Pintér Sándor a mentőkre mutogat

Több mint ötmillió forinttal kerültek többe az idén vásárolt mentőautók. A belügyminiszter szerint a mentőautók drágulása nem a tárcához köthető cég felelőssége.

Kuslits Szonja
2017. 11. 18. 15:14
VéleményhírlevélJobban mondva - heti véleményhírlevél - ahol a hét kiemelt témáihoz fűzött személyes gondolatok összeérnek, részletek itt.

Automata sebességváltó, infúziótartó, amerikai hordágy és speciális hordágyasztal van az új mentőkben. Egyebek közt ezekkel a kiegészítőkkel indokolta Pintér Sándor belügyminiszter azt, hogy darabonként több mint ötmillió forinttal kerültek többe az idén vásárolt mentőautók a tavalyi beszerzéshez képest, most, hogy a Belügyminisztériumhoz (BM) köthető cég is beszállt az üzletbe.

A Magyar Nemzet számolt be róla: csaknem egymilliárd forinttal drágábban sikerült mentőautókat vásárolnia közbeszerzés keretében az Országos Mentőszolgálatnak (OMSZ). Darabonként nettó 5,7 millió forinttal kerültek többe a járművek, mint 2016-ban. Érdekesség, hogy tavaly és az idén is csak egyetlen ajánlat érkezett a mentőszolgálathoz, vagyis aligha lehet komoly versenyről beszélni a mentőautó-beszerzések esetében. Ráadásul a nyertes tavaly a Profile Vehicles Oy nevű cég volt, míg idén ugyanez a cég a BM Heros Logisztikai Ellátóközpont Kft.-vel együtt nyerte el a közbeszerzést.

A lapunk által megismert, Vadai Ágnes független országgyűlési képviselő írásbeli kérdésére adott legfrissebb válaszában a belügyminiszter ezt a furcsaságot is igyekezett megmagyarázni, több-kevesebb sikerrel. Mint írta, azért adták be a pályázatot konzorciumban, „hogy a két fél erősítse szakmai, fejlesztési és műszaki együttműködését, és megfelelő tapasztalatokat tudjanak szerezni gyártási tevékenységük során”.

A miniszteri válaszból egyértelmű az is, hogy Pintér szerint az árváltozásról, vagyis a drágulásról nem a BM-hez köthető cég feltűnése tehet. Ennek oka ugyanis szerinte az, hogy az OMSZ által megrendelt járművekkel szembeni műszaki-technikai igények jelentősen megváltoztak. Arra is felhívta a figyelmet, hogy a beadott ajánlatok értékelése nem a Belügyminisztérium, hanem az OMSZ feladatát képezte. Vagyis: tulajdonképpen a mentőszolgálat kért drágább autókat, és aztán ők fogadták el az ajánlatot. A közbeszerzésen nyertes két gazdasági társaság nyereségéről azonban csak a pénzügyi év zárását követően lehet majd tájékozódni. Addig nem tudni, valójában mekkora bevételre tehetett szert a cég az idén.

A konzorciumban nyertes BM Heros Logisztikai Ellátóközpont Kft.-t még 2015-ben alapították, és a céginformációs adatbázis szerint tavaly 942 millió forintos nettó árbevétele volt. A cég leányvállalata a belügyminiszter által 2001-ben alapított BM Heros Zrt.-nek, amely a minisztériumhoz tartozó szervezetek, intézmények által üzemeltetett járművek és technikai eszközök javítását, szervizelését, karbantartását végzi.

A BM lapunknak azzal indokolta a korábban felsoroltak mellett, hogy drágábbak a mentőautók, hogy az újakban tolatókamera, parkolást segítő munkalámpa, GPS is van már. A mentőegységekbe intelligens oxigénellátó rendszert, illetve betegtérvezérlő panelt építettek, a járművek felszerelésének része lett egy kerekesszék is.

A kérdés csupán annyi, hogy miért kellett ennyi pluszfelszerelés és modernizáció az OMSZ-nek, ha erre a tavaly vásárolt mentőautók esetében még egyáltalán nem volt szükség. A lapunk által megismert közbeszerzési felhívás és végleges adásvételi szerződés szerint egyébként tavaly 80 mentőautót vásároltak, míg az idén a dokumentumok már 169 járműről szóltak. A mentőautókkal kapcsolatban az OMSZ-től egyébként október 26-a óta nem kaptunk választ vonatkozó kérdésünkre, hogy mi okozta az árváltozást.

Miközben a járművek egyre drágulnak, lassan nem marad sem sofőr, aki vezesse őket, sem pedig mentőápoló, aki ellássa a betegeket. Májusban egyebek között azért vonultak utcára a dolgozók, mert a korábban 2017-re ígért 60 százalék helyett mindössze 10 százalékos béremelést kapnak, azt is csak jövő januártól, miközben hiány van munkaruhából, és megfélemlítik a dolgozókat.

Akkor a szervezők – két szakszervezeti tömörülés – a megmozdulást azzal indokolták, hogy a megalázóan alacsony bérek mellett több mellékállást vállalva tudnak csak megélni a mentők.

Ne maradjon le a Magyar Nemzet legjobb írásairól, olvassa őket minden nap!

Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.