Igen lesújtó képet vázolt fel a hazai közétkeztetés helyzetéről az a Magyar Nemzet birtokába került törvénytervezet, mely megreformálná a menzák finanszírozását. A dokumentumban az áll, hogy a menzákon 20-30 évvel ezelőtti állapotok uralkodnak, jellemzően olcsó, rossz minőségű alapanyagokat használnak fel, a szolgáltatóknál pedig gyakran a profit az elsődleges szempont, nem pedig az elégedett fogyasztó. A törvénytervezet – amelyet a kormány még nem tárgyalt – ezeken az állapotokon változtatna, méghozzá egy központilag meghatározott minőség-ellenőrzés bevezetésével.
A javaslat alapján ugyanis az állam nemcsak finanszírozná a közétkeztetést, hanem a minőségi és a szervezési feladatokba is beleszólna. Olyan cégek végezhetnének közétkeztetési tevékenységet, amelyek vállalják, hogy nagy hangsúlyt fektetnek a megfelelő konyhák és ebédlők kialakítására, a dolgozók felkészültségére, a táplálkozás-egészségügyi előírások betartására, az agrárpolitikai szempontok érvényesítésére, valamint arra is, hogy a felszolgált ételek gusztusosak és finomak legyenek. Az új rendszer – ha elfogadják – fokozatosan lépne életbe, és elsősorban iskolákra, óvodákra, valamint az oktatási intézményekre vonatkozna, a honvédségen belüli étkeztetésre és a kórházakra egyelőre nem.
A törvénytervezet nyomán két módon is elképzelhetőnek tartják a közétkeztetés reformjának lebonyolítását. A dokumentumban csak „A verzióként” emlegetett opció szerint az átalakulás motorja a Nemzeti Élelmiszerlánc-biztonsági Hivatal (Nébih) lenne, amelynek kibővítenék a hatáskörét.
A „B verzió” szerint létrehoznának egy új, a Miniszterelnökség irányítása alá tartozó szervezetet, amely központilag koordinálná a közétkeztetési feladatokat.
A Miniszterelnökséget leszámítva több közétkeztetésben érintett minisztérium – a Földművelésügyi, a Nemzetgazdasági, valamint az Igazságügyi Minisztérium – az élelmiszerlánc-biztonsági hivatal jogköreinek kiterjesztését támogatja, mert álláspontjuk szerint ez az olcsóbb és kevésbé bürokratikus megoldás. A két verzió között ugyanis jelentős költségbeli különbség is van, egy új szerv felállítása évente ötmilliárd forinttal növelné a kiadásokat, míg ha a megnövelt feladatokat a Nébihre ruházzák, akkor a mostaninál csak egy milliárd forinttal kellene többet költeni.