Maga a holokauszt, mint a nyugati civilizáció összeomlásának egy szimbóluma, az a fajta kiüresedés, amely – lassan 80 évvel később – egy olyan helyzetbe viszi Európát, a nyugati civilizáció bölcsőjét, hogy föltegye a kérdést saját magának, miszerint tulajdonképpen mi a saját létjogosultsága és ennek megfelelően válaszoljon azokra a világkrízisekre, mint pl. a migrációs válság – magyarázta Köves Slomó, aki szerint ezek az események összefüggésben állnak egymással.
A vezető rabbi szerint amikor Nietzsche jóval a második világháború előtt azt mondta: „Isten halott”, akkor valami olyasmire gondolt, amely aztán végkifejletként megjelent a II. világháborúban és annak egyfajta szimbólumában a holokausztban. Úgy véli: óhatatlanul önkivégzéséhez vezet az a fajta kiüresedés, amely megkérdőjelezi az alapértékeket, és az a fundamentalista liberalizmus, amely azt mondja, hogy minden értékmeghatározás a saját döntésünkön múlik és nincsenek abszolút, determinált értékek.
Így aztán a XXI. századi kihívások összefüggésben vannak a holokauszttal és a XX. századdal egyaránt – összegezte az Egységes Magyarországi Izraelita Hitközség (EMIH) egyik alapítója.
Manapság sok szó esik a demográfiáról és arról, hogy a nyugati világ egy nagyon komoly kihívás elé kerül azzal, hogy egyszerűen nincsen utánpótlás. Ez gazdasági kihívást is jelent, mivel nem lesz, aki eltartson majd bennünket, amikor megöregszünk, és ha nem lesznek gyerekeink, nem lesz következő nemzedék. Ez is összefüggésben van egy értékválsággal
- fejtette ki.
Ha minden a jólétről szól, akkor miért kellene áldozatot hozni azzal, hogy elkötelezem magam egy házassággal és gyerekeket vállalok – tette fel a kérdést, majd úgy folytatta: ha ez egy így van, akkor felmerülnek a lét alapkérdései és létrejön egy olyan szellemi vákuum, amelybe nagyon sok nézet és a nyugati civilizációtól eltérő abszolút értékválasztás, mint pl. a fundamentalista iszlám türemkedik be, és egyszerre két oldalról fojtja meg magát a nyugati világ.
Az a fajta racionalista gondolkodás, amely mindent egy szkepszissel, kételkedéssel fogad, annak nyilván vannak pozitív oldalai, hiszen ez a tudomány alapja. De amikor a tudomány egyfajta izmussá, „tudományizmussá” válik, amely egyfajta ideológiai alapvetés, és abból indul ki, hogy semmi sem abszolút és minden megkérdőjelezendő, akkor a saját létünk is megkérdőjelezendő – magyarázta a rabbi.