Automata sebességváltó, infúziótartó, amerikai hordágy és speciális hordágyasztal van az új mentőkben. Egyebek közt ezekkel a kiegészítőkkel indokolta Pintér Sándor belügyminiszter azt, hogy darabonként több mint ötmillió forinttal kerültek többe az idén vásárolt mentőautók a tavalyi beszerzéshez képest, most, hogy a Belügyminisztériumhoz (BM) köthető cég is beszállt az üzletbe.
A Magyar Nemzet számolt be róla: csaknem egymilliárd forinttal drágábban sikerült mentőautókat vásárolnia közbeszerzés keretében az Országos Mentőszolgálatnak (OMSZ). Darabonként nettó 5,7 millió forinttal kerültek többe a járművek, mint 2016-ban. Érdekesség, hogy tavaly és az idén is csak egyetlen ajánlat érkezett a mentőszolgálathoz, vagyis aligha lehet komoly versenyről beszélni a mentőautó-beszerzések esetében. Ráadásul a nyertes tavaly a Profile Vehicles Oy nevű cég volt, míg idén ugyanez a cég a BM Heros Logisztikai Ellátóközpont Kft.-vel együtt nyerte el a közbeszerzést.
A lapunk által megismert, Vadai Ágnes független országgyűlési képviselő írásbeli kérdésére adott legfrissebb válaszában a belügyminiszter ezt a furcsaságot is igyekezett megmagyarázni, több-kevesebb sikerrel. Mint írta, azért adták be a pályázatot konzorciumban, „hogy a két fél erősítse szakmai, fejlesztési és műszaki együttműködését, és megfelelő tapasztalatokat tudjanak szerezni gyártási tevékenységük során”.
A miniszteri válaszból egyértelmű az is, hogy Pintér szerint az árváltozásról, vagyis a drágulásról nem a BM-hez köthető cég feltűnése tehet. Ennek oka ugyanis szerinte az, hogy az OMSZ által megrendelt járművekkel szembeni műszaki-technikai igények jelentősen megváltoztak. Arra is felhívta a figyelmet, hogy a beadott ajánlatok értékelése nem a Belügyminisztérium, hanem az OMSZ feladatát képezte. Vagyis: tulajdonképpen a mentőszolgálat kért drágább autókat, és aztán ők fogadták el az ajánlatot. A közbeszerzésen nyertes két gazdasági társaság nyereségéről azonban csak a pénzügyi év zárását követően lehet majd tájékozódni. Addig nem tudni, valójában mekkora bevételre tehetett szert a cég az idén.
A konzorciumban nyertes BM Heros Logisztikai Ellátóközpont Kft.-t még 2015-ben alapították, és a céginformációs adatbázis szerint tavaly 942 millió forintos nettó árbevétele volt. A cég leányvállalata a belügyminiszter által 2001-ben alapított BM Heros Zrt.-nek, amely a minisztériumhoz tartozó szervezetek, intézmények által üzemeltetett járművek és technikai eszközök javítását, szervizelését, karbantartását végzi.
A BM lapunknak azzal indokolta a korábban felsoroltak mellett, hogy drágábbak a mentőautók, hogy az újakban tolatókamera, parkolást segítő munkalámpa, GPS is van már. A mentőegységekbe intelligens oxigénellátó rendszert, illetve betegtérvezérlő panelt építettek, a járművek felszerelésének része lett egy kerekesszék is.
A kérdés csupán annyi, hogy miért kellett ennyi pluszfelszerelés és modernizáció az OMSZ-nek, ha erre a tavaly vásárolt mentőautók esetében még egyáltalán nem volt szükség. A lapunk által megismert közbeszerzési felhívás és végleges adásvételi szerződés szerint egyébként tavaly 80 mentőautót vásároltak, míg az idén a dokumentumok már 169 járműről szóltak. A mentőautókkal kapcsolatban az OMSZ-től egyébként október 26-a óta nem kaptunk választ vonatkozó kérdésünkre, hogy mi okozta az árváltozást.
Miközben a járművek egyre drágulnak, lassan nem marad sem sofőr, aki vezesse őket, sem pedig mentőápoló, aki ellássa a betegeket. Májusban egyebek között azért vonultak utcára a dolgozók, mert a korábban 2017-re ígért 60 százalék helyett mindössze 10 százalékos béremelést kapnak, azt is csak jövő januártól, miközben hiány van munkaruhából, és megfélemlítik a dolgozókat.
Akkor a szervezők – két szakszervezeti tömörülés – a megmozdulást azzal indokolták, hogy a megalázóan alacsony bérek mellett több mellékállást vállalva tudnak csak megélni a mentők.