4-es metró: tízmilliárd forintig bármit megtehettek Demszkyék?

A BKV volt igazgatósági elnöke szerint egy ideig az SZDSZ-es vezetésű felügyelőbizottság volt a beruházás „független mérnöke”.

2017. 05. 08. 16:15
Vélemény hírlevélJobban mondva- heti vélemény hírlevél - ahol a hét kiemelt témáihoz füzött személyes gondolatok összeérnek, részletek itt.

Tisztul a kép a 4-es metró több mint 400 milliárd forintos beruházása és a 167 milliárd forintos szabálytalanságot és korrupciógyanút feltáró OLAF-jelentés körül – közölte Borbély Lénárd, a fővárosi metrókorrupciót vizsgáló munkacsoport fideszes elnöke a testület hétfői ülése után. Szerinte annak ellenére, hogy Demszky Gábor volt főpolgármester korábban azt hangoztatta, semmi köze nem volt a metróberuházáshoz, minden jel arra utal, hogy a volt SZDSZ-es politikus körétől vagy személyesen tőle érkeztek azok a politikai utasítások, amelyek végül jelentős költségnövekedéshez vezettek.

A tanácskozáson, amelyen a BKV igazgatóságának 2002 és 2006 közötti tagjait hallgatták meg, Garadnai András volt igazgatósági elnök – aki 1997 és 2007 között töltötte be ezt a pozíciót – megdöbbentő bejelentéseket tett: „Mi csak a tízmilliárd forintot meghaladó szerződésekről döntöttünk.” Borbély Lénárd kérdésére közölte, hogy 80 alkalommal tárgyaltak a 4-es metró építésével kapcsolatos kérdésekről, ez a tíz legnagyobb szerződést érintette. Az ennél kisebb megbízásokról nem volt tudomásuk, ahogy arról sem, hogy ki döntött azokról. Garadnai András szerint a döntéshozó mindenképpen „a főváros” volt, csakhogy az már a Fővárosi Közgyűlés korabeli jegyzőkönyveiből kiderült, ezeket a szerződéseket soha nem vitték a választott képviselők elé. Az igazgatósági elnök, mint mondta, ugyan semmiféle politikai nyomást nem érzett, azonban az OLAF-jelentésben is szereplő független ellenőrző mérnökkel kapcsolatban megjegyezte: érthetetlen, hogy sokáig nem is volt ilyen szakember. Ezt szóvá is tették a feladatára egyébként teljesen alkalmatlan DBR Metró Projekt Igazgatóságnak, s jelezték a városvezetésnek is. Ám az illetékesek, ha lehet, még megdöbbentőbbet léptek, s a független mérnök szerepét az akkoriban a Székely Gábor (SZDSZ) vezette BKV-felügyelőbizottságra bízták. A feladatot később az az Eurometro Kft. vette át, amely a kivitelezőkkel is szerződésben állt, teljes összeférhetetlenségben.

Végül Garadnai András mellett több volt BKV-igazgatósági tag is megszólalt, így Derzsi András, az 1990 előtti Németh-kormány közlekedési minisztere. Megerősítette: a metróberuházási költségek növekedésének legfőbb oka a fővállalkozó hiánya, az alkalmatlan szervezeti felépítés, a zavaros és átláthatatlan döntési struktúra volt. 

A metrókorrupciót vizsgáló munkacsoport következő ülésén a BKV igazgatóságának 2006 és 2010 közötti tagjait hallgatná meg.

Ne maradjon le a Magyar Nemzet legjobb írásairól, olvassa őket minden nap!

Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.