Hetvenezer diák számolta a strand bevételét

Nem volt nehéz a matekérettségi – erről beszélt lapunk megkeresésére a Nemzeti Pedagógus Kar elnöke.

Hutter Marianna
2017. 05. 09. 12:21
VéleményhírlevélJobban mondva - heti véleményhírlevél - ahol a hét kiemelt témáihoz fűzött személyes gondolatok összeérnek, részletek itt.

Tegnap irodalom- és nyelvtantudásukról kellett számot adniuk a végzős diákoknak, a mai napon a matematikán volt a sor. A középszintű megmérettetést közel 70 600-an választották, az emelt szintre 3500 diák vállalkozott. A középszintű matekvizsga megírása összesen 180 percig tartott. Az első feladatlap megoldására 45 perc állt a vizsgázók rendelkezésére. Ebben 10-12 kérdésre kellett válaszolni, amelyekkel az alapfogalmak, definíciók, egyszerű összefüggések ismeretét ellenőrizték. Ezt a 135 percen át írható második feladatlap követte, amely két részből állt, három-három feladattal. Igaz, a második részből a vizsgázóknak csak két, tetszőlegesen választható feladatot kellett megoldaniuk.

A Nemzeti Pedagógus Kar elnöke szerint az érettségi első része semmi meglepőt nem tartalmazott, jól fog sikerülni a gyerekeknek, kevés pontot fognak veszíteni. A tesztsor a középiskolai tanulmányoknak megfelelően rákérdezett például a halmazokra, gráfokra, függvényekre, sorozatokra, logaritmusra, s volt benne szó trigonometriáról, valószínűségszámításról és térfogatról is.

A vizsga második részének első három feladata is átlagos nehézségűnek számított. Szerepelt bennük egy viszonylag egyszerű függvényábrázolás, melyhez fűződően kérdéseket kellett megválaszolni. „Ez önbizalomnövelő feladatnak mindenképpen jó volt” – jegyezte meg Horváth. A második feladat is „abszolút megoldható volt”, a síkgeometria-tudást tesztelte, egy derékszögű háromszöghöz kapcsolódott. Utóbbit alapvetően szeretik a diákok, mert könnyű elvégezni a vele kapcsolatos számításokat. Pici nehézséget az jelenthetett, hogy a Thalész-tétel alkalmazására is szükség volt a háromszög köré írható kör sugarának megadásához.

A matekvizsga tizenötödik feladata volt az, amely leginkább mérte a gyerekek tudásának gyakorlati alkalmazását, vagyis amit a PISA-teszt is vizsgálni szokott. Itt azt kellett kiszámítani, hogy egy strandon milyen arányban vesznek belépőjegyeket a gyerekek, felnőttek és nyugdíjasok. Ennek arányából pedig meg kellett mondani, hogy mennyi volt a strand bevétele. „Számolni kellett benne, de kellemes, teljesíthető feladat volt” – kommentálta Horváth Péter.

Az érettségi utolsó részén – amelyben három feladatból kettő példát kellett választani – az első feladat népszerű lehetett a diákok között, mert viszonylag egyszerű koordinátageometriai kérdés volt, egy egyenes és egy kör egyenletére kérdezett rá. Az utolsó két feladat összetettebb volt, ezekhez gondolkodni is többet kellett: tartalmaztak kombinatorikát, valószínűségszámítást, térfogatszámolást és százalékszámítást is. „Ezek a példák fogják eldönteni, hogy ki az, akinek nagyon jól sikerül a matekérettségi.”

A Nemzeti Pedagógus Kar elnöke összességében úgy látja, minden olyan anyagrészt tartalmazott a vizsga, amelynek egy érettségiben benne kell lennie, így megfelelő volt az összeállítása. 

Holnap a történelemvizsgával folytatódik az érettségi.

 

Ne maradjon le a Magyar Nemzet legjobb írásairól, olvassa őket minden nap!

Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.