Honvédség: a Rábák után jönnek a nagyobb falatok?

Huszonhét darab új Rába teherautót vett át a honvédség. Több jel utal arra, hogy jönnek a százmilliárdos beszerzések is.

Zord Gábor László
2018. 03. 20. 15:38
VéleményhírlevélJobban mondva - heti véleményhírlevél - ahol a hét kiemelt témáihoz fűzött személyes gondolatok összeérnek, részletek itt.

A rendszerváltás óta eltelt 28 évben az alulfinanszírozottság miatt egyfajta „saláta járműpark” alakult ki a honvédségnél: a Varsói Szerződés idejéből örökölt szovjet járművek mellé kis darabszámban tűzoltás jelleggel vagy missziós feladatokra vásároltak különböző új és használt gépkocsikat, de átfogó stratégia a pénzhiány miatt nem tudott megvalósulni. A sokféle és koros flotta fenntartása drága és nehézkes, arról nem is beszélve, hogy ezek a járművek korszerűsítéssel sem tudnak megfelelni napjaink követelményeinek, például a fogyasztás és a környezetvédelem terén. Ezen a helyzeten kíván javítani a Honvédelmi Minisztérium (HM) a már jó ideje folyamatban lévő gépjárműprogrammal és a tavaly elkezdődött Zrínyi 2026 honvédelmi és haderőfejlesztési programmal, mely lehetőség szerint a hazai iparra támaszkodva törekedne egy minél egységesebb és korszerűbb járműpark megteremtésére.

Ennek a törekvésnek a részeként adtak át hétfőn 27 újabb Rába H14 típusú, 5-6 tonna teherbírású járművet a felhasználóknak a honvédség Anyagellátó Raktárbázisán (ARB) Budapesten. A teherautók egy részét olyan változatban szállították, hogy azok szükség esetén felszerelhetőek legyenek páncélzattal, melyek képesek megvédeni a vezetőfülkében tartózkodókat a kézifegyverek tüzétől, valamint a kisebb repeszektől.

Az átadón Simicskó István honvédelmi miniszter a közelgő választásokra célozva leszögezte, hogy bárki kormányozzon, a honvédségi fejlesztéseket végig kell vinni. Hozzátette: az elkövetkező napokban és hetekben több hasonló rendezvényre kerül majd sor. 

Úgy tudjuk, pénteken az Ikarus és a HM Currus kooperációjában készülő moduláris buszok egy kontingensének átadása jön, rövidesen pedig az HM és a honvédség több száz, esztergomi gyártású Vitara személygépkocsit vesz át, általános ügyintézési célokra, szintén a meglévő, elöregedett járművek lecserélésére. Parancsnoki járműnek Skodákat szereznek be: jellemző példa, hogy az egyik honvédségi alakulat ilyen célra használt Opel Astráját nemrégiben több mint félmillió kilométer lefutása után cserélték le.

A szállítójárművek beszerzése fontos eleme a honvédség mindennapi működőképességének, de értékében nem kel versenyre a harci technika környező országok által már megkezdett, több száz millió, helyenként milliárd eurós korszerűsítésével. Ami azt illeti, a háttérben ilyen ügyletek már Magyarországon is előkészítés alatt állnak: két hete az Országgyűlés honvédelmi és rendészeti bizottsága adott – zárt ülésen – közbeszerzés alóli felmentést több száz milliárd forintnyi honvédelmi és belügyi ügylethez. A titoktartás miatt kötött ellenzéki képviselők beszámolóiból annyi derült ki, hogy a keretösszeg 650 milliárd forint is lehet, a tárgyalt 14 tétel egyike önmagában kiteheti a pénz felét, s van olyan projekt is, mely 20 évre szóló szerződéskötést feltételez. Hétfőn ugyan további konkrétumok nem hangzottak el, de a kiadott sajtóanyag a „megkezdett fejlesztési programok” és a „felgyorsított haditechnikai modernizáció” tételei között a földi szállítási képességek mellett említi a légi, a légvédelmi és a tüzérképességeket is, így vélhetően ezekkel kapcsolatos bejelentésekre lehet számítani a közeljövőben. Ami az említett 650 milliárd forint felét kitevő programot illeti, forrásaink szerint jó eséllyel a régóta ígért helikopterbeszerzésről lehet szó: nemrégiben a vezérkari főnök és előző helyettese is beszélt arról, hogy terveikben összesen negyven új forgószárnyas szerepel.

Ami a Simicskó által is emlegetett választás utáni folytatást illeti, függetlenül a hazai eredménytől Washington és a NATO nyomása a védelmi célú ráfordítások emelésére aligha enyhül. Az Orbán-kormány 2024-re vállalta a szövetség felé, hogy eléri a megkövetelt, a GDP két százalékát kitevő költekezést, míg a Lehet Más a Politika (LMP) egy, a kormánytöbbség által lesöpört javaslatában ennek a határidőnek a 2022-re történő előre hozását szorgalmazta. A folytatást előrevetíti a kommunikáció is: úgy tudjuk, a választás utáni hetekben terveznek olyan nyilvános HM-rendezvényt, ahol a beszerzésért felelős vezetők minden korábbinál részletesebben ismertetik a Zrínyi 2026-ban foglaltakat.

A tervek megvalósulásának megfigyelők szerint sokkal inkább az a kulcsa, hogy az elkövetkező időben hogyan teljesít a gazdaság, azaz lesz-e miből fizetni a nagyobb számlát, illetőleg hogy miként alakul meghatározó európai országok viszonyulása a NATO által követelt két százalék teljesítéséhez. Amennyiben például a német választásokat követően a berlini nagykoalícióban újfent felmerül ez a kérdés, és ők nem lesznek hajlandóak ilyen szintű, „új hidegháborús” ráfordításra, megteremtődhet egy olyan platform, melyhez más országok is csatlakoznak. Olyanok, melyek egy bizonyos szinten túl nem akarnak a szociális kiadások kárára többet költeni haderejükre, s melyek nem konfrontálódnának az eddigieknél is jobban Oroszországgal.

Ne maradjon le a Magyar Nemzet legjobb írásairól, olvassa őket minden nap!

Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.