, s közben a vele lévő hölgy csábosan keresztbe teszi a lábát, egyértelmű a szándék, ám ha nincs tanú, a hatóságok számára reprodukálhatatlan.
– Tehát személyesen nem lépett. Amikor viszont mások, akár kollégái buktak le, akkor – mint írta – a rendőrséghez fordult, ám rövid időn belül azzal szembesült, hogy megszüntették a nyomozásokat. A rendőrökkel, az ügyészekkel, netán a bíróságokkal van a baj, vagy könyve címét felhasználva: a rendszer korrupt, s emiatt nincs rend?
– Akár a 2010 előtti, akár a mai időkről beszélünk, szerintem a korrupció ellen a megelőzés a legfontosabb. Ezenfelül mindenhol, akár önkormányzatoknak, akár minisztériumoknak meg kell erősíteniük a belső ellenőrzési rendszert, s valóban: a korrupció ellen csakis gyorsasággal léphetnek fel a hatóságok, s rettenthet el az igazságszolgáltatás, amelynek munkáját a törvényhozás könnyíthetné meg, többek között azzal, hogy jogszabállyal minimalizálja a manapság elterjedt titkosításokat.
– Mit takar a megelőzés? Hatékony lehet-e például a „nagyipari módszerek” ellen, s ha ennyire egyszerű, miért nem csinálja szinte senki?
– Olyan döntési mechanizmust kell kiépíteni, hogy ne egy személy döntsön a kényes témákban, mint a lakáskiutalás vagy a közbeszerzés elbírálása. Természetesen az önkormányzatok eleve kényes helyzetben vannak, s mindenképpen szorítanak a határidők, nem lehet például kétnaponként összehívni egy képviselő-testületet, de egy bizottságot sem. Mégis, egy polgármester keríthet rá módot, hogy minden érintett oldal, párt vagy érdekcsoport kapjon információt a dolgok menetéről, ami egy adott szakaszban lehet zárt vagy titkos, ami nem egyenlő a titkolózással, ami szinte mindig gyanúra ad okot.