Közbeszerzés nélkül vásárolna helikoptereket a kormány

A norvég légi mentőktől érkezhetnek használt helikopterek a belügyi tárcához, mely átveszi a légi mentést.

Zord Gábor László
2018. 03. 05. 9:38
VéleményhírlevélJobban mondva - heti véleményhírlevél - ahol a hét kiemelt témáihoz fűzött személyes gondolatok összeérnek, részletek itt.

Alig több mint egy hónappal a választás előtt a kormány újabb közpénzek elköltését tervezi közbeszerzés alóli mentességgel a honvédelmi és a belügyi tárcánál, az egyik ügylet a Pintér Sándor minisztériuma alá besorolandó légi mentők számára történő helikopterbeszerzést célozza – értesült lapunk. A tranzakciók átláthatóságát nagyban korlátozó eljárások engedélyezéséről az Országgyűlés Német Szilárd elnökölte honvédelmi és rendészeti biztossága dönt hétfői ülésén, ahol három napirendi pontban összesen 14 ilyen előterjesztés kerül a képviselők elé, természetesen zárt ülésen.

A „közbeszerzési- és a védelmi és biztonsági célú beszerzésekről szóló törvény hatálya alóli mentesítés” egyik újabb, több milliárd forintos esete a mentőhelikopterek régóta húzódó kérdéskörére van hivatott megoldást nyújtani. Úgy tudjuk: a szociálliberális kormányok óta működő, Kóka János SZDSZ-es gazdasági miniszter nevéhez kötött lízingkonstrukció leváltására – melynek keretében egy osztrák cégtől öt, majd hét darab EC135T2 helikoptert bérelnek 2006-tól kezdve – hasonló gépeket kívánnak vásárolni. Értesülésünk szerint az is eldőlt már, hogy a norvég légimentők 7-14 éves, EC135P2 és P2+ helikoptereiről van szó, melyeket korszerűbb, a skandináv országban rendkívüli időjárási körülményeknek kitett szolgálat ellátására rendelt gépekre cserélnek le. 

Forrásaink arra emlékeztetnek, hogy a lépés két dolgot jelez: az a korábbi, kormányzati részről tagadott értesülésünk, miszerint a légi mentést átveszi a Belügyminisztérium, igaznak bizonyult, ugyanakkor attól a sokat bírált tervtől, hogy használt amerikai MD902-esekkel váltsák le a kategóriájában legsikeresebb német EC135 típust, végül elálltak. Az Airbus Helicopters termékének preferálása jelzésértékű, mert a honvédség aktuális, immár negyven gépre tervezett forgószárnyas-beszerzését az Orbán-kormány legutóbbi értesüléseink szerint meg kívánja osztani az európai és amerikai gyártók között. Azt, hogy ez az összességében százmilliárd forintos nagyságrendű beszerzés rövidesen kezdetét veszi, nemrégiben Simicskó István honvédelmi miniszter is megerősítette lapunknak.    

A HRB legutóbbi nagyértékű felmentése 2016 végén történt, ez alapján szerzett be a Honvédelmi Minisztérium (HM) tavaly két Airbus A319-es többfunkciós kormányzati repülőgépet, 22-25 milliárd forint értékben. Nem zárható ki, hogy a hétfőn tárgyalt tételek között szerepelnek azok a HM által futár- és felderítőgépnek nevezett Falcon 7X üzleti repülőgépek is, melyek beszerzéséről először lapunk számolt be a múlt héten.

Hogy a közbeszerzés alóli felmentés indokaként rendszerint felhozott nemzetbiztonsági érdekekre hivatkozás nem állja meg a helyét, arra egy forrásunk a napokban hívta fel a figyelmünket. Míg használt, civil repülőgépek gyaníthatóan közvetítő útján történő beszerzésére kért és kapott felmentést a HM és a BM, addig egy roppant érzékeny, elektronikai hadviselési területen a közelmúltban nyílt tendert írtak ki, s azt publikálták az európai közbeszerzési értesítőben is.

Ne maradjon le a Magyar Nemzet legjobb írásairól, olvassa őket minden nap!

Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.